י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

לימודים לתואר: הרבה פחות יקר ממה שחשבתם

לאחר שלמד שמונה שנים בכולל, החליט חיים ללמוד לתואר במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה וסיים את לימודיו בהצלחה. הוא למד בכל שעה שהיה יכול: בהפסקות צהריים, בשעות הלילה, בימי שישי וכמובן במוצאי שבתות • אשתו אסתי, שעובדת במרכז היי-טק חרדי, ידעה כמה חשוב לו ללמוד תחום שהוא אוהב • והעדיפה שיעשה זאת בשיטת הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה, שבה לומדים בעיקר מהבית • הלימודים הקשים לא היוו מחסום בדרכו של חיים, שהיה נחוש וחדור מטרה

לימודים לתואר: הרבה פחות יקר ממה שחשבתם
יחץ או"פ



המחשבות על לימודים באוניברסיטה הפתוחה החלו כשהמשפחה התרחבה וחיים ביקש לסייע בנטל הכלכלי. הוא תכנן את הלימודים כך שיתאימו עד כמה שאפשר לאורח החיים שלו ושל אשתו.

בשבת לאחר קבלת התואר התארחו חיים ואסתי אצל ההורים. גם אחיו וגיסתו הגיעו לסעודת ליל שבת. בעוד חיים מספר בהתלהבות על התואר החדש שלו, הוא שם לב כי אחיו, אבי, יושב בפנים חמוצות ומתקשה לשמוח בשמחתו.
בשבת לאחר קבלת התואר התארחו חיים ואסתי אצל ההורים. גם אחיו וגיסתו הגיעו לסעודת ליל שבת. בעוד חיים מספר בהתלהבות על התואר החדש שלו, הוא שם לב כי אחיו, אבי, יושב בפנים חמוצות ומתקשה לשמוח בשמחתו.

"הוא מקנא בך", לחשה אמו באוזנו. "הוא יצא לעבוד לפני שלוש שנים, אבל אין לו תואר או מקצוע והוא עובר מעבודה לעבודה. קשה לו לפרגן לך מפני שאתה הצלחת לעשות תואר והוא לא יכול".
"מדוע אינו יכול ללמוד אם הוא כל כך רוצה?" תמה חיים.
"נו, אתה יודע שהמצב הכלכלי לא כזה מזהיר", ענתה אמו במבט מהורהר וטון שאומר הכול. חיים החליט שבהזדמנות ייזום שיחה עם אבי בנושא מלגה ללימודים.
"תגיד, בדקת פעם את נושא המלגות באוניברסיטה?" שאל חיים את אבי יום אחד.
"לא", ענה אבי. "מעולם לא חשבתי שזה משהו שיכול לעזור לי באופן משמעותי, ולימודי תואר מראש יקרים מאוד, כך שמה כבר תועיל לי מלגה?" הטיח בקול מתוסכל.
"חבל שלא דיברת, שלא שיתפת, שלא בדקת", אמר חיים בצער, "אבל אף פעם לא מאוחר".

לכל המתלבטים בנוגע למימון הלימודים באוניברסיטה הפתוחה – הנה כמה הצעות ופתרונות אפשריים שכדאי לדעת:

ראשית, שכר הלימוד באוניברסיטה הפתוחה הוא שכר לימוד אוניברסיטאי – כלומר מסובסד על-ידי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), ולפיכך נמוך בכ-50% משכר הלימוד במוסדות פרטיים. בחלק מהקורסים אין חובת נוכחות וניתן להמשיך לעבוד בשעות היום וללמוד בשעה ובמקום שמתאים לך.

בנוסף, הסטודנטים זכאים למלגות שונות. עם הגופים המעניקים מלגות נמנים קרן קמח, קרן ידידות טורונטו, משרד החינוך, מפעל הפיס. קיימות כמובן גם מלגות של האוניברסיטה הפתוחה, המוענקות על פי מגוון קריטריונים וכן מלגות לסטודנטים


מצטיינים, מלגות ל"מצטייני נשיא", מוענקות לסטודנטים המקבלים שציונם הממוצע בשנת הלימודים גבוה מ-95 . ראוי לציין שחלקם של הסטודנטים החרדים בין מקבלי "מצטייני הנשיא" בשנה האחרונה היה פי 4 משיעורם בקרב כלל הסטודנטים.

בנוסף, האוניברסיטה הפתוחה מפעילה את תכנית "אלף המלגות", שמטרתה להקל את הכניסה לאקדמיה. תכנית זאת מאפשרת לקבל ‒ לפי קריטריונים מקלים של האוניברסיטה ‒ מלגה לקורס אחד בחינם, ואם הסטודנטים עוברים אותו במועד א, הם מקבלים קורס נוסף בחינם. פעמים רבות הדבר מהווה מתנה בעבור סטודנטים שרוצים לבדוק אם הלימודים מתאימים להם.


מלגה נוספת מטעם האוניברסיטה היא מלגת סיוע כלכלי: סטודנט שזקוק לסיוע כלכלי, וזכאי לכך בהתאם לקריטריונים, יכול לקבל מלגה גם במהלך התואר. בהחלטתה על הענקת מלגות האוניברסיטה מתחשבת במיוחד בבעלי משפחות, וכן במספר הילדים והאחים.

יועצים חרדים מטעם האוניברסיטה מלווים את הסטודנטים לכל אורך הדרך. יועצים אלה נמצאים עם היד על הדופק, מעדכנים ברגע שיש אפשרויות חדשות למלגות, מסייעים בהגשת בקשות, נמצאים בקשר רצוף עם הקרנות ומנסים לעשות הכול על מנת שכל אדם שרוצה לרכוש השכלה גבוהה יוכל לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.

"בעיה כלכלית לא תרחיק אותך מתואר – אם זה מה שאתה רוצה", הבטיח חיים לאבי, שהפעם האמין לכל מילה וחייך חיוך אמיתי.

לפרטים נוספים התקשרו למספר 072-395-2832 או לחצו כאן

האוניברסיטה הפתוחה לימודים ותעסוקה תואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד