י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

החרדיות שואלות: "האם להוציא כביסה מלוכלכת?"

האם נכון להתמודד עם ניצול העובדות החרדיות בבית המשפט החילוני? רוב המשיבים בסקר 'לובי נשי' חושבים שכן. השאלה היא מה חושבות העובדות החרדיות עצמן

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay צילום: pixabay



לרוב נראה כי הציבור החרדי מעדיף להתמודד בעצמו עם שאלות שעולות ובמקרים מסובכים לפנות לבית דין שדן על פי דין תורה ולא על פי חוקי המדינה, אבל נראה כי ישנם מקרים והצעד היחיד שיכול להועיל, הוא פניה לבתי משפט חילוניים, כמו במקרה של הגננות החרדיות שפנו לבית המשפט וזכו בתנאים משופרים כפי שפורסם השבוע ב'בחדרי חרדים'.

בעקבות פסק הדין, סקר 'לובי נשי' ב'בחדרי חרדים' בדק מה דעת הציבור על פניה לערכאות חילוניות על מנת ליישב סכסוכים פנימיים בתוך הציבור החרדי. הדעה הרווחת בין העונים בסקר הייתה כי אם זו הדרך היחידה להשיג את מלוא הזכויות לעובדות החרדיות, יש לפנות גם לערכאות חילוניות, 47 אחוזים מהמשיבים מחזיקים בדעה זו ואליהם מצטרפים עוד 5 אחוזים שטוענים שלכתחילה יש לפנות לבתי המשפט שאמונים על שמירת החוק במדינה בה אנו חיים.

"גיליתי את האופציה הזו ממש עכשיו", סיפרה גננת מאחת הערים החרדיות במרכז, "אין ספק שאני אחשוב על זה לעומק. יכול להיות שפניה לערכאות היא הפתרון האולטימטיבי למרות הקושי והכאב שבעניין"

כחרדים המאמינים כי יש לעשות "ככל אשר יורוך" הרבנים, 37 אחוזים מהמצבעים טוענים כי לפני פניה לסמכות משפטית חילונית, יש לפנות אל הרבנים ולבקש את דעתם. אם יורו ללכת לבית המשפט, יש לשמוע לדבריהם.

שפרה גולד היא עובדת הייטק חרדית, היא עובדת בשכר נמוך משמעותית מחברותיה שעובדות בחברות חילוניות. "נוצר לי פה קונפליקט", היא אומרת. "מצד אחד בית משפט חילוני יכול להיות הפתרון המושלם לניצול שאנחנו חוות מדי יום, אך מצד שני הבחירה שלנו להישאר פה, בחברת הייטק חרדית דווקא, נובעת מהצורך שלנו בהבנת העולם ממנו אנחנו מגיעות ופניה לערכאות מנוגדת בתכלית לערכי העולם הזה. אני מאמינה שאני אתייעץ עם דעת תורה ומה שהיא תגיד אני אעשה".

ע' לעומת זאת, גם היא עובדת הייטק חרדית, אומרת כי בשום אופן לא תפנה לבתי משפט חילוניים כדי לפתור את הבעיות הפנימיות החרדיות וכוללת בתוכן גם את ניצול הנשים החרדיות במקומות העבודה, "נכון שזה בעייתי, אבל למה לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ?" היא שואלת.

11 אחוזים מהמשיבים מסכימים עם ע' וטוענים כי אין ללכת לערכאות חילוניות והליכה לערכאות תפגע בציבור החרדי.

ע', שפרה ועוד עובדות חרדיות עמן שוחחנו, סיימו כולן את השיחה בתקווה כי המצב ישתנה. "גננות, מורות או מטפלות, נשות הייטק או אדריכליות, הפגיעה בבנות החרדיות צריכה להיפסק ועדיף כמה שיותר מוקדם", כך סיכמה אחת מהן. "אני חושבת שכולנו מעדיפות שזה יגמר בצורה מכובדת ולא בבית המשפט ואם צריך לדון בנושא, אין ספק שבית דין עדיף, אבל יכול להיות שלא תיוותר לנו ברירה אלא ללכת לבית המשפט", היא סיכמה.
לובי נשי סקר יומי נשות הייטק חרדיות בית משפט דין תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד