י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

לייבל'ה בליל שישי: בעל בית הדפוס שהפך לאדמו"ר

לייבל'ה בסיקור נרחב מכל הערים החרדיות בערב חג השבועות: המפגש החשאי של 'המשפיעים', מה אמר אבוטבול לגרינברג בנושא שמעסיק את כל הנייעסנים החרדים, מיהו הזמר העולמי ששר בין הסירים, ואיזה איש חסד משקה את הדגים בבירה באוקראינה? כנסו למדור הפופולרי

לייבל'ה בליל שישי: בעל בית הדפוס שהפך לאדמו"ר
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים





אחרי יומיים מבורכים של חופש - לא חלילה מהתורה אלא מהעבודה הבלתי פוסקת - מצא את עצמו לייבל'ה מהרהר ברצינות לעבור לחו"ל. חשבון מהיר העלה כי רק בזכות ה"יו"ט שני" של אחינו שבגולה, הוא יזכה לעוד כמה ימי חופש רצופים שכאלו, ובתשלום מלא. זכר הסעודות החל למלא את נחיריו ולייבל'ה כבר ראה את עצמו משתבח על דאבל ימים טובים באחת מערי הגולה.

אחרי שסיים להשתעשע בחלומות לא ריאליים - איך בדיוק הוא יסתדר בארץ מנוכרת בלי זכמ"ש, איצקוביץ וקו 402 - החליט לייבל'ה להיות מעשי יותר, ולפחות להוריד מעומס הווטסאפ ולעבור ל"דונטוק". מה רע - חשב לעצמו לייבל'ה כשהוא שוכב חולה במיטתו אחרי בליסת גביניות בלתי פוסקת בחג השבועות - ה"דונטוק" הזה הוא אחת ההמצאות המדהימות. אתה פשוט מפסיק לכתוב בווטסאפ. מקסימום תתכתב עם המקורות בפקס כמו בימים העליזים.

אבל המדור דורש את שלו, ולייבל'ה נאלץ להתנער מהחלומות הקסומים, להיאנח אנחה גדולה ולהתיישב לכתוב לקוראים האדוקים. אחרת באמת יצטרכו כולם לשמור יום טוב עד סוף השבוע.

מספר ימים קודם ערב חג השבועות – לייבל'ה הצליח לחדור לאולם הישיבות הסגור של מלון וולדורף אסטוריה בירושלים, שם התכנסו חברי קבוצת 'המשפיעים' כאורחים של המכון החרדי למחקרי מדיניות. אז נכון שכל המשתתפים קיבלו על עצמם שלא להוציא תמונות ולא לספר על המפגש הנוצץ, אך לייבל'ה דלה לכם כמה תמונות מהמגוון הקולינרי המשובח שננעץ בין שיניהם של אותם 'משפיעים' (לא אמרו שלא להוציא תמונות של אוכל). המשפיעים הבטיחו ללמוד את המחקרים של המדיניות החרדית והודו למארגנים על היוזמה והארוחה חינם.

















בערב חג מתן תורה הגיע לייבל'ה לעיר מודיעין עילית לכינוס הבוגרים של 'עטרת ישראל'. רגע לפני מעבר הישיבה המיתולוגית לעיר הליטאית, התכנסו שם הבוגרים הרבים משנותיה הארוכות של הישיבה. לייבל'ה הלך לבדוק האם בוגרי הישיבה שחשבו לקבל את המשיח מבית וגן, הסכימו להעברת הישיבה הקדושה לעיר הליטאית המיוזעת. על הדרך ראה לייבל'ה את ראש הישיבה וחבר המועצת הגרב"מ אזרחי בהתוועדות עם רעו המשגיח הגאון הצדיק רבי חיים וואלקין, כשמעליהם עומדים האחים הני תרי צנתרי דדהבא הרב יעקב יהושע גרוסברד העומד מצד רבי ברוך, ואחיו אריאל שרגא גרוסברד העומד מצד רבי חיים, או כמו שנוהג להגדירם ר' יענקב הגדול מניו יורק - הם ממש האחים מקסים וז'קי לוי מבית שאן.





לייבל'ה לא פסח בערב החג גם על העיר ביתר עילית, שם הגיע למעמד כבוד התורה של רשת הכוללים 'נזר הוראה'. לייבל'ה, שבעבר חשבו שיהיה אחד ממרביצי התורה החשובים - אמנם לא זכה להתעטר בתואר שכזה, אך נהנה לראות את המנחה האגדי טוביה פריינד - שלטייטליו הרבים נוסף השבוע גם התפקיד "מזכיר ועדת פרס סגן שר הבריאות למחקרים רפואיים בהלכה" - מחשב כל דקה בעת נאומו של הרבי מזוועהיל במעמד. טוביה נראה כמי שמחכה שהרבי רק יסיים את דברות הקודש חוצבי להבות אש שנאמרו 'בנועם שיח'.





ועם כל הכבוד לדברים שיש למודיעין עילית וביתר עילית להציע, בסופו של דבר לייבל'ה יודע שאוקראינה זה הדבר האמיתי. כידוע, אצל החסידים המחפשים ריגושים לצד עבודת ה', בכל הזדמנות ממריאים ועוברים דרך הדיוטי. כך גם בחג השבועות מאות המריאו לבעל שם הקדוש. בערב החג ראה לייבל'ה את שימען מאיר פריד מחלק התארים מויז'ניץ לויזניצא, מספר בקיפקע על הנייעס האחרון שהגיע באידישע נייעס. ותודה לצלם הלל ל"ש ששיגר את התמונה.





לייבל'ה גם ראה את העסקן ר' דוד דרלי מטבריה ואיש מעז'יבוז בפני עצמו, משקה את הדגים של החג בבירה משובחת. כידוע למביני דבר, אין יפה מבירה לדג, וסגולה בדוקה היא שיעברו הדגים בשופי בקיבותיהם של החסידים הרבים.



ואיך אפשר היה לפספס את איש החסד האגדי חונה דייטש - שכבר הפך בלי ששמנו לב ליקיר המדור. דייטש כמובן לא פיספס את השבועות האוקראייני, הגיע אף הוא וניצח על כל השירה בבית הכנסת העתיק. בציון בז'יטומיר ראה לייבל'ה את דייטש יחד עם איש החסד השני וחתן השנה ישראל ירט, מתכננים את השבע ברכות של האחרון באוקראינה. לייבל'ה ימשיך לעקוב, וכך זה נראה בווידאו.



ומאוקראינה של מעלה לירושלים של מעלה. מאה שערים לבשה חג בערב שבועות, כשחסידות תולדות אהרן קיימה חגיגת הכנסת ספר תורה שנתרם על ידי הנגיד ר' אברהם ברוך גאדינגער מויליאמסבורג. לייבל'ה ראה איך שוב התולדותים הנמרצים הפתיעו גם הפעם ביצירתיות הבלתי נגמרת, כשהפעם הם חידשו בחופה מפוארת שטרם נראתה גם לא בניו יורק רבתי. לצד החופה נסע רכב הגברה ממנו בקעה מוזיקה משובחת כמיטב המסורת בחסידות. לייבל'ה התפעל במיוחד כשהכל נערך בלי חברות הפקה חיצוניות, כשעל ההפקה ניצח איש ההפקות של החסידות העסקן נתן וואלעס.








ובבני ברק הרותחת בין הסירים במעדני זהבה, נערך בערב החג טיש קצר על ידי מלך המוזיקה החסידית מרדכי בן דוד שמנסה את מזלו ומגיע לביקורים בישראל. מוטי כהן שהתרגש מאוד לבואו של בן דוד, פתח לו שולחן והזמר העולמי ערך טיש ובירך את הקהל שהסתופף בין ההערינג של החרדל לסלט טראמפ האגדי.





לייבל'ה נפרד בצער מאירועי החג, אסף את עצמו למתכונת שגרה והגיע לכנסת המינים שבגבעת רם, שם ראה את מאיר פנחס, האברך מביתו של נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן, מתאם עם חה"כ אייכלר את הביקור של ראשי בעלזא אצל נשיא המועצת, בכדי להזמינו לחתונה אצל הרבי מבעלזא בשלישי הקרוב בירושלים. פנחס תיאם את הביקור בהצלחה כשבסופו היה לו כמה תמונות לשלוח ברשימת תפוצה.





ובכנסת ראה לייבל'ה את הפוליטי של 'הדרך' ר' שימען ליברטי חובש כובע. ליברטי הוא בחור שמתכנן את עצמו, ולייבל'ה מבין שהוא עושה זאת למען יוכל בימים שאחרי כתיבת הטור - לאכול את הכובע.





ובמליאה, ראה לייבל'ה את המועמד לראשות עיריית ירושלים זאב אלקין מקבל תדרוכים משלומי פולק של גפני. לייבל'ה לא יודע האם הליכוד יכריזו עליו כמועמד, אבל מה שבטוח שבדגל נהנים לדבר עם האיש שבבוקר סוקר מצעד בכיכר האדומה עם פוטין וגורבצ'וב ובערב מחזר אחרי תמיכת הליטאים בשביל להגיע לכיכר ספרא.





ובבית שמש שמסרבת לרדת לכותרות, ראש-העיר-שרוצה-להישאר-ראש-העיר משה אבוטבול, נראה מסביר לסגנו גרינברג איך 'דגל' תקבל כל מה שהיא רוצה בעיר. אבוטבול נראה אומר לגרינברג בתמונה משותפת בחנוכת מרכז רפואי בעיר כי, "אני יודע מה אתם רוצים. אתם רוצים שאני יהיה ראש העיר אתם תקבלו". לייבל'ה עצמו כבר כמעט השתכנע שכולם באמת רוצים, אבל צריך גם לשכנע את השאר. בדיוק בשביל הוא עמל להביא תיעוד, וכך זה נראה בוידאו.



ובמודיעין עילית ראה לייבל'ה את חבר מועצת העיר נחמן ניימן (אגודת ישראל), משוחח בערב החג עם יהודה שם טוב חבר מועצת העיר (עץ). האם יהיה שיתוף פעולה בבחירות או שמדובר בשיחת מסדרון רגילה. מה שבטוח, שהמוכתר הנצחי גוטרמן ממשיך בתפקידו בראשות ללא עוררין.





ואפרופו מודיעין עילית, בבית יו"ר אגודת ישראל בעיר נחמן בנשעיה ערכו סעודת הילולא במוצאי חג השבועות לבעל שם טוב הקדוש וגם ליהודה משבטי ק-ה שיום היארצייט שלו יחול בשבוע הבא. למרות שפע מוצרי החלב, החבר'ה התפנקו על סטייקים ישר מהמנגל ושמעו סיפורי צדיקים עד בלי די. לייבל'ה חובב האדמו"רים גילה את הרבי החדש מטשעקווא ירושלים רבי חיים שמיל גשטטנר, שבעבר היה בעל דפוס עילית. לייבל'ה שכבר שנים לא עובר עליו לילה ולפעמים גם יום בלי שהוא חולם שהוא עוזב את מלאכת איסוף הרכילויות המפרכת, ועובר לכהן באדמו"רות מפנקת, שוקל ברצינות לאמץ את המסלול המבטיח. לפתוח דפוס ומשם לקפוץ היישר לתפקיד האדמו"ר.





לייבל'ה לא פסח גם על אשדוד. בחנות 'ברכת הים', תוך כדי ההמתנה בתור ראה לייבל'ה את חבר מועצת העיר יענקי טסלר שתוך כדי המתנה הספיק לעזור לשלושה אנשים ולסדר משהו לויז'ניץ ברובע ז'.





ובאשדוד, בכינוס של המכון החרדי למחקרי מדיניות, ראה לייבל'ה בעמדת השידור את הבנש"ק האגדי ר' יחיאל טווערסקי מאימפריית השידורים הבינלאומית 'שיא לייב' ותושב אשדוד בפני עצמו, מצליח להעביר עוד שידור מוצלח כשהוא חמוש בשלל מחשבים ומחשבונים, מנצח על האימפרייה ודואג שהכל ידפוק כמו שצריך. ותודה לצלם קובין על התמונה המדהימה.





מאשדוד דילג לייבל'ה לאלעד. שם, ברוב פאר והמון חוגג הוכנס ספר תורה מהודר לזכרה של הילדה רחל אוחנה ע"ה, אחותו של הברנז'אי של 'בחדרי', איציק מן. לייבל'ה, שעקב ההצטננות החריפה לא הספיק להגיע לריקודים. הגיע היישר לסעודת המצווה, שם סעד את ליבו כהוגן.

במהלך הסעודה ראה לייבל'ה הסתודדות בין היועץ האסטרטגי יענקי ביכלר לבין חבר מועצת העיר אבי דיין. השניים סיכמו מה שסיכמו בנוגע לבחירות הקרובות ובעקבות 'השלום הספרדי' המתגבש והולך, וכמו תמיד - כשזה מגיע לדברים החשובים באמת ול'דילים' הדרמטיים, מה שלייבל'ה שמע נשאר אצל לייבל'ה.





בהמשך הגיע חבר המועצת הגרב"מ אזרחי שבירך את אבי דיין בהצלחה בכל. דיין הזוכה לקרבה מכל הרבנים הספרדים בעיר והמרא דאתרא הרב גרוסמן קיבל גם את ברכת חבר המועצת. מה שבטוח, שהרבה מפלגות ממתינות לראות מה יעשה חבר המועצה.





וכשלייבל'ה יצא מהאולם של ויז'ניץ - של ההייליגער-מרכז אם שאלתם - לייבל'ה כמעט פספס את האוטובוס. מי שלקח אותו לתחנה היה יחיקם גמליאל, מנהל מחלקת החינוך באלעד. מתברר שגמליאל עובד שעות נוספות מעבר לתפקידו המפרך בלאו הכי, ומסייע לאנשים בטרמפ לכל חלקי העיר, שהתברכה בכיכרות מעשי ידי ראש העיר פרוש.





בלילה שלפני כתיבת המדור, לייבל'ה חש שהוא צריך השראה מיוחדת, וכמו תמיד במקרים כאלו, הוא חש לתפילה בשריד בית מקדשנו. שם התברר ללייבל'ה שיקיר המדור אריה ארליך נוהג, נצרך אף הוא להשראה לפני שהוא ניגש בסילודין למלאכת הקודש של כתיבת כפולת העמודים בשבועון למשפחה היהודית. ארליך נשא תפילה כשלצדו עומד הרבי ממעזיבוז שלאחרונה לא חש בטוב והגיע לכותל באיחור בימי תשלומים לחג השבועות. לייבל'ה לכד את השניים נושאים תפילה לשמיים.





ושחקן 'הפועל באר-שבע' מאור מליקסון הגיע ל"משדר אליפות" באולפני רדיו דרום, לרגל זכיית הקבוצה בפעם השלישית ברציפות בגביע המדינה. אחרי שניסה להצחיק את השדרן החרדי מנדי ריזל בשידורי האקטואליה. כשלא הצליח, נכנס לאולפן, התעניין והצטלם.





לייבל'ה הגיע גם לחיפה לשאת תפילה בציון התנא רבי אבדימי דמן חיפה כמקום מסוגל לישועה. מרוב אנשים, לייבל'ה לא הצליח להכנס אך לכד שני צלמים כשהם מחוייכים מתמיד - אהרן ברוך ליבוביץ ואלי קובין.





בהמשך ראה את העסקן של רבי אבדימי וחיפה – ר' יצחק אבוביץ, מתברך מהרבי מלעלוב שהגיע לתפילה בציון. הרבי העתיר עליו את כל הברכות האמורות בתורה.





ואפרופו חיפה, לייבל'ה ראה את סגן הרב הראשי לצה"ל לשעבר, באירוע שארגנה לשכת ראש עיריית חיפה יהב ליוצאי ועולי רומניה. לייבל'ה צפה ביהב מתרגש באורח נדיר, מדמותו הבולטת והססגונית של הרב יוסי הראל עם הספודיק.





מי שיחגוג ביום שלישי הקרוב בר מצווה לנכד שלישי, הוא יו"ר ועדת הכספים ו'דגל התורה' חה"כ משה גפני, וכך, במקום הקבוע יגיעו ויתאספו שרים, אבי גבאים ובוז'ים הרצוגים למיניהם, לצד רבני התנועה המעטירה על עסקניה ומשב"קיה.

בשבת הקרובה, ייחגג קידוש גדול בעיר אלעד. דובר העיר וכתב 'המבשר' חיים לוריא בעל החיוך הכובש, יחגוג את הולדת בתו בשעה טובה. הקידוש יתקיים בבית החסידים נתיבות שלום סלונים לשואלים איך להגיע תוכלו להיעזר באמצעות המודעה המצורפת בזאת. אפילו לייבל'ה לא מביא פירוט נרחב שכזה.





שרשרת שמחות נרחבת השבוע אצל לייבל'ה, בעיקר אצל המשבקי"ם בחצרות החסידים, שבלי ששמנו לב - כך מתברר - מחתנים כבר נכדים.

נתחיל בויז'ניץ: ברכת מזל טוב לר' אהרן גוטסמן משב"ק אדמו"ר מויזניץ, לרגל נישואי נכדו.

ובחצר חסידות טשערנוביל, לאחר שהשתדכו כבר בעבר, הפעם שידכו גם את הנכדים. ר' יצחק ליבוביץ משב"ק ואיש אמונו של האדמו"ר מטשערנוביל, השיא את בנו, עם נכדת ר' זעליג שכטר המשב"ק השני של האדמו"ר מטשערנוביל, בת לבנו יצחק משה שכטר, החתונה תערך הערב (חמישי) באולמי היכלי הפאר בבני ברק.

ובחסידות גור, מזל טוב לרבי שמואל ברוך לנדוי, משב"ק האדמו"ר מגור, לרגל נישואי בתו השבוע.

ועדיין בגור. רבי יעקב דוד רוזנבוים המבקר של חסידות גור בעיתוני המגזר ושאר מרעין, לרגל נישואי בנו השבוע.

וגם בנדבורנה חגיגה. מזל טוב לרב מרדכי גרליץ משב"ק האדמו"ר מנדבורנה, לרגל שמחת נישואי בתו.

וביז'ניץ של האדמו"ר הצעיר. המשב"ק הרב נטע יצחק שארף, משב"ק האדמו"ר מויז'ניץ חגג השבוע את נישואי בתו הצעירה.

ועדיין במרכז. מזל טוב לרב יוסף יצחק רוטנברג, מנכ"ל מוסדות מרכז חסידי ויזניץ, לרגל נישואי בנו עם בת הרה"ג ר' נטע וינברגר משגיח בישיבת ויז'ניץ.

ובסטריקוב. מזל טוב למשב"ק ר' בצלאל ויכלדר משב"ק האדמו"ר מסטריקוב, לרגל שמחת הבר מצוה לבנו.

ובמכנובקא בעלזא. מזל"ט לר' שימשי באראד משב"ק האדמו"ר ממכנובקא בעלזא, לרגל נישואי בנו הבכור השבוע.

וגם ב'נדבורנה ירושלים' לא פסחו על החגיגות. מזל"ט למשב"ק הוותיק ר' יחזקאל פרנקל משב"ק האדמו"ר מנדבורנה י-ם, לרגל נישואי בתו.

וגם המשב"ק הליטאי הרב נחום ויסנשטרן, נאמן ביתו של הגאב"ד הגר"מ גרוס, השיא השבוע את בתו בשעה טובה ומוצלחת. לייבל'ה הגיע לאחוזת וגשל, שם ראה את טובי העסקנים הליטאים ושאינם, מכל החוגים והפלגים מגיעים לאחל לויסנשטרן מזל טוב. על הדרך ראה לייבל'ה את עורך הדין רוני פאלוך מאחל מזל טוב, ואפילו חזה בריקוד משותף של רבי זליג ברוורמן חתנו של הגר"ח קנייבסקי במעגל אחד עם הגר"מ גרוס, מה שנקרא, ימים טובים לישראל.








ועוד שמחות: מזל טוב לאיש החסד ושר העסקנים ר' אפרים שטרן לרגל שמחת הבר מצוה לנכדו, בן לחתנו יואל דייטש. בשמחה השתתפו גדולי התורה של ירושלים של מעלה.





וחגיגה אצל ה"הויז בוחערים". מזל טוב לבחור יעקב פרקש, ה'הויז בחור', של האדמו"ר מויז'ניץ בית שמש לרגל נישואיו. לייבל'ה מקווה שהוא הספיק להיות "כדי שיעור" עם הרבי החדש לפני החתונה.

וגם למוישה ברגר, הה'ויז בחור' הוותיק של האדמו"ר מסאדיגורה, לרגל נישואיו ביום שלישי הקרוב, באולמי אחוזת ווגשל בבני ברק.

ועוד שמחות בפינה. מזל טוב לשר אריה דרעי להולדת הנכדה בת לחתנו אהרון כמון. וברכת מזל טוב לראש העיר בית שמש משה אבוטבול להולדת הנכדה, בת לבנו אלישיב.

ועדיין בש"ס וברבנות. הפעם לאיציק אלחרר מנהל לשכת הראשל״צ הגר״י יוסף לרגל חתונת בנו השבוע שם השתתפו כל המי ומי.

ובאשדוד עזרא שור. מזל טוב לחבר מועצת העיר אשדוד ונציגם של חסידי פיטסבורג לרגל אירוסי בנו.

ולסיום. מזל טוב לעויזר דרוק, סמנכ"ל פיתוח עסקי בעיתון 'בקהילה', לרגל הולדת הבת - ילד שלישי במזל טוב - מה שנקרא "האחריות מחייבת". לייבל'ה כאן כדי להזכיר שכבר אי אפשר לחגוג בלילות לגבות תשלומים עבור הדיקמנים כי הילדים המתרבים בבית דורשים את שלהם. מזל טוב.



לייבלה רכילות חרדית אדמורים המשפיעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד