ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

איתור נזילות – איך, למה וכמה

על אף היותה נסתרת, פועלת ברקע ולרוב שקטה, הצנרת היא חלק בלתי נפרד מכל מבנה. בלעדיה איכות החיים שלנו יורדת פלאים והבית לא יוכל לתפקד כשורה. לכן כדאי להקפיד על כך שחומר הגלם ממנו היא מורכבת יהיה איכותי ושהתקנתה תהיה מקצועית. כך נוכל למנוע ככל האפשר תקלות עתידיות ולעיתים גם מצב בו ניאלץ להחליף את כולה, דבר הכרוך בזמן, בבלגן שלם ובהוצאה כספית לא מבוטלת.

יחץ
יחץ



אחת התקלות הנפוצות והמטרידות ביותר של הצנרת היא נזילת מים שמתבטאת על ידי רטיבות בקירות, עובש או שינוי צבע הקיר ולעיתים בדרכים אחרות, כגון טפטוף מים בפתח הברז. אם מדובר בנזילה קטנה, נוח מאוד להתעלם ממנה, אך יש לזכור שמכיוון שהנזק מתרחש במקומות בלתי נראים - מאחורי קירות, ברצפה או בתקרת הבית - הוא יכול להחמיר מבלי שנהיה מודעים לכך ואף להגיע למצבים בהם נגרמת פגיעה עצומה למבנה ולרכוש שבתוכו. לכן מומלץ לטפל בנזילה לצמיתות מיד לכשהיא מופיעה, על ידי איתור המוקד שלה.

למה בכלל נוצרות נזילות?
קיימים מספר גורמים להיווצרות נזילות מים: בלאי ושחיקה של הצנרת ושל חלקי החילוף שלה, עומס, עבודה לא מקצועית של קבלן השיפוצים או של האינסטלטור, חוסר התאמה בין הסוג שלה ואורכה לבין מאפייני התשתית ועוד. אך מעבר לסיבות שמנינו, ייתכן שישנה בעיה עמוקה יותר, והנזילות נגרמות כתוצאה מכשל באיטום הבית בעת הבנייה – בחלונות, בקירות, בגגות או במרפסות. כתוצאה מכך ישנה חדירת רטיבות מבחוץ אל פנים הבית וקילופי צבע בצד הפנימי של קירות מעטפת הבית. הרטיבות כאמור יכולה להתפשט אל מתחת לריצוף ובמעלה הקירות.

כיצד מאתרים נזילות מים?
איתור נזילות מים או צנרת יכול להתבצע במגוון שיטות, חלקן מסורתיות וחלקן חדשניות. הדרך המסורתית ביותר נעשית על ידי שבירת הקיר במקומות שמניחים שמהם נובעת הנזילה. שיטה זו היא איטית, עלולה להיות יקרה מאוד ואף לגרום נזק מיותר לקיר. אך זוהי השיטה שהשתמשו בה שנים ולעיתים היא גם השיטה האחרונה שבעל המקצוע ייאלץ לנקוט בה אם כל השיטות האחרות והמתקדמות יותר, לא תצלחנה לאתר את הנזילה ולפתור את הבעיה.
שיטה מסורתית נוספת היא שימוש בשעוני לחץ, שבה מחברים אותם אל ברז מים וסוגרים ברזים ומקורות נוספים המחוברים לצנרת. בדיקה זו מיועדת בעיקר על מנת לדעת האם נזילת המים נובעת מבעיה באספקת המים או מסיבה אחרת.

כיום השיטות לאיתור נזילות הן מודרניות ויעילות יותר, מכיוון שהן מבוססות טכנולוגיות חכמות. כפי שנראה, עלויותיהן של שיטות אלה אינן זניחות, אך חשוב להבין שייתכן שהשימוש בהן ימנע פעולות כגון שבירת מרצפות או קירות, שמחירן עלול להיות גבוה יותר.
מצלמה תרמית – המצלמה מבצעת הדמיה תרמית של הקירות או הרצפה ועל ידי הפרשי טמפרטורות יודעת למצוא כשלים באיטום, לזהות רטיבות ולגלות נתיבים וריכוזי מים וכך לאתר במדויק את מיקום הנזילה. בסוף התהליך יתקבל דו"ח איתור נזילות אותו ניתן להגיש לחברות הביטוח ובו יפורטו הממצאים שנמצאו.

עלות איתור נזילה באמצעות מצלמה תרמית נעה בין 1,000-2,000 ₪.
טיפ חשוב – מצלמה תרמית נחשבת לשירות יקר מאוד. לכן, אם במילא הטיפול בבעיה מצריך הריסה, לדוגמא רטיבות במקלחת, שבה בכל מקרה יהיה עלינו לפרק את הריצוף בכדי לייבש אותה, אין טעם להשתמש בה.

סיב אופטי – מצלמת סיב אופטי תשמש אותנו בעיקר באיתור נזילות בצנרת הביוב ובמקרים בהם יש בעיות גישה שבעטין לא ניתן לאתר את מקור הנזילה, כמו לדוגמא כשמדובר בתשתית ישנה שנרצה לחפש בה סתימות וחסימות נוספות או כאשר נפגעת מערכת המים החיצונית של הבית על ידי שורשי עצים.

מדובר במצלמת וידאו במידות ובאורכים שונים שיש לה את היכולת להיכנס לתוך פנים צינור, גם אם הוא מפותל מאוד, או לכל חלל אחר החשוד בנזילה או בסתימה מבלי להסב נזקים. המצלמה, שמכילה בתוכה סיב אופטי, מקרינה אור חזק לאזור אותו אנו מעוניינים לבדוק ומעבירה לנו תמונות או וידאו המוקרנים על צג חיצוני.
עלות שירות זה נעה בין 800-1,500 ₪.

גלאי קול – מכשיר העובד על גלי קול ומשווה בין עוצמתם במצבים שונים. בשיטה זו מוצמדים מיקרופונים לאדמה ובמקום בו קיימת הנזילה, אנו נשמע זרימה גבוהה וחזקה.
מערכת גז ידידותי –מכשיר שמסייע בעיקר בעת פיצוץ, דליפה בצנרת אספקת המים למבנה או בנזילות מים בצנרת תת קרקעית. שיטה זו שואבת למעשה את המים מהצנרת ומחדירה במקומם גז חנקן בשילוב עם מימן. לאחר מכן בעל המקצוע עובר בנתיב הצנרת עם חיישן שמזהה את הדליפה וכך את מקורה.

שיטה זו הופכת פופולרית מאוד בשל נוחיותה
רובוט זעיר – הרובוט הוא מכשיר אוטומטי המופעל מרחוק, שגודלו הקטן מאפשר לו גישה לאזורים חסומים ובכך הוא מספק מידע מלא ומעודכן על מצב הצנרת. שירות זה מיועד בדרך כלל לטיפול בבעיות צנרת במפעלים, מוסדות ובניינים ופחות בבתים פרטיים.
לאחר איתור מקור הנזילה אפשר לקבל החלטה כיצד מטפלים בה. האם יש צורך להחליף רק חלק מהצנרת או את כולה, באיזה פתרונות איטום להשתמש ומהם הצעדים הבאים בנזילות מורכבות יותר.

בעל המקצוע – מיהו ומה עלינו לחפש בו?
על מנת לאתר נזילות מים ולטפל בהן, עלינו לחפש אינסטלטור המציע שירות איתור נזילות. כדאי לדעת שכיוון שמדובר בתהליך מקצועי מאוד, המצריך שימוש במכשור ייעודי, לא כל האינסטלטורים מציעים שירות זה.

כפי שנפעל כשנחפש כל בעל מקצוע אחר, כך נעשה גם עם אינסטלטור לאיתור וטיפול בנזילות. תחילה נבקש המלצות מחברים ובני משפחה ונוכל גם לנסות ולמצוא חוות דעת מקצועיות ברשתות החברתיות ובאתרים המוקדשים לדירוג בעלי מקצוע במגוון תחומים.
נוסף להמלצות על בעל מקצוע כזה או אחר, מומלץ גם לבצע סקר שוק ולברר לגבי מחירי שירותי אינסטלציה באופן כללי ואיתור נזילות בפרט. יש לשים לב לוודא שאנו אכן משווים מחירים של שירותים רלוונטיים ובין הצעות בעלות מרכיבים דומים.

מכיוון שלרובנו אין ידע או היכרות עם תחום האינסטלציה, כדי לנסות ולאתר את בעל המקצוע המתאים ביותר, נוכל לשאול אותו על הציוד בו הוא משתמש ולבדוק האם אכן מדובר בציוד חדיש ומתקדם. כמו כן, על מנת לוודא שמולנו עומד בעל מקצוע אמין ומקצועי, כדאי לברר איתו מהו הותק שיש לו בתחום איתור הנזילות, מהן ההסמכות שלו והאם יש בידיו המלצות מלקוחות אחרים. ככל שיש לו יותר המלצות, כך נוכל להיות שקטים יותר ולדעת שאנו בידיים טובות.

וטיפ לסיום, יש לזכור כי ניתן למנוע נזילות מים על ידי תחזוקה נכונה של הבית. מומלץ להזמין ביקורת מבנים שתעיד על הטיב והאיכות של צנרת הבית. בנוסף, כדאי לבצע טיפולים שוטפים של איטום הגג, ניקוי מרזבים ותחזוקת חלונות.

באדיבות מומחי אתר "טוב תודה"
המציג בין השאר מחירי שירותי אינסטלציה
נזילות מים שרברב תחזוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד