ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

להתמודד עם המשבר הראשון בחייו של ילד

יעידו כל האמהות והאבות שהדבר היחיד הקבוע בגידול ילדים הוא ששום דבר לא באמת קבוע. בגיל הינקות חוסר הקביעות הזה הוא משמעותי יותר והשינויים בחיי הילד תכופים יותר לאה ברוצקי עם כל הדרכים להכיר את השינויים, להתמודד ולעבור בקלות

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay



פתגם ידוע אומר שהדבר הכי קבוע בהורות, הוא ששום דבר לא קבוע. התינוקות שלנו גדלים ומתפתחים, וכל יום נראה אחר מהיום שאחריו. תינוק שישן לילות רצופים עד גיל חודשיים יחליט לפתע להתעורר כל שעה לבקבוק, תינוק שלא היה רגיל למוצץ יכול להחליט דווקא בגיל חצי שנה שפתאום זה מתאים לו, תינוק שסבל מגזים עד גיל 3 חודשים, יכול להפך לתינוק הכי רגוע בסביבה ובעצם אם נסתכל על זה, החיים עם תינוקות הם קבועים בחוסר קביעות שלהם.

השינויים האלה קורים בכל רגע באופן טבעי, מכיוון שהתינוקות שלנו מתפתחים ומגלים בכל רגע תובנות חדשות על העולם. אבל ישנן תקופות מסוימות המועדות לשינויים, בהן ההתפתחות היא משמעותית מאוד, בולטת מאוד ומשפיעה על כל אספקט בחייו החל מהשינה של התינוק, האוכל, הרוגע ועוד. תקופות אלה מוגדרות כ"שלבי התפתחות".

בשבועות הקרובים ניגע בכמה תקופות כאלה, נפרט מה ההתפתחות שקורית בכל שלב, ובהמשך גם נדון מה לעשות עם הרגרסיות שמלוות קפיצות התפתחותיות שכאלה.

היום ניגע באחת הקפיצות ההתפתחותיות המוקדמות יותר שקרויה בפי כל משבר גיל ה-4 חודשים.

חלפה עברה התקופה הראשונה, עברת את הלידה, את ההתאוששות וההיכרות עם התינוק החדש ואפילו תקופת הגזים כבר נרגעת. את חוזרת לעבודה מחופשת הלידה שלך ובוקר אחד את מתעוררת ולא מזהה את התינוק. הוא מתחיל להגיב לגירויים סביבו ולגלות את העולם.

אז מה קורה שם בעצם?

התינוק מתחיל להתהפך, או לפחות לנסות להתהפך, תנועות הידיים שלו כבר הרבה יותר מודעות, הוא מתחיל למלמל כל מיני דברים, ובעצם הוא מתחיל להגיב ולזהות את העולם החדש בו הוא נמצא.

עכשיו, אחרי שהתינוק מתחיל להגיב לגירויים שסביבו, הרבה יותר קשה לו להתנתק מהכל ולהירדם. גם אחרי שהוא נרדם, הוא יכול להתעורר אחרי זמן קצר ומחזור שינה אחד במקום לישון שינה ארוכה וטובה. לא פעם אמהות לבני ארבעה חודשים מתלוננות ואומרות: "פעם הנחתי אותו והוא נרדם לבד, והיום הוא פשוט לא מסכים!" או "הוא מתעורר לי באמצע הלילה, ולא מוכן לחזור לישון, רק לשחק!"

גם בזמן הארוחות אנחנו חווים את קפיצת ההתפתחות. התינוק לא מוכן לאכול ברצף, הסביבה מעניינת אותו יותר. הוא מתנתק מהבקבוק מדי כמה דקות ומסתפק בארוחות קטנות כדי לחזור לפעילות (נחשו מתי הוא משלים את האוכל החסר? כן כן, בלילה).

בטורים הבאים נדבר בפירוט על פתרונות למצבי רגרסיה בקפיצות התפתחות, אך אחד הדגשים הכי חשובים במצבים כאלה הוא ההבנה.

עלינו לנשום עמוק, ולהבין שהילד שלנו נמצא כרגע בתקופה מדהימה ומשמעותית, תקופה שבה הוא מתפתח, מכיר את העולם, מכיר את הגוף שלו ואת היכולות שלו, והוא מתרגש! אפשר להבין אותו.

אז נכון, זה מגיע על חשבון השינה והאוכל, אבל הסיבות טובות ומדהימות ולכן אנחנו, בתור ההורים, נראה לו כיצד לשמור על השגרה, אך בד בבד נבין אותו ונדע לקבל את התקופה הזו בסבלנות ובאהבה.

והכי חשוב, תזכרו זו תקופה והיא עוברת..

הכותבת היא מנחת הורים ויועצת שינה
לאה ברוצקי יועצת שינה מנחת הורים משבר תינוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד