י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מדעי הנפש: מי ראוי להיות פסיכותרפיסט?

תחום הפסיכותרפיה הדינמית בארץ הינו תחום הנלמד כלימודי תעודה מתקדמים לבעלי מקצועות טיפוליים כגון פסיכולוגים קליניים, עו"סים קליניים, פסיכיאטרים, ומטפלים באומנויות בעלי תואר ראשון ושני. הפסיכותרפיה בישראל אינה מאוגדת בחוק ולמעשה כבר ארבעים שנה מנסים להסדיר את חוק הפסיכותרפיה על מנת למנוע פריצות בתחום.

מדעי הנפש: מי ראוי להיות פסיכותרפיסט?
פיקסביי



מתוך הרצאה שניתנה במליאת הסיום של כנס ישראל הראשון לפסיכותרפיה, "המטפל הטוב?! הטיפול הנכון?!" שנערך ב 18-19 ביוני 2012 באוניברסיטת חיפה אומר פרופסור עמנואל ברמן: "השקפתי בנושא 'מי ראוי להיות פסיכותרפיסט' נשענת על השקפתו של פרויד בנושא 'מי ראוי להיות אנליטיקאי', כפי שביטא אותה במאמרו מ1926 שקראנו לו בעברית 'לשאלת האנליזה בידי מי שאינם רופאים'.

מאמר זה נכתב אחרי שהרשויות בוינה תבעו לדין את אחד מתלמידיו, תיאודור רייך. בטענה שהוא מתחזה, הוא עוסק בטיפול פסיכואנליטי אף שאינו רופא. פרויד היה עד הגנה ועמדתו במשפט ובמאמר היתה ברורה - מה שגורלי הוא ההכשרה הפסיכואנליטית הספציפית, המקצוע הקודם שלו אינו גורלי. ולמרות שרבים מהאנליטיקאים, כולל פרויד עצמו, הם רופאים פסיכיאטרים אין הצדקה להפוך רקע זה לתנאי הכרחי. יתר על כן, לרקע רפואי לדעת פרויד, יש יתרונות וחסרונות כאחד בכל הנוגע לסוגיה זו.

עמדה זו של פרויד היא שאפשרה למלאני קליין שלא היה לה מקצוע קודם כלשהוא להפוך לאנליטיקאית, אנה פרויד היתה במקצועה גננת. אוטו רנק, יד ימינו של פרויד, במשך שנים היה חוקר ספרות, אריק אריקסון עסק בחינוך. ומבין האנליטיקאים בני זמננו אזכיר רק את חוקרי הספרות כריסטופר בולאס וג'וליה קריסטבה, את הסוציולוגית ג'סיקה בנג'מין ואת הפילוסוף צ'רלס הנלי שמשמש כרגע נשיא החברה הפסיכואנליטית הבינלאומית.

פרופ' לואיס ארון הוא דמות מרכזית בפסיכולוגיה ההתייחסותית, ראש תוכנית הפוסט דוקטורט לפסיכותרפיה ופסיכואנליזה באוניברסיטת ניו יורק. יחד עם קרן סטאר, תלמידה בתכנית הפוסט דוקטורט הם התבססו על מכתבו של פרויד מ 1918 אל אוסקר פפיסטר, בו כתב על הצורך בטיפול נפשי שיוכל לסייע גם למי שאינם בעלי אמצעים ולכן קרא לעודד הקמת קליניקות של טיפול ללא תשלום לשם נתינת פסיכותרפיה לאנשים. המסר העיקרי העולה מדבריהם של ארון וסטאר הוא שלפסיכותרפיה צורות רבות של יישום והמטרה הינה לאפשר "פסיכותרפיה לאנשים".

פסיכותרפיה ואיגוד מקצועי
'"האיגוד ישראלי רב-תחומי לפסיכותרפיה שם לו למטרה לבחון מחדש את הרציונל, הקריטריונים, הסטנדרטים המקצועיים והקווים המנחים לעיסוק בפסיכותרפיה בישראל. האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה פתוח למגוון שפות טיפוליות ומקפיד על איכות, סטנדרטיזציה, הגדרה מקצועית וגבולות של ההכשרות המוכרות על-ידו.

על פי אמונתו של האיגוד פסיכותרפיה הינה דיסציפלינה של טיפול נפשי, המתבצעת במגוון שפות טיפוליות, ומטרתה להביא להקלה על מצוקה וסבל אנושיים בהיבטים החשיבתיים, הגופניים, הרגשיים, והרוחניים, ולאפשר הכרה ושינוי נפשי או פנימי.

היא מתרחשת באמצעות אינטראקציה מכבדת בין איש מקצוע המוכשר לכך לבין המטופל, באופן המאפשר את חקירת הזהות והפוטנציאל האישיים ואת הגורמים המעכבים את מימושם. כמקצוע עצמאי ההכשרה בפסיכותרפיה אינה תלויה ברכישת מקצוע טיפולי קודם, אלא בהכשרה ייעודית מקיפה, איכותית ומקצועית בפסיכותרפיה".

מהם הקריטריונים לתוכניות הכשרה בפסיכותרפיה:
תכנית הכשרה בפסיכותרפיה אורכת שלוש שנים לפחות וכוללת למידה תיאורטית והתנסות מעשית המלווה בהדרכה בקבוצה קטנה והדרכה פרטנית כאחד. בהיות המקצוע כזה העוסק בתחום הנפש תכנית ההכשרה שמה דגש על יחסי מטפל מטופל גבולות האתיקה, בנוסף ללמידת גישה טיפולית.

תמורות בית ספר לפסיכותרפיה מכשיר אנשי טיפול ויעוץ בתחום הפסיכותרפיה הדינמית. התוכנית נפתחה עבור מטפלים מכל קשתות ההכשרה והגישות, בעלי תואר שני וניסיון מקצועי מבוסס. ביניהם: מטפלים זוגיים ומשפחתיים, מטפלים בהבעה, יצירה ואומנויות ויועצים חינוכיים מנוסים, מטפלים בפסיכודרמה ובסיוע בע"ח וכמובן פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. המצע המשותף ללומדים הנו הבקשה להעמיק את ההבנה הדינמית אודות תהליכים המקופלים והמתרחשים בתוככי נפש-גוף המטופלים, ולתרגם אותה לנוכחות והתערבות קלינית.

התוכנית מיועדת למבקשים לעבור תהליך התפתחותי אישי, במקביל לזה הלימודי, בתוך מסגרת קבועה ויציבה של לומדים הבאים מרקע מגוון ומאוריינטציות טיפוליות שונות. נקודת המוצא הינה שהלומדים מצויים בתיאוריות הדינמיות המרכזיות. ההוראה בקורסים חותרת ליצירת בהירות של התכנים התיאורטיים, מתוך למידה חווייתית ותוך דגש מיוחד על החיבור לפרקטיקה וליכולת היישום הקליני. קבוצות הלמידה מאופיינות באווירה המאפשרת ביטוי אישי פתוח מתוך לכידות, ערבות, והפריה הדדית.

היקף שעות לימוד בהכשרה
מספר שנות הלימוד בתכנית הכשרה בפסיכותרפיה הינו שלוש שנים לפחות, המהוות לימודי המשך לתואר אקדמי ראשון ומעלה.

היקפי שעות הלימוד הנדרשות הינן בהתאמה להכשרתם האקדמית והטיפולית הקודמת של הסטודנטים הלומדים בתכנית ההכשרה בפסיכותרפיהאת הפירוט ניתן למצוא באתר האיגוד.
תמורות פסיכוטרפיה לימודים מדעי הנפש פרויד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד