י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ראש ישיבת בריסק: "ר' משה תהפכו את אמריקה"

"ר' משה תהפכו את אמריקה על המצב, תשאלו את הראש ישיבות שם מדוע הם שותקים", כך אמר ראש ישיבת בריסק הגרמ"ד סולוביצ'יק זקן ראשי הישיבות לגיסו הראב"ד הגר"מ שטרנבוך בפגישה שנערכה אמש (שני) שעות טרם הנסיעה של הראב"ד לארה"ב

בפגישה. צילום: יוחנן לוסטיג
בפגישה. צילום: יוחנן לוסטיג



שעות ספורות לפני הנסיעה ההיסטורית לרומם את קרן התורה בארה"ב, נכנס הראב"ד הגר"מ שטרנבוך לגיסו הגאון רבי משולם דוד סולובייצ'יק ראש ישיבת בריסק, לברך ולהתברך לפני הנסיעה, כאשר מיד לאחר הביקור ליווהו מאות אברכי ובחורי סאטמר בשירה ובזמרה "כי מלאכיו יצווה לך לשמריך בכל דרכיך".

במהלך הפגישה שוחחו הגיסים על המצב בארץ הקודש, ובאופן נדיר ביקש הגרמ"ד סולוביצ'יק מגיסו, שירעיש את אמריקה על המצב בארץ. "בשנים האחרונות הם רוצים לעקור את הכל, שלא יהיה תורה, זה לא פלא אצלי אם הם יגזרו מחר שגם לא לתת לנו למול עצמינו".

ל'בחדרי חרדים' הגיע התמליל המלא משיחתם של השניים:

הגרמ"ד: "מתי אתם חוזרים?".

הראב"ד: "ביום שני. יום לפני החתונה של נכדי".

הגרמ"ד התבונן וראה ציבור גדול שנכנס עם הראב"ד ושאל: "מי הם הבחורים הללו?".

אחד אומר: "באנו לקבל את פני הרב, אנחנו בחורי ישיבות מסאטמר".

הראב"ד: "עוף השמים יוליך את הקול ובעל כנפיים יגיד דבר".

הגרמ"ד: "ר' משה, תהפכו את אמריקה על המצב. המצב נורא, נורא, תבעירו אש של חיות בכל העולם. עד לפני תקופה הציונים היו יותר בשקט. בשנים האחרונות הם רוצים לעקור את הכל, שלא יהיה תורה, זה לא פלא אצלי אם הם יגזרו מחר שגם לא לתת לנו למול עצמינו".

הראב"ד: "סיפר לי יהודי אחד שהיה אצל ר' חיים עוזר בזמן גזירת השחיטה בפולין, והביא ספר שמבאר היטב את דת ישראל בעניין השחיטה, והגרח"ע זצ"ל ביקש ממנו לתרגם את הספר לכל הלשונות ויפיצו בכל המדינות כדי שכל מדינות העולם לא יגזרו על השחיטה, היהודי השיב חוץ מלשון הקודש שבארץ ישראל אין מקום לחשוש שיגזרו על השחיטה. הגרח"ע השיבו אני לא בטוח שבארץ ישראל לא יגזרו על השחיטה".

הגרמ"ד: "ר' משה תהפכו את העולם, תרעישו את העולם. תדברו עם ר' מלכיאל ועם הראשי ישיבות שם מדוע הם שותקים. ואני מבקש שבדרשה שלכם בליקווד לא תאמרו רק פלפולי תורה. תאמרו להם גם שיש גזירת שמד, תשאלו אותם מדוע אתם שותקים?".

הראב"ד: "שמע ישראל, יש לו שני פירושים, ביאור אחד, לשמוע, ועוד ביאור לקבל, הם צריכים לא רק לשמוע אלא גם לקבל".

הגרמ"ד: "אסור לשתוק. אנחנו חיים בגלות מרה מאוד, בגלות של יהודים".

הראב"ד: "בפסוק בתהלים "מאין יבוא עזרי", רק כשנבוא להכרה שהמצב הוא "מאין", אז יבוא עזרי, אבל כל זמן שנסמוך על אחרים שיושיעו אותנו, הקב"ה לא יושיע אותנו".

הגרמ"ד שליט"א: "המצב נורא ואיום".

הראב"ד: "בספרים מבואר ששלש שעות לפני ביאת משיח יהיה יצר הרע חזק מאוד של כפירה ורק יחידים יינצלו, וזהו הושע נא שלש שעות".

הגרמ"ד: "המצב מר, אני מפחד לדבר מה יהיה לפני משיח. הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא פן אבוא והכתי את הארץ חרם. משמע שיהיה מצב ש"והכתי את הארץ חרם", רחמנא ליצלן, הקב"ה ירחם עלינו וישלח לנו את אליהו הנביא".

הראב"ד שליט"א: "אני לא יעכב אתכם".

הגרמ"ד שליט"א: "צריך להפוך את העולם".

הראב"ד קם לצאת ואמר לגיסו מארחו: "אל תטרחו ללוות, תשארו כאן".

צילומים: יוחנן לוסטיג













הרב משה שטרנבוך מסע לארהב רבי משולם דוד הלוי סולובייציק ביקור אמריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד