ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

אלו האנשים שיקבלו פיצויים של מיליוני שקלים

תסמונת דאון הינה תסמונת הנובעת מפגם גנטי ולמעשה הינה הפרעה התפתחותית שהלוקים בה סובלים מפיגור שכלי

צילום: pixabay
צילום: pixabay צילום: pixabay

 


עורך דין אסף אודיז, מומחה בתחום הרשלנות רפואית סוקר בכתבה זו נקודות חשובות לגבי אפשרות אבחונם של מומים עובריים מורכבים ובהם תסמונת דאון מנקודת מבט משפטית כחלק מניהול תביעות רשלנות רפואית.

שכיחותה של תסמונת דאון בקרב יילודים עולה ככל שגיל האישה ההרה עולה, כאשר הדרך היחידה למנוע את לידתם של יילודים הסובלים מתסמונת דאון היא באמצעות אבחון מקדים. אבחון התסמונת מתאפשר באמצעות סוגים שונים של בדיקות שאינן פולשניות כגון: בדיקת דם ובדיקת שקיפות עורפית לצד בדיקות פולשניות כגון דיקור מי שפיר ובדיקת סיסי שליה, שהן למעשה בעלות כושר ניבוי גבוה יותר של התסמונת.

יש דרגות חומרה שונות של תסמונת דאון, אולם, גידול ילד עם תסמונת זו, כמו גם תסמונת אחרות, מצריך הוצאות טיפול מיוחדות ורבות, בגינם נפסקים בתביעות אלה סכומים של מיליוני שקלים לטובת ההורים.

בציבור הדתי/חרדי מקובל לפנות לבצע בדיקת "דור ישרים" המאושרת הלכתית ומהווה בדיקה גנטית טרום הריונית ואמורה לאפיין את מוצא ההורים ולבדוק סיכויים למומים גנטיים עתידיים מסוגים שונים ובכך לאפשר להורים לקבל החלטה מושכלת, ככל וקיימים סיכונים למומים חמורים ביילוד המתוכנן.

צריך לזכור, כי הבדיקות הגנטיות המוצעות ומבוצעות ב"דור ישרים", אמנם מציעות פתרון גנטי לתסמונות שונות, אולם, מדובר בפתרון חלקי ולא מקיף דיו כאשר ההסתמכות רק על בדיקה זו עלולה לחשוף את הזוג ההרה לסיכונים הקשורים במומים קשים.

בשונה מבדיקת "דור ישרים" וכנדבך יותר מורכב, ריצוף הגנום האנושי נכון להיום, מאפשר לנשים במהלך ההריון, ככל שיש אינדיקציות רפואיות כמובן, לבצע בדיקת צ'יפ גנטי על מנת לאפשר סקירה מקיפה ואפשרות לאיתור מומים, כאשר מדובר באפשרות נרחבת ביותר לאיתור מומים, אולם מדובר מנגד גם בבדיקה יקרה שגם תוצאותיה לא תמיד ברורות ועלולות לגרום לסיבוכים בקבלת החלטות להמשך ניהול ההריון.

מאחר ודיקור מי שפיר נחשבת מחקרית לבדיקה היעילה ביותר לאיתור תסמונת דאון, ומאחר שהינה מבוצעת החל משבוע 16 להריון, הרי שהלכתית, הפסקת הריון על פי רוב לא נעשית. נתון זה הינו מאוד חשוב, שכן כל התביעות העסקות ברשלנות רפואית בהריון – הינן מסוג "הולדה בעוולה" כאשר משמעות הדבר- כי נולד יילוד עם מומים כה חמורים עד שמותו, תיאורטית, היו עדיפים מחייו. או אז, עולה שאלה משפטית מכרעת המופנית כלפי הזוג ההרה, כאשר השאלה הינה- אם הייתם יודעים על המום עם איתורו במהלך ההריון, הייתם מפסיקים את ההריון? – אם התשובה היא שלילית, אזי, משמעות הדבר שאין קשר סיבתי בין הרשלנות הנטענת ובין הנזק ואז תדחה התביעה, ואם התשובה הינה חיובית, אם יהיה ניתן בכפוף להוכחת כל יתר מרכיבי התביעה, לקבל את התביעה.

יש לזכור, כי שאלת בדיקת מי השפיר לא עומדת לבדה ובמהלך מעקב ההריון יש לבדוק את מלוא בדיקות הסקר והבדיקות ההתחלתיות של מעקב ההריון, מהן ניתן ללמוד על אפשרות למומים שבינם ובין תסמונת דאון עלול להיות קשר, כגון מומים לבביים לדוגמא, כאשר על פי נתונים אלה, ניתן להמליץ להורים על בדיקות נוספות לאפיון התסמונת.

יש לזכור כי בהתאם לפסיקה החדשה של בתי המשפט, תקופת ההתיישנות להגשת תביעות בנושאים אלה הינה 7 שנים מיום הלידה.

הנכם מוזמנים ליצור קשר עם עו''ד אסף אודיז לייעוץ משפטי ראשוני ללא כל תשלום.

ניתן למלא את הטופס הבא, ונציג יחזור אליכם עם כל הפרטים, או להתקשר לטלפון: 072-3713469


תסמונת דאון אסף אודיז רשלנות רפואית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד