י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לאחר חתימה על כמה מסמכים • טראמפ: "הוא אישיות נהדרת". קים: "מפגש היסטורי"

לדברי הרודן מצפון קוריאה: "החלטנו להשאיר את העבר מאחור", טראמפ פרגן: "הוא מאוד חכם. אנחנו ניפגש עוד פעמים רבות", זאת לאחר חתימה על כמה מסמכים, המעידים על כיוון אופטימי בראיון הוא חשף: "זו לא הפעם הראשונה, כבר שוחחנו"

טראמפ וקים. צילום: רויטרס
טראמפ וקים. צילום: רויטרס



נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און חתמו על מסמך הבנות וכשעה לאחר מכן יצאו השניים להצהרה משותפת.

הנשיא טראמפ והיו"ר קים ג'ונג-און קיימו חילופי דעות מקיפים, מעמיקים וכנים בנושאים הקשורים ליחסים חדשים בין ארה"ב לצפון קוריאה ובניית משטר שלום בר-קיימא וחזק בחצי האי הקוריאני. הנשיא טראמפ התחייב לספק ערבויות ביטחוניות לצפון קוריאה, והיו"ר קים ג'ונג און אישר מחדש את מחויבותו הנחרצת והבלתי מתפשרת להשלים את פירוז הגרעין של חצי האי הקוריאני.

"אנחנו משוכנעים כי כינון יחסים חדשים בין ארה"ב לצפון קוריאה, יתרום לשלום ולשגשוג של חצי האי הקוריאני ושל העולם, ולהכיר בכך שבניית אמון הדדית מקדמת את פירוז הגרעין של חצי האי הקוריאני". על כך חתמו שני המנהיגים.


תיעוד מסכם שהעלה טראמפ לחשבון הטוויטר שלו

בהצהרה משותפת לכלי התקשורת, הצהירו דונלד ג'יי טראמפ וקים ג'ונג און כי "ארה"ב וקוריאה מחויבות לכונן יחסים חדשים בין ארה"ב לצפון קוריאה בהתאם לרצונם של עמי שתי המדינות".

"ארצות הברית וקוריאה ישתתפו במאמציהן להקמת משטר שלום יציב בחצי האי הקוריאני".

"הפסגה בין ארה"ב לצפון קוריאה - הראשונה בהיסטוריה - הייתה אירוע היסטורי בעל חשיבות רבה להתגברות על עשרות שנים של מתחים ועוינות בין שתי המדינות ועל פתיחתו של עתיד חדש, ארצות הברית וקוריאה התחייבו לקיים משא ומתן עקבי, בראשות מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפיאו, ונציגים של הרפובליקה הדמוקרטית של קוריאה, על מנת ליישם את החלטות הפסגה בין ארה"ב לקוריאה". לשון ההצהרה.

מוקדם יותר אמר טראמפ כי זה "חשוב מאוד, וכי החתימה היתה חשובה לו עצמו וגם לקים, וזה מאוד מכובד לחתום על זה".

קים הגיב לדברי טראמפ, ואמר, "זהו מפגש היסטורי, החלטנו להשאיר את העבר מאחור".

לסיום, הודה קים לדונלד טראמפ על הפגישה הזאת, שיצאה לפועל למרות משקעי העבר ונגד התחזיות.

בתוך כך, טראמפ הודיע כי תהליך הפירוק של צפון קוריאה מנשק גרעיני יחל בקרוב מאוד, בנוסף אמר טראמפ, כי הוא יזמין את קים לביקור בבית הלבן.

"אנחנו גאים מאוד במה שקרה היום", אמר טראמפ. "אנחנו פיתחנו קשר מאד מיוחד, זה יגרום לאנשים לשמוח, טראמפ אמר לקים, "אנחנו היינו היום הרבה זמן ביחד, ובשביל שנינו זה עבד הרבה יותר טוב ממה שכולם ציפו", טראמפ הוסיף, "כבוד גדול עבורי להיות איתך".

טראמפ שיבח את קים ואמר עליו כי "הוא אישיות נהדרת ומאד חכם, הבנתי שהוא איש מאד מוכשר ושהוא אוהב את המדינה שלו".

טראמפ הגיב לשאלות של עיתונאים "האם הם יפגשו שוב" ואמר, "אנחנו ניפגש עוד פעמים רבות".

בראיון לרשת ABC הפתיע טראמפ וחשף כי דיבר בעבר עם קים בטלפון, וכי הפגישה הבוקר אינה הפעם הראשונה שדיבר איתו - הפעם הראשונה, היא רק שיחה פנים מול פנים.

הכתב המדיני הישראלי בפרשנות מרתקת ומפרגנת

רביד. מתוך הטוויטר שלוצילום: רביד. מתוך הטוויטר שלו
רביד. מתוך הטוויטר שלו


בתוך כך, הכתב המדיני ברק רביד מ'ערוץ עשר', כותב דברים מפתיעים לגבי הפגישה בין טראמפ לקים מצפון קוריאה.

ברק רביד שנחשב למתנגד גדול של טראמפ, מפרשן בצורה מפתיעה ומקצועית את הפסגה ההיסטורית בין טראמפ וקים. רביד פותח את המאמר הקצר שלו בסדרה של חמישה ציוצים וכותב.

‏"כל מי שתוקף את טראמפ ואומר הבוקר ש"אם זה היה אובמה אז..." צודק ב-100 אחוז במועדון הויכוחים של הטוויטר, אבל בעולם האמיתי זה פחות חשוב בשלב זה. הנה מדוע: הפסגה בין טראמפ לקים היא היסטורית בכל קנה מידה. היא פותחת הזדמנות להפגת המתיחות וייצוב המצב בחצי האי הקוריאני באמצעות דיאלוג ודיפלומטיה ועשויה למנוע מלחמה". כותב רביד.

"אם הפסגה תפתח תהליך שיביא להתפרקות צפון קוריאה מנשק גרעיני זה הישג אדיר". קובע הכתב הישראלי, "אבל גם אם לא - אלא רק תביא לפתיחה מסוימת של צפון קוריאה למערב ולארה"ב זה גם יהיה הישג חשוב שיתרום לשלום העולם".

‏עם זאת, "מוקדם כמובן מאוד לברך על המוגמר ויש להתנהל בזהירות רבה מול צפון קוריאה. אבל לא הגיוני בעליל לפסול את המהלך של טראמפ על הסף במיוחד אם מעדיפים דיפלומטיה על פני מלחמה".

‏"כמו כן - המהלך של טראמפ מול צפון קוריאה מעלה מחשבות לגבי קשרים עם משטרים סוררים אחרים והאפשרות לפתוח עמם בדיאלוג כדי לנסות לפתור משברים. בהקשר הישראלי - דיאלוג עם חמאס על המצב בעזה. או בהקשר רחב יותר דיאלוג בין ארה"ב לחמאס". כך רביד.

היטיב לסכם את הפגישה עד כה, הפרשן המדיני נדב אייל מ'ערוץ עשר': "‏איך שלא מסתכלים על זה ניצחון ענק לטראמפ".

כמובן שאדם אחד לא מצליח לפרגן, וזהו ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, שצייץ: "‏ארוע מדהים בסינגפור. מי העלה בדעתו לפני ארבעה חדשים? המאזן עד כה מטריד: השג אדיר לדיקטטור הקוריאני הצעיר. הימור אדיר של הנשיא טראמפ. זיקוקין דינור של ׳הצלחה גדולה׳ הערב. השאלה - האם ומתי נתעורר ל׳הנג אובר׳. הנחמה - משעמם זה לא יהיה".
פסגה היסטורית פסגת טראמפ קים דונלד טראמפ צפון קוריאה ברק רביד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד