י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פחד יתר: האיומים שיצרו אובססיה למחלה

כשאישה מכובדת הבטיחה לנשים שאי הקפדה על חומרות מסוימות מובילה למחלה הידועה, היא לא לקחה בחשבון שיש נשים שיכולות לקחת את האמירה למקום שהוא כמעט אובססיבי. לנועה זה קרה והיא רוצה להיפטר מהמחשבות ומהפחדים שנטעה בה ההרצאה

פחד יתר: האיומים שיצרו אובססיה למחלה



מיד בתחילת הפגישה עם נועה חשתי בחוסר הנוחות שלה, ההתפתלות והקושי לשתף. הקושי נבע מהפחד שלה לדבר על הנושא לשמו היא באה לפגוש אותי. נתתי לה את הזמן והמרחב להיפתח וזה קרה די מהר.

היא סיפרה לי על שקרה לפני 5 שנים ושהוביל אותה עד לפגישה איתי. "שמעתי הרצאה שבמהלכה המרצה הזהירה על הנהגות שונות שאשה צריכה להקפיד בהן ובכך למנוע מחלות כמו 'המחלה'.

המחלה היא האיום הגדול ביותר שיכלו להשתמש כנגדי, מאז התפתחו אצלי מחשבות ופחדים, כל צעד שלי לווה במחשבה שאולי אני מביאה על עצמי את המחלה. החרדה הייתה כל כך גדולה שלא אפשרה לי לנהל חיים תקינים, הפכתי למשותקת מנטלית מההרצאה.

לפני מס' חודשים עברתי תקופה קשה של ירידה לא מכוונת במשקל שלוותה בכאבים, חוסר יכולת לתפקד ועייפות כללית. הייתי זרוקה על הספה כל היום, לא הצלחתי לאכול וחייתי על מלפפונים, אבל כל הבדיקות שעשיתי הצביעו שהכל תקין.

רק שאני הייתי בטוחה שיש לי סרטן מתקדם, הרי לא תמיד הצלחתי להקפיד על כל החומרות שעליהן דיברה הרבנית. הלכתי לרופאים שונים, בצעתי בדיקות רבות, אך הכאבים לא חלפו, החולשה עטפה אותי והסימפטומים שליוו אותי רק הגבירו את החשש שכנראה אני חולה.

ברוך ה' לאט לאט התאוששתי פיזית, אך נפשית עדיין קשה לי. המחשבות לא מניחות לי, כל הזמן אני מחפשת בגופי אם יש גושים, או סימנים יוצאי דופן, המעידים על ממצאים חשודים, איני מסוגלת לומר את שם המחלה, אני חושבת שהעיסוק האובססיבי שלי ועצם המחשבה על זה בעצם מקרבים אלי את המחלה.

לא פעם אני נתקפת סחרחורות, לחץ, הזעת יתר ,התקף חרדה, אך לא ברור לי מה מעורר את זה, אני מבקרת אצל רופאים שונים, רוצה לוודא שהכל תקין אצלי, ואכן הכל תקין לפי הבדיקות. מצד שני עצם הבדיקה מלחיצה אותי, ואחר כך ימי ההמתנה לקבלת התוצאות, אני לא עומדת במתח הזה, אני נמנעת מכל מפגש, מצב או אפשרות שיכול להזכיר לי ולו במעט משהו שקשור למחלה", היא סיימה את הסיפור שלה.

מה הציפיה שלך מהטיפול? אני מבררת.

"איני רוצה לייחס חשיבות למחלה הזו", היא ענתה ובעיניה דמעות. שלא אחשוב עליה שתהיה כשאר המחלות ושהחיים שלי יחזרו לשפיות".

לאחר שהבנו מהן המחשבות הלא מועילות שיש לנועה ומאילו מצבים היא נמנעת, יצאנו לדרך עם תוכנית עבודה: למדנו מה מעורר אצלה תחושות פיזיות כמו סחרחורת לחץ ועוד, איך להתמודד עם מחשבות פולשניות, דיברנו על מה משמר את המצב הקיים ובחנו מחשבות אלטרנטיביות.

בהדרגה עקבית והתמדה, החלו להיווצר אצל נועה שינויים קוגנטיביים, סביב נושא הבריאות שכל כך הטריד אותה. היא גילתה שיש לה יכולות ומסוגלות להתמודד מול מצבים מהם היא חוששת כמו בדיקות, רופאים וחשיפה לנושא הבריאות ומחלות בצורות שונות מבלי שזה יעורר אצלה מתח ולחץ.

נועה הבינה באמצעות הטיפול, שההימנעות שלה מאותם, למעשה משמרים את הפחד שלה ואף מעצימים אותו, לאט לאט היא אפשרה לעצמה להתמודד עם אותם פחדים תוך כדי ליווי שלי, ובחינת ההרגשות שלה.

בנינו יחד מדרג חשיפות למצבים בהם היה לנועה קושי להתמודד, מצבים אלה נחוו אצלה כאתגרים קשים, המלווים במתח, אך בפועל היא גילתה על עצמה כמה שזה אפשרי, וכמה היא יכולה ומסוגלת להתמודד עם מצבים מהם חששה.

נועה החלה להיחשף לכל המצבים מהם נמנעה בהדרגה, תוך שאנו מדרגים את רמת הקושי לכל מצב, ומחליטים מהו הדבר שכעת יכולה לנסות וכיצד לדעתה תרגיש במהלכו, בין פגישה לפגישה היא קיבלה חיזוקים, צברה ביטחון, ושינתה עיוותי חשיבה.

למעשה, בפרק זמן קצר ביותר, נועה הרגישה והתנסתה בכל המצבים מהם חששה ונמנעה, השיא מבחינתה היה, לומר את שם המחלה, (סרטן) לדבר עליה באדישות כמו כל מחלה אחרת, ואף ללוות חברה שחלתה בסרטן

בטרם הטיפול, מחשבה זו לבדה גרמה לה מתח ופחד, אך השינויים במחשבה שעשינו, לצד השינויים בהתנהגות, ולאור הכוחות שגילתה בעצמה, שברו את המחסומים די מהר. נועה הצליחה להתמודד עם חרדת הבריאות, ועיוותי החשיבה שהתקבעו אצלה,

לקראת סיום הטיפול שיתפה אותי בתחושת ההקלה שהיא מרגישה, ללא מחשבות מיותרות ופחדים שמנהלים אותה. נושא בריאותה כבר לא מעסיק ומאיים עליה, היא משוחררת, ומצליחה לחיות ברוגע ושלווה חזרה לחיים איכותיים ונעימים.

הכותבת היא פסיכותרפיסטית, יועצת זוגית ומטפלת בשיטת CBT
מחלה אובססיה פחד סרטן איומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד