י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

עתירה: על מנדלבליט להפסיק להיפגש עם נתניהו

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ: הורה ליועמ"ש לחדול מקיום פגישות בארבע עיניים עם ראש הממשלה כל עוד מתנהל הליך פלילי כנגדו

צילום: הדס פרוש, פלאש 90
צילום: הדס פרוש, פלאש 90 צילום: פלאש 90



התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ראשון) עתירה לבג"ץ ובה דרישה להוצאת צווים על תנאי ליועמ"ש, שיחייבו אותו להתייצב ולהסביר מדוע אינו נמנע מקיום פגישות בארבע עיניים עם רה"מ, הנתון תחת חקירה פלילית, בשעה שהוא מנהל את ההליך הפלילי כנגדו.

"ניהול הליך פלילי כנגד ראש ממשלה מכהן, על כל המשמעויות הכרוכות בכך, מן הראוי שיעשה בזהירות המתבקשת, ותוך שמירה קפדנית על ניהול הליך "סטרילי" כמה שיותר, דווקא לאור רגישותו של ההליך, העניין הציבורי הרב בו, והמשמעויות העצומות להחלטות המתקבלות במהלכו – החל משלב החקירה וכלה בהחלטה האם להעמיד לדין" כתבו בתנועה לאיכות השלטון בעתירה.

על פי כתב התביעה, למרות הדברים הללו, בוחר היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט להציב עצמו ביודעין במצב של ניגוד עניינים חריף, תוך שהוא חושף את עצמו ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשיבוש הליכי משפט וזיהום ההליך הפלילי, ותוך שהוא פוגע פגיעה אנושה באמון הציבור בגורמים האמונים על חקירות ראש הממשלה.

"למרות שרק בידי היועמ"ש נמצאת הסמכות להכריע אם ייחקר או יועמד לדין רה"מ, הוא בוחר לקיים עמו פגישות חשאיות מבלי שיהיה אדם נוסף בחדר שיוכל להעיד על הדברים שדוברו בו. כך קיימו היועמ"ש ורה"מ יותר מ-70(!) פגישות בפרק הזמן בו נחקר רה"מ כחשוד מרכזי בשלוש פרשות שונות".

לטענתם מדובר במצב בלתי תקין, בלתי סביר, ובלתי מתקבל על הדעת שנמשך כבר לאורך שנתיים ועל פני עשרות פגישות - זאת למרות שנעשו פניות אל היועמ"ש בנושא ולמרות שעומדים לרשותו שני פתרונות זמינים: קיום הפגישות עם אדם נוסף בחדר, או מינוי ממלא מקום כפי שמחייב הסדר ניגוד העניינים עליו חתם היועמ"ש עצמו עם כניסתו לתפקיד.

בעתירה דורשת התנועה מבג"ץ להוציא צו על תנאי המורה ליועמ"ש להגיע ולנמק מדוע לא יימנע מקיום פגישות אישיות "בארבע עיניים" וללא נוכחות אדם נוסף עם רה"מ נתניהו, כל עוד זה חשוד ב-3 תיקי חקירה שונים וכל עוד היועמ"ש מכהן כראש התביעה הכללית ובעל הסמכות הבלעדית להכריע בהליך הפלילי בכל הנוגע לרה"מ.

לחלופין, דורשת התנועה צו שידרוש מהיועמ"ש לנמק מדוע לא יפעל למינוי ממלא מקום זמני ונקודתי באופן שירפא את ניגוד העניינים החריף בו הוא שרוי כל עוד עליו לקבל החלטות הנוגעות לניהול ההליך הפלילי כנגד רה"מ, וכפי שמתחייב מהסדר ניגוד העניינים עליו הוא עצמו חתם.

"קיים חשש לפגיעה קשה וזיהום ההליך הפלילי, כשבעל הסמכות הבלעדית להחליט על פתיחה בחקירה והעמדה לדין נפגש ביחידות עם הנחקר הראשי. כמו כן ישנו ניגוד עניינים אישי וחריף בו נמצא היועמ"ש כל עוד עומד הוא בראש מערך התביעה מחד ומוסיף להיפגש ביחידות עם רה"מ החשוד בפלילים מאידך. מדובר בפגיעה חמורה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק ובטוהר ההליך הפלילי".
התנועה לאיכות השלטון בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד