י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

זהו עונשו של השוטר האלים שתקף אזרחים בחסות תפקידו

אנשי אכיפת החוק אינם מעל החוק: שוטר שהואשם בשני מקרים של תקיפת אזרחים ושיבוש הליכי חקירה, נשלח למאסר בפועל בכלא

שוטר תנועה. צילום אילוסטרציה: דוברות משטרת ישראל
שוטר תנועה. צילום אילוסטרציה: דוברות משטרת ישראל



השופט איתן קורנהאוזר מבית משפט השלום בתל אביב, גזר על שוטר תנועה לשעבר תושב המרכז, חמישה חודשי מאסר בפועל ופיצוי כספי למתלוננים בעקבות תקיפה בשני אירועים ושיבוש מהלכי משפט.

המקרה הראשון אירע באוקטובר 2015 בשעות הערב, כאשר השוטר ניגש לרוכב אופנוע בהרצליה וביקש ממנו להזדהות. הרוכב הציג בפניו רישיון נהיגה, אך סרב לבקשתו לערוך עליו חיפוש גופני. השוטר בתגובה נגח בפניו של הרוכב ולאחר שזה נסוג לאחור, השוטר ריסס על פניו של הרוכב גז פלפל.

בית המשפט קבע כי מדובר בהתנהגות אלימה מצד איש מרות, האמון על אכיפת שלטון החוק, דמות האמורה לספק הגנה ובטחון לאזרח. במקום למלא תפקיד זה, פעל הנאשם באלימות, תוך שימוש בתרסיס אשר נועד למקרים חריגים, וניצול בוטה של הסמכויות שהוקנו לו.

השוטר גם הואשם בשיבוש הליכי משפט. בהכרעת הדין נקבע כי שוטר לא הסתפק בתקיפת הרוכב אלא אף עצר אותו והוביל אותו לתחנת משטרה ללא בסיס ממשי. לאחר מכן ביקש להצדיק בדוח הפעולה שכתב את האלימות בה נקט כלפי המתלונן ומעצרו. אך גם בכך לא הסתפק: השוטר ניצל את פניית שותפתו למשמרת, שוטרת צעירה, על מנת שההנמקה הבדויה לכוח אותו הפעיל, תופיע גם בדוח הפעולה שלה.

על כך כתב השופט כי "אין ספק כי מדובר בדברים חמורים, בעלי פוטנציאל ממשי לפגיעה מהותית בהליך המשפטי. בנוסף לשלילת חירותו של המתלונן כתוצאה ממעצרו, לאחר שהותקף על ידי הנאשם, דוחות הפעולה עלולים לשמש בסיס ראייתי לכתב אישום כנגד המתלונן, ואף תשתית לטיעון המדינה להרשעתו בשל עבירת התנגדות למעצר. שיבוש הליכי משפט על ידי אזרח, פוגעים ביסודות ההליך המשפטי, אך יש לראות משנה חומרה בפעולה דומה המבוצעת על ידי האמונים על אכיפת שלטון החוק, אנשי משטרה אשר חלק בלתי נפרד מתפקידם הוא הצגת העובדות כבסיס להחלטות שיפוטיות".

באירוע נוסף, שהתרחש חמישה חודשים לאחר מכן, במסגרת משמרת, התפתח ויכוח בין מתלונן לשוטר, ובסופו הודיע השוטר למתלונן כי הוא עצור בגין תקיפה ואיומים. לאחר מעצרו, הוכנס המתלונן לניידת, כשהוא כבול. בעת שישב בספסל האחורי בניידת, השוטר לקח ארגז שהיה בניידת, ודפק בחוזקה בראשו של העצור וגם ריסס עליו גז פלפל.

במעשיו תקף השוטר את המתלונן שלא כדין וגרם לו לחבלה של ממש. בעניין זה קבע בית המשפט כי "קשה להצדיק את מעשי הנאשם או להמעיט בחומרתם, בשל העובדה שהמתלונן קילל אותו או ירק לעברו. מדובר באירועים בהם נתקלים שוטרים במהלך חיכוך עם אזרחים, הדורשים איפוק רב מצד השוטרים, ובמיוחד כאשר האזרח אזוק, חסר אונים, בתוך ניידת משטרה".

עו"ד עדי וולנרמן, המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה: "גזר הדין מבטא את הכרת בית המשפט בכך ששוטרים אשר תוקפים אזרחים פוגעים לא רק באזרח המותקף אלא גם פוגעים פגיעה קשה באמון הציבור המתחייב על מנת לקיים חברה שומרת חוק. בית המשפט מדגיש את הצורך בהרתעת שוטרים משימוש לרעה בסמכויותיהם ובהפעלת אלימות מיותרת כלפי אזרחים כמו כן קובע בית המשפט כי יש לנקוט בענישה מרתיעה כלפי אנשי משטרה המבצעים עבירות שיבוש מהלכי משפט".
שוטר תנועה אלימות שוטרים מאסר בפועל תקיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד