י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הרישום הסתיים: המספרים, המינויים וההתרחשויות של עולם התורה

לאחר תחרות העזה ולחצים בלתי נסבלים, עולם הישיבות נושם לרווחה - וסוגר רישום • גם השנה, משרטט כתב 'בחדרי חרדים' משה ויסברג את תמונת המצב העדכנית, עם סיום התהליך • הסיפורים הפיקנטיים והמספרים המלאים שמאחורי הקלעים

בחורי ישיבות בלימודם. צילום: שוקי לרר
בחורי ישיבות בלימודם. צילום: שוקי לרר



עונת הרישום לשנת הלימודים הבאה, תשע"ט, מסתיימת ממש בימים אלו. אנשים רבים נושמים לרווחה, רובם מרוצים אבל יש כאלו שגם מאוכזבים. לכל בחור היה את חלומו הפרטי, לזכות להתקבל לישיבה מסוימת. רבים זכו להגשים את שאיפתם, אבל ישנם גם אלו שבסופו של דבר נאלצו להתפשר, וללכת לישיבה הפחות נחשבת מבחינתם.

ישנו תהליך, המכונה בענף הרישום 'הטבת חלום'. זהו פרק זמן בו בחורים רבים שחלמו להגיע גבוה, נאלצים להפנים שלא יזכו לממש את חלומם. אך גם לבחורים אלו ימתינו בתור ישיבות רבות. בחורים אלו מכונים בעגה המקצועית בענף בכינוי 'נפילות'.

ישנן ישיבות רבות שרוב הרישום שלהם מתבצע ונאסף מבחורי 'נפילות' אלו, שלא התקבלו למקום הראשון בו חפצו, ולבסוף ימצאו את עצמם בישיבה שמבחינתם הייתה כאופציה שני., כך או כך, כולם בסוף מתחילים את חודש אלול בחדווה ובשמחה במקומם החדש, ושואפים לעלות ולגדול בלימוד התורה.

אך למרות זאת חשוב לציין, שבשנים האחרונות - עקב ריבוי הישיבות הגדולות ומגוון הסגנונות הרחב שבהן - מגוון הרמות, מגוון סגנונות ה'פתוחים' וה'סגורים', אלו שיש בהן משטר ואלו שאין - ראשי הישיבות הקטנות כבר יודעים היטב בשלב מוקדם להיכן להתאים כל בחור ובחור, ולכל בחור לאיזו ישיבה יש לו סיכוי להתקבל. מצב זה גורם לכך שעל פי רוב מכוונים את הבחור כבר מראש ובשלב מוקדם למקום המתאים עבורו, בו יש לו סיכוי עיקרי להתקבל.

זאת ועוד, שעקב כך שישנה כיום כמות גדולה מאד של ישיבות גדולות – המצב שנוצר הוא שלכל בחור יש ביקוש וישנה ישיבה שתחפוץ בו. בין אם הוא ברמה גבוהה ובין אם הוא ברמה בינונית וכו' - לעולם תהיה ישיבה שתשמח אם יבא להסתופף בצילה, רק שכל השאלה מי היא אותה ישיבה החפצה בו.

מצוי מאד בקרב בחורים רבים, שאל המקום בו ייחלו ללמוד אינם זוכים להתקבל, אך מאידך ישיבות רבות ממתינות להם בתור. אבי הבחור או ראש הישיבה שלו, שעסוקים כל הזמן בלהכניס את הבחור למקום הגבוה, מוצאים את עצמם במשך כל התקופה מחוזרים על ידי ישיבות רבות, כשרשמים באים ויוצאים בשעריהם. לפעמים עובדה זו מקלה מאד את הרגשת האכזבה של התשובה השלילית, כשהבחור מרגיש שישנן ישיבות אחרות, שאף אם הינן נחשבות פחות, עדיין מכירות את הערך שבו.

מחנכים רבים מציינים בפני 'בחדרי חרדים' את העובדה שישנה מעלה גדולה עבור הבחור ללכת לישיבה שעל ידה הוא מחוזר, מכיוון שמטבע הדברים שם יהיה לו יותר מקום של כבוד והערכה - דבר שיתרום רבות לעלייתו. ואכן, פעמים רבות הישיבות ששולחות רשמים לשכנע, תצענה לבחורים המבוקשים 'כופתאות' מסוגים שונים, אם רק יסכימו לבא בשעריהן.

כך למשל, תציע הישיבה לבחור חברותא עם אחד הרמי"ם מדי פעם, חברותא קבועה מדי יום באחד הסדרים עם בחור מבוגר מהקיבוץ. לפעמים אף יבטיחו להורים המתקשים בפרנסתם הנחה משמעותית בשכר הלימוד, העומד במצב רגיל כנטל כבד על ההורים (מחירי שכר הלימוד לישיבות הגדולות כידוע גבוהים מאד ותעריפם נע בין כ700 ל1000 שקלים בחודש מ.ו).

הרשמים העייפים, שמתרוצצים יומם ולילה בניסיון להשיג את אותם בחורים מבוקשים, בימים אלו כבר נכנסים לאווירת המנוחה. בכל תקופת הרישום ניתן לראותם טרוטי עיניים, נעים ברכבים שכורים מהכא להתם ומהתם להכא, עם ארוחות ג'אנק פוד במשך תקופה ארוכה.

למעשה מצויים הרשמים במין 'משחק כיסאות' אחד ארוך ומתמשך, כשבמשך חודשיים הם צריכים למלאות את רשימת הבחורים שסימנו לעצמם. לפעמים מרדף אחר בחור מסוים יכול להמשך שבועות ארוכים, כשעל בחור אחד ישנם רשימת מחליטים ארוכה - הבחור עצמו, אביו, האח הגדול, הדוד המבין בישיבות, ראש הישיבה הקטנה, המשגיח, וכו' וכו'. הרשמים החרוצים לא יתעצלו, ויעברו אחד אחד מתוך הרשימה הנ"ל, כשאת כל אחד מאלו הם מנסים לשכנע בכך שהישיבה המדוברת היא האידאלית ביותר עבור אותו בחור, וכי רק שם יזכה לעלות ולהתעלות.



ראש ישיבת קפלן החדשה. רבי ניסן קפלןצילום: ראש ישיבת קפלן החדשה. רבי ניסן קפלן
ראש ישיבת קפלן החדשה. רבי ניסן קפלן


בשנה זו נפתחה ישיבה חדשה, הלא היא ישיבת 'דעת אהרן', המכונה גם סניף של 'קפלן' מעבר לישיבה זו, ולישיבה הגדולה במתחם ראדין בנתניה שפתחה שיעור א' לצד ישיבת 'תולדות צבי' לחוצניקים, שעליהן נרחיב בהמשך, לא נפתחו ישיבות חדשות בשנה זו. אך כמות הבחורים שמתקבלים לכל ישיבה גודלת משנה לשנה, כך שהגידול הטבעי במספר הבחורים העולים לישיבות, המטפס בכל שנה, נבלע בתוך הישיבות הקיימות, שמצדן פותחות את שעריהן בפני מספר גדול יותר של בחורים מדי שנה.

כך, אם בעבר ישיבה שהכניסה למעלה ממאה בחורים בשיעור אחד נחשבה למחזה נדיר בהיכלי התורה, כיום מדובר בתופעה רווחת בקרב ישיבות רבות, המביאות מספרים גבוהים יותר ויותר משנה לשנה.

עובדה זו מביאה את הישיבות השונות גם להוסיף אנשי צוות רבים, ובפרט עבור בני שיעור א' - עליהם מופקד בדרך כלל צוות יותר גדול מאשר לשאר הישיבה. ישיבות רבות אף מייחדות משגיח מיוחד לשיעור א', על מנת שתוכלנה להעניק שימת לב פרטנית לכל בחור ובחור.

תופעה נוספת הנפוצה מאד בעולם הישיבות בהקשר זה, היא שבני שיעור א' בישיבות הגדולות הופכים שותפים פעילים לגיוסם לישיבה של חבריהם מהמחזור שתחתיהם בישיבות הקטנות. בחורים אלו משכנעים את חבריהם הטובים לבא להסתופף בצל ישיבתם, ומשמשים גם כמוקד בירור ואינפורמציה אמין במיוחד, כשירצו בישיבה הגדולה לברר על חבריהם מהישיבה הקטנה.



ישיבת תולדות צבי החדשהצילום: ישיבת תולדות צבי החדשה
ישיבת תולדות צבי החדשה


הישיבה החדשה 'תולדות צבי', עומדת בראשות הגאון רבי אהרון יוסף סקלאר, העומד בראש הקהילה והכוללים היוקרתיים "תולדות צבי" בירושלים. הרב קלאר מקים ישיבה חדשה עבור תלמידי הישיבות שסיימו את הישיבה הקטנה ועולים כעת לישיבה גדולה.

ראש הישיבה הרב סקלאר, שבמשך עשורים משמש כאבן שואבת עבור קהילה אמריקאית גדולה בירושלים, מקים גם את הישיבה החדשה שבראשותו עבור תלמידי ישיבות מישראל עם רקע מחו"ל.

"תולדות צבי" נוסדה בירושלים לפני קרוב לשלושים שנה, בעידודם של גדולי הדור שסמכו על הרב סקלאר את ידיהם. מאות משפחות נכרכו אחרי ראש הישיבה והקהילה הלכה ושגשגה, כאשר רבים מצטרפים וחפצים להנות מאורו של ראש הישיבה.

תלמידיו מספרים כי בכל שעות היום והלילה ניתן לקבל ממנו הדרכה והכוונה. ראש הישיבה מיטיב לרדת עד הפרטים הקטנים ביותר ולקלוע לשורש הבעיה. הם מציינים גם כי על אף רום פסגתו הרוחנית, ראש הישיבה יודע ומבין בנפש הבחורים, ובכל ענין ונושא שואבים הם ממנו עצה ותושייה.

לאחר ביקוש גדול נענה ראש הישיבה, והכריז על פתיחת הישיבה. כאמור, עוד קודם פתיחתה רבים נרשמו ונרשמים בימים אלו, בניסיון לתפוס את מקומם בין ספסלי הישיבה.

הרישום מנוהל על ידי תלמידו ומקורבו הרב אריה ליכטמן, כשצוות הישיבה ורבניה יושבים בימים האחרונים על שמות התלמידים החפצים להתקבל לישיבה, שמספריהם גדלים מידי יום, וביחד עם ראש הישיבה יקבעו לבסוף את הרשימה שתפאר את ספסלי הישיבה.

בנין הישיבה ממוקם בשכונת סנהדריה בירושלים, והנהלת הישיבה - שהדאגה לתלמידים ברוחניות ובגשמיות עומדת אל מול עיניה כל העת - דואגת כבר בימים אלו לגשמיות הישיבה, ברמה הגבוהה ביותר. חדרים ממוזגים ונוחים יעמדו לרשותם של התלמידים, והאוכל יהיה אף הוא ברמה הגבוהה ביותר.

לאחר ההקדמה ותיאור הרקע לתקופת הרישום כפי שנערכה בשנה זו, ניגש למספרים, ולהלן נביא את המפה המלאה ביותר עם כל הישיבות הליטאיות וכמעט ללא יוצא מן הכלל.

שגיאות מי יבין. ייתכן שבמהלך מלאכת האיסוף של החומר הרב מכל הישיבות - מלאכה הדורשת זמן רב ויסודיות רבה - שמא הושמטו פרטים חשובים אודות ישיבות מסוימות. אך יחד עם זאת, מפת הישיבות הפרוסה לפניכם היא המקיפה ביותר, וכן העדכנית ביותר, נכון להיום ראש חודש תמוז.

בפרקים הבאים נסקר כאן ב'בחדרי חרדים' את עולם התורה הספרדי ועולם התורה החסידי.



היכל ישיבת אור אלחנן. צילום: שוקי לררצילום: היכל ישיבת אור אלחנן. צילום: שוקי לרר
היכל ישיבת אור אלחנן. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'אור אלחנן' בירושלים • התקבלו לשיעור א' למעלה מ- 60 בחורים, כאשר חוסר מקום גורם לכך שהמספר איננו גבוה יותר. את הרישום ניהלו בצוותא חדא ראשי הישיבה הגיסים, הגאון רבי חיים אריה חדש והגאון רבי צבי וינפלד. בישיבה התקבלה בשמחה הידיעה כי הושג האישור לבניית שתי קומות נוספות לישיבה, מה שיקל על הצפיפות הרבה במקום.



ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לרר
ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'ארחות תורה' בבני ברק • בישיבה מתנהל הפעם הרישום בעיצומה של שנת האבל על הסתלקותו של מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. התקבלו לשיעור א' 130 בחורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאונים רבי ברוך דב דיסקין, רבי איתמר גרבוז, רבי צבי יהודה אדלשטיין, רבי יחיאל קלרמן, רבי נחום לבה ורבי אהרן אוסטרן. לראיון עוברים הבחורים אצל המשגיח, הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי, כמו גם אצל הרב ויסבלום. בישיבה, בשונה מכל עולם הישיבות, אין רשמים כלל וכלל.

גם השנה הופעלו לחצים על ראשי הישיבה להשתמש ברשמים כנהוג, אך שם נאמנים להוראת מרן ראש הישיבה זצ"ל, שהורה להם גם כשנכנסו למעונו בשנה האחרונה להתייעצות, שלא לקחת, ואמר: "ארחות תורה לא צריכים רשמים".

בצל האבל בפטירת ראש ומייסד הישיבה, מציינים שם בבחינת ישיבה על קברו, ועוסקים בבניית קמפוס מפואר, עם בית מדרש שיכיל אלף מקומות ועוד 500 מיטות לפנימייה. הקמפוס נועד לשאת את השם קרית 'אילת השחר'. בישיבה מציינים כי רואים בחוש את עזרתו ודאגתו של ראש הישיבה ממרומים. כיום יש בישיבה למעלה משש מאות בחורים. בזמן אלול הקרוב תחצה הישיבה לראשונה את רף 700 הבחורים.



היכל ישיבת אור ישראל. צילום: שוקי לררצילום: היכל ישיבת אור ישראל. צילום: שוקי לרר
היכל ישיבת אור ישראל. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'אור ישראל' בפתח תקוה • הישיבה הקטינה השנה את שיעור א', מחוסר מקום, וסגרה שיעור של 64 בחורים. בישיבה הכול נקבע על פי ראיונות שעורך המשגיח הגאון רבי צבי דיאמנט בלבד, כשלאחר מכן מתקיים מבחן אצל ראש הישיבה, הגאון רבי יגאל רוזן.




ישיבת באר התורה. צילום: יעקב לדרמןצילום: ישיבת באר התורה. צילום: יעקב לדרמן
ישיבת באר התורה. צילום: יעקב לדרמן


• ישיבת 'באר התורה' (גיל) • בישיבה העלו השנה את רמת הבחורים המתקבלים לשיעור א' הקרוב. מסכת בירורים מקיפים מסייעת לצוות הישיבה לסנן ולברר על איכות הבחורים. חלק מהצלחת הישיבה הוא המעבר לקמפוס המרווח בבית שמש, שהביא עמו בשורה חדשה - הן בגשמיות, בדמות מבנים חדשים ומפוארים, והן ברוחניות, כשהקמפוס הענק מעניק לבחורים תחושת רחבות ויכולת לשקוע בתורה.

הבוחנים הוא ראש הישיבה, הגאון רבי גבריאל יוסף לוי, ורבני הישיבה הגאונים, הגאון רבי יעקב משה ליבוביץ והגאון רבי מנחם דויטש. עקב הלחץ, ובעקבות מחסור בחדרי הפנימיה, הוחלט שלא לעבור השנה את מחסום 70 הבחורים, כאשר כך לא ייאלצו לשכן בחורים בדירות, וכולם ישוכנו בבניין הפנימיה החדש.




ראש ישיבת באר יעקב, הגרדי שפירא. צילום: שוקי לררצילום: ראש ישיבת באר יעקב, הגרדי שפירא. צילום: שוקי לרר
ראש ישיבת באר יעקב, הגרדי שפירא. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'באר יעקב' • לישיבה התקבלו לשנת הלימודים הבאה 68 תלמידים. מסורת זו כבר נמשכת מזה מספר שנים, שהישיבה מגדילה מדי שנה את כוחה, בכמות ובאיכות. בשנה הבאה ילמדו בישיבה בכללותה כ-300 תלמידים כן ירבו. ראש הישיבה, הגאון רבי דוד יצחק שפירא, בוחן בעצמו את כל הבחורים, כשחלקם עוברים גם מבחן נוסף אצל בנו בכורו, ר"מ הישיבה הגאון רבי שמעון שפירא.

בישיבה בבאר יעקב ישנו נוהג נדיר, בדמות שיעור יומי לבני הקיבוץ שלוש ימים בשבוע, כשבמרבית השנים השיעור נמסר על ידי ראש הישיבה. לפיכך, ימי המבחנים מתקיימים אך ורק בימים בהם אין שיעור יומי.

ישיבת באר יעקב ממשיכה במסורת הקבועה אצלה, שהגרעין הגדול והחזק של השיעור מורכב מבחורים שאחיהם כבר לומדים בישיבה, וכן מבנים של בוגרים ואברכי הישיבה. מצב זה גורם לכך שהישיבה בשנים האחרונות נוסקת בצורה חסרת תקדים. אם בעבר הייתה נחשבת לישיבה פחות מפורסמת ובולטת, בשנים האחרונות נהיתה למבוקשת מאד, ובקרב הישיבות הקטנות המצוינות ביותר.

על מלאכת הרישום מופקד המשגיח הג"ר אריה שפירא. עיקר העבודה היתה בסינון קפדני של מסת הנרשמים הגדולה, שחצתה השנה את רף 250 התלמידים. רובם של מאות המבקשים להתקבל לישיבה נדחו, עקב הוראתם הברורה של ראש הישיבה ושל משגיח הישיבה הגה"צ רבי משה דוד ליפקוביץ, שלא להגדיל את השיעורים יתר על המידה, מה שהצריך את הצוות לברור רק בחורים איכותיים ביותר.



רבי נחום שטרן, ראש ישיבת באר ישראל, בשיעור כלליצילום: רבי נחום שטרן, ראש ישיבת באר ישראל, בשיעור כללי
רבי נחום שטרן, ראש ישיבת באר ישראל, בשיעור כללי


• ישיבת 'באר ישראל' בבני ברק • הישיבה, העומדת בראשות הגאון רבי נחום שטרן, עברה מהפכה, כאשר הרישום השנה התקיים בהובלתו של הרב אורי יפה, מרבני הישיבה. הרישום קיבל תפנית חדה כאשר, על פי בקשת הישיבות הקטנות, החליט ראש הישיבה הגר"נ שטרן שלא לפתוח עם שיעור גדול כפי שהסתמן בתחילת העונה, אלא רק עם קבוצה נבחרת של בחורים יראי שמים בעלי יכולות לימודיות גבוהות.

ראשי ישיבות מהישיבות המובחרות התכנסו בביתו של הגר"י אשלג, ר"י כנסת יונה, והעידו על הצלחת הישיבה בעבר בהעמדת בחורים, וכן על המלצתם השנה לבחורים מצוינים להמשיך לגדול בתורה בישיבת באר ישראל. הרישום נחתם עם 26 בחורים.



היכל ישיבת בית מאיר בבני ברקצילום: היכל ישיבת בית מאיר בבני ברק
היכל ישיבת בית מאיר בבני ברק


• ישיבת 'בית מאיר' בבני ברק • בקרב בני ובוגרי הישיבה לדורותיה שורר הלם מוחלט מהבשורה, לפיה לראשונה הכפילה הישיבה את מספר התלמידים שהתקבלו ללמוד בה בזמן אלול הקרוב בשיעור א', ונסגר שיעור של 62 בחורים מובחרים ואיכותיים. אלו יחולקו, לראשונה בהיסטוריה של בית מאיר, לשני שיעורים. מחוסר מקום לא התקבלו כל המבקשים, כאשר הרישום לשאר הועדים עדיין בעיצומו.

תושבי בני ברק התרגלו זה מכבר לפקקים הכבדים ברחוב דבורה הנביאה בבני ברק, עקב תנופת בניה מתקדמת בהשלמת קמפוס הישיבה ואוצר הספרים הגדול בעולם בבניין של שבע קומות, שיכיל חדרי פנימייה, חדרי שיעורים, אוצר הספרים ועוד.

במקביל, הולך ונשלם פרויקט הרחבת ושיפוץ חדר האוכל המפואר, שנמצא בבניין הסמוך לתלמוד תורה 'תורת אמת'. הנהלת הישיבה נערכת לכמות הגדולה והנדירה של הבחורים מהארץ ומרחבי העולם, למציאת פתרון זמני ומרווח לחדרי פנימייה נוספים, ואף נשקלת האפשרות להעתקת הישיבה קטנה לצעירים שנמצאת כיום אף היא בקמפוס הישיבה ברח' דבורה הנביאה. הרמי"ם בישיבה הם הגאון רבי זאב שפירא, הגאון רבי דניאל גינזבורג, הגאון רבי בנימין כץ והגאון רבי שלמה ברמן.



ישיבת בית מדרש עליון. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת בית מדרש עליון. צילום: שוקי לרר
ישיבת בית מדרש עליון. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'בית מדרש עליון' בבני-ברק • התקבלו לשיעור א' 100 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר וכן הר"מים הגאון רבי אברהם יצחק ליפקוביץ, הגאון רבי ישראל אדלשטיין, הגאון רבי נפתלי קופשיץ, הגאון רבי טוביה שפירא והגאון רבי יואל מקלב.

בימים אלו נבנה מבנה ענק, שישמש כבית המדרש של הישיבה, בסוף רחוב עוזיאל בבני ברק. זאת, לצד בנין הפנימיה של הישיבה, שכבר נבנה בעבר ברחוב אורליאן בעיר. הישיבה מתנהלת על פי משנתו של מרן ראש הישיבה הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל, שהתווה את דרכה בתחילת שנות הקמתה. הישיבה תמנה בשנה הבאה למעלה מחמש מאות תלמידים, כן ירבו.



הגאון רבי שרגא פישהוף בישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לררצילום: הגאון רבי שרגא פישהוף בישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לרר
הגאון רבי שרגא פישהוף בישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק • הישיבה שוברת שוב השנה את תקרת הזכוכית, כשבאורח חריג התקבלו לשיעור א' 120 בחורים. שלבי הקבלה לישיבה עוברים במספר שלבים. מי שאחראי על נושא קבלת בחורים בישיבה הוא הרב אליהו סטרול, אליו מגיעים כל מאות בקשות הקבלה לישיבה. בחור שהתקבל למבחן עובר ראשית ראיון אצל הגאון רבי שרגא פישהוף, ולאחר מכן מבחן אצל הגאון רבי צבי ויסבקר והגאון רבי יהודה רפפורט.

מי שעובר בהצלחה את כל המבחנים הללו, נכנס למבחן אצל ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר. לאחר הקבלה לישיבה מתקיים ראיון אצל המשגיחים, הרב יהושע רביץ והרב שמעון פוחוביץ.

הקבוצות הנבחרות והגדולות בשיעור א' החדש של בית מתתיהו הגיעו מישיבות 'קול תורה' (12) ו'תורת רפאל' (10) שבירושלים, ומישיבת 'עטרת שלמה' (9) שבבני ברק. החידוש המעניין השנה הוא שמחוסר מקום יתקינו גלריה מיוחדת בבית המדרש לכל ימות השנה, כאשר הנהלת הישיבה מחפשת בדחיפות מבנים נוספים לפנימייה, לצד תוכניות של הרחבת בית המדרש וחדר האוכל.



ראש ישיבת גאון יעקב, הגאון רבי  זאב ברלין. צילום: שוקי לררצילום: ראש ישיבת גאון יעקב, הגאון רבי זאב ברלין. צילום: שוקי לרר
ראש ישיבת גאון יעקב, הגאון רבי זאב ברלין. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'בית שמואל' בקרית מטרסדורף בירושלים • התקבלו לשיעור א' 30 בחורים, והישיבה שמרה על כוחה, כשהדגש הוא על קבלת בחורים ממשפחות איכותיות. הבוחנים: ראש הישיבה, הגאון רבי יצחק עהרנפלד, בעוד המשגיח, הגאון רבי נחום בויאר, מראיין את הבחורים. לצד ראש הישיבה, בוחנים גם הגאון רבי נחום בר חיים והגאון רבי יצחק קליינמן.

• ישיבת 'ברכת יצחק' באור יהודה • התקבלו לשיעור א' 28 בחורים. הישיבה הוותיקה שבאור יהודה נקלעה בשנים האחרונות למשבר כלכלי חריף, שגרם לקיצוץ רוחבי באנשי צוות ובמספר הבחורים. לאחר שנחלצה מהמשבר עם שורת פעילויות מצד ראשי הישיבה והירתמות של גדולי ישראל למענה, הישיבה שוב מכריזה בתקופה האחרונה על שינוי מגמה, והצטרפותם של אנשי צוות חדשים.

בשנה שעברה מונה הגאון רבי אהרן קולדצקי לכהן כר"מ, לצד החלטת ראש הישיבה, הגאון רבי אבינועם פוסטבסקי ובנו רבי דוד, להוביל מהלך מחודש ושינוי ברוח הישיבה. לצורך כך מונו צוות רשמים, כשבראשם הרשם יעקב אברהמס.

• ישיבת 'גאון יעקב' בבני ברק • הישיבה מונה 140 תלמידים, והשנה התקבלו לשיעור א' 36 בחורים. המראיינים הם הגאון רבי נחום ברנשטיין, משגיח הישיבה והרב מאיר פרישמן, המשגיח-קטן. הבוחנים: ראש הישיבה, הגאון רבי זאב ברלין, והגאון רבי נתן זוכובסקי, מראשי הישיבה. בישיבה מתכוננים להיכנס לקראת זמן אלול הבעל"ט להיכל חדש, שזכה לשם 'היכל ר' אהרן לייב', על שמו של ראש הישיבה זצ"ל. ההיכל נבנה ברוב פאר והדר בימים אלו.

• ישיבת 'גבעת שאול' בירושלים • התקבלו לשיעור א' 40 בחורים. הבוחנים: ראשי הישיבה, הגאון רבי אליקים געציל פשקס והרב ליוואויץ, המראיין: המשגיח, הרב יהודה מנדלסון.



היכל ישיבת גרודנא באשדודצילום: היכל ישיבת גרודנא באשדוד
היכל ישיבת גרודנא באשדוד


• ישיבת 'גרודנא' באשדוד • הישיבה מונה כיום כמאתים וחמישים בחורים, לצד כמאה וחמישים אברכים היושבים עם הבחורים ומלבנים יחד את הסוגיות. שיעור א' מונה בשנים האחרונות חמישים בחורים. ראש הישיבה, הגר"מ שמידע, מחדד תמיד ואומר: "אם נקבל יותר, לא נוכל באמת להשקיע בכל אחד". הבוחנים הם ראש הישיבה הגר"מ שמידע וכן הרמי"ם, הגאון רבי מיכאל פלס והגאון רבי יעקב ונדרוולדה. הבחורים עוברים במקביל גם ראיון אצל המשגיח, הגאון רבי חיים יהודה ברינגר. לשיעור א' בזמן אלול התקבלו 50 בחורים.

• ישיבת 'גרודנא' באר יעקב • התקבלו לשיעור א' 70 בחורים, וזה יתחלק לשני שיעורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי צבי דרבקין והגאון רבי יצחק הקר, והר"מים הגאון רבי יצחק פלונצ'ק והגאון רבי חנניה שיף.

• ישיבת 'דעת אהרן' • הישיבה, המכונה כאמור גם 'קפלן החדשה', נפתחה בזמן קיץ האחרון, כשדבר הקמתה נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', ושוכנת מאז במתחם מוסדותיו של הרב דניאל ביטון בשכונת הר נוף בירושלים. שיעור א' נסגר עם 42 בחורים. בראשות הישיבה עומדים הגאון רבי ניסן קפלן והגאון רבי רפאל שמואלביץ, לצד הר"מ של שיעור א', הגאון רבי ירוחם דגני. כמשיבים מכהנים הרב רפאל ב"ר אברהם שמואלביץ והרב ישראל פטרוף (חתן הגאון רבי ישראל בונים שרייבר). בסדר ב' מכהן כמשיב הרב חיים מישקובסקי והרב נפתלי כהן בסדר ג'.




ראש ישיבת היכל יצחק רבי ישראל לנדאצילום: ראש ישיבת היכל יצחק רבי ישראל לנדא
ראש ישיבת היכל יצחק רבי ישראל לנדא


• ישיבת 'דרך חכמה' (סילבר) בירושלים • הישיבה עומדת בראשות הגר"י וילנסקי והגרא"צ סילבר, וממשיכה גם השנה, בהמשך לשנים האחרונות, בהצלחתה ברישום, כשלשיעור א' התקבלו 68 בחורים חדשים. כמו בשנים קודמות, יחולק השיעור לשניים ויתווספו עוד רבנים לצוות הישיבה., הישיבה ידועה ברמתה הלימודית והרוחנית הגבוהה, ומצטיינת ביחס הקרוב בין רבני הישיבה לתלמידים. השנה גם התחדשו שם בפנימייה חדשה, עקב ריבוי התלמידים, כמו גם במיזוג בכל הפנימיות.

• ישיבת 'היכל יצחק' • הישיבה, בראשותו של הגאון רבי ישראל לנדא, נפתחה לפני שלש שנים ועברה בזמן אלול שעבר למתחם ישיבת 'הר המור', שבשכונת קרית יובל בירושלים. התקבלו לשיעור א' 64 בחורים. הבחורים עוברים בחינה אצל ראשי הישיבה, הגאון רבי ישראל לנדא והגאון רבי דניאל כהן, כמו גם ראיון אצל המשגיח, הגאון רבי יונתן אבר. השנה נרשם ביקוש שיא לישיבה, שממצבת את עצמה גם השנה בכותל המזרח, עם בחורים מ'קול תורה', 'משכן שלמה', 'תורת רפאל' ו'פוניבז' לצעירים'.

• ישיבת הגר"ח מן ההר • הישיבה שוכנת כיום בביתר עילית. התקבלו לשיעור א' 54 בחורים. המראיין הוא משגיח הישיבה, הרה"ג רבי משה ברמן, הידוע בעומק הבנתו ותפיסתו. הרב ברמן נוקט ברעיון מיוחד כשהוא פותח עימם דף גמרא אקראי על פני הש"ס, ומכין עימם בלימוד מעמיק את הסוגיא - דבר שנותן לו אינדיקציה מיוחדת על רמתם של הבחורים.

ראש הישיבה, הגר"ח מן ההר, הוא הבוחן העיקרי. מניסיון העבר, בשל כמות הנבחנים הרבה מדי שנה, ראש הישיבה מקפיד לקיים את הבחינות בביתו, בכדי להסיר מהם את טורח הנסיעות. לשם כך מקצה הגר"ח מספר ימים, בהם הוא מקבלם בביתו שבירושלים. כמו כן נבחנים הבחורים אצל הרה"ג רבי אביעד קורצטג.

• 'הישיבה הגדולה החדשה' • הישיבה נפתחה בזמן אלול שעבר ומכונה ברחוב הליטאי 'חברון החדשה', כשהיא מזוהה עם הפלג הירושלמי. התקבלו לשיעור א' 36 בחורים.

• הישיבה הגדולה שבראשות זקן הפוסקים הגאון רבי משה שטרנבוך • לישיבה, שקבעה את משכנה בבית שמש, התקבלו לשיעור א' 30 בחורים. הגר"מ שטרנבוך בוחן כל בחור באופן אישי. כמו כן עוברים הבחורים ראיון אצל הגר"י פרבשטיין. השנה, לראשונה, עקב הקמת הקמפוס ברמת בית שמש ג', יוקמו לקראת אלול מבני פנימיות נוספים.

• הישיבה הגדולה בקרית ישיבת ראדין בנתניה • הישיבה, שבראשות הגאון רבי עובדיה ברוידא והגאון רבי מיכאל גוגיג, פתחה השנה לראשונה שיעור א', והפתיעה לטובה עם קבלת 35 בחורים. לאחר שנה בה התבסס בישיבה קיבוץ מעולה ומובחר, ממיטב הישיבות החשובות, זרמו אליה פניות רבות להתקבל לשיעור א'.

בצוות הבוחנים: הגאון רבי יואל שפירא והגאון רבי ידידיה וניט, כשלאחריהם עובר כל בחור ראיון אצל המשגיח, הגר"ש ברוורמן. כפי שהתחייבו בישיבה, אין בכוונתם להגדיל את השיעור מעבר למכסה, בכדי שיוכלו לרומם ולגדל כל בחור באופן אישי.



קמפוס הישיבה הגדולה במתחם ראדין בנתניהצילום: קמפוס הישיבה הגדולה במתחם ראדין בנתניה
קמפוס הישיבה הגדולה במתחם ראדין בנתניה


• ישיבת 'זהב מרדכי' איתרי • הישיבה שוכנת בשכונת בית צפפה בירושלים, ובנשיאותה מכהן הגאון רבי שלמה פישר. התקבלו לשיעור א' 40 בחורים, הנבחנים אצל ראש הישיבה, הגאון רבי אריאב עוזר. החידוש שנרשם השנה בישיבה, הוא ששיעור א' יותר ישיבתי ולא מורכב רק מבחורים תיכוניסטים כבעבר.

• ישיבת חברון-גבעת מרדכי • הישיבה מונה כיום כ-1,400 בחורים. השנה הוחלט שם להגיע ל-200 בחורים בשיעור א', ולא לעבור את המספר, למרות המאות הרבות של הנרשמים, שנופו בקפידה, כשמתוכם נופלים רק 30 בחורים בבחינה עצמה. הבוחנים הם ראשי הישיבה: הגאון רבי דוד כהן והגאון רבי יוסף חברוני. בישיבה התחילו להקפיד לאחרונה יותר מבעבר על איסור הוצאת רישיון נהיגה.

• ישיבת 'יד אהרון' • הישיבה שוכנת בשכונת קטמון בירושלים. כמיטב המסורת וכמידי שנה בשנה, בישיבה מתקבלים לשיעור א' בסביבות 25 בחורים, כחוק ולא יעבור של ראש הישיבה הגאון רבי יהושע אייכנשטיין.

• ישיבת 'כנסת הגדולה' במודיעין עילית • התקבלו לשיעור א' 40 בחורים. הבוחן הוא, ר"מ הישיבה, הגאון רבי שמואל שפירא והמראיין הוא המשגיח, הגאון רבי יחזקאל פוסרינו. מי שעובר את המבחנים נכנס לבחינה אצל ראש הישיבה, הגאון רבי יצחק זאב זקס. הבחורים מגיעים לישיבה בעיקר מהישיבה קטנה שעל ידה וכן מקרב בני תלמידי ראש הישיבה המנוח, רבי הלל זקס זצ"ל.

• ישיבת 'כנסת יחזקאל' באלעד • התקבלו לשיעור א' 68 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה, הגאון רבי ברוך מרדכי אטינגר, והרמ"ים, הגאון רבי אריה פרידמן, הגאון רבי חנוך ארנטרוי, והמשגיח הגאון רבי חיים קונצקי,

• ישיבת 'כנסת יצחק' – חדרה • התקבלו לשיעור א' 90 בחורים. בשונה מרוב הישיבות, הישיבה אינה מסתמכת בעיקר על בירורים מוקדמים, אלא על המבחן של ראש הישיבה הגר"י ארנברג, הנחשב למכריע בקבלת הבחור. המבחן אצל ראש הישיבה הינו ארוך מהזמן המקובל, כאשר כל בחור נבחן באופן אישי, למעלה מחצי שעה. כל תלמיד פוטנציאלי עובר גם ראיון אצל המשגיח הגר"ט נוביק. כמו"כ עובר מבחן מקדים אצל הגר"ד מינצר, או אצל הגר"ד דויטש.

• ישיבת 'כנסת יצחק' במודיעין עילית • לישיבה התקבלו לשיעור א' 80 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי שמעון נוביק. המראיין: המשגיח הגאון רבי יהושע עלזאס.

• ישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות • מי שיבחן את מפת הישיבות שלפני עשר שנים, בהשוואה להיום, יופתע לראות כי ישיבות רבות איבדו את יוקרתן ומעמדן - לטובת ישיבות אחרות, שהפעילו מערכת הרשמה משומנת וענפה. אך בתוך כל זאת, ניתן להצביע על ישיבת מאור התלמוד ברחובות, כישיבה ייחודית שהצליחה לטפס לאט אבל בטוח, ולהתברג כישיבה מבוקשת וממותגת.

בית המדרש של הישיבה, שאת מזרחו מפארים גלריית רבנים חשובה ונודעת, תרם לתנופה שלה זכה שמה הטוב של הישיבה. אמנם טובי הכישרונות של הישיבות הקטנות עדיין לא מתדפקים על שעריה, אבל בהחלט מגיעים אליה תלמידים מהדרגה הקרובה אליהם, בדמות בחורים בעלי רמה, רציניים ומתמידים. הרישום מתנהל ללא מסעי שכנועים, אך בהחלט עם תבונה ועורמה, כשעל המלאכה מנצח הרב יעקב פוזן ועמו הרב ידידיה לאופר.

ראשי הישיבות הקטנות יודעים כי אין להם סיכוי "לעבוד" על הצמד הזה, כאשר מי שכשל במבחן אין לו סיכוי להסתנן לרשימה - גם אם יפעיל כל לחץ שבעולם. השנה התקבלו כ-70 בחורים לשיעור א' הבא.



היכל ישיבת מאור התלמוד ברחובותצילום: היכל ישיבת מאור התלמוד ברחובות
היכל ישיבת מאור התלמוד ברחובות


• ישיבת 'מאור יצחק' חמד • הישיבה רשמה השנה עלייה משמעותית והנהלתה הגדילה לראשונה בתולדותיה את מנין הבחורים המתקבלים לשיעור א'. התקבלו 60 בחורים, כאשר רבות מן הבקשות נדחו, עקב עיקרון הישיבה שלא להגדיל יתר על המידה. בהנהלת הישיבה מציינים בסיפוק כי השיעור הבא מורכב מקבוצות איכותיות, שנבחרו בקפידה מהישיבות המרכזיות בירושלים, בני ברק ומודיעין עילית. הבוחנים הם: ראש הישיבה, הגאון רבי מנחם יעקובזון והר"מ הגאון רבי יעקב אנגלנדר. את הראיונות עורך המשגיח, הגאון רבי בועז רבינסקי.

• ישיבת 'מיר' ברכפלד • מחדשת השנה כנשר פניה, וחוזרת לימי תפארתה, כאשר מאות בחורים התדפקו על דלתותיה. מתוכם נתקבלו רק 80 בחורים, ממצוייני עולם הישיבות. וזאת, עקב החלטת הנהלת הישיבה על הוספת רשמים חדשים, כתוספת לצוות הרישום הוותיק, ושימת דגש חזק - הן על רמת הלימוד והן על סגנון הבית ממנו מגיע הבחור. כנגזרת מכך, הוחלט על קבלת אך ורק 80 התלמידים אשר ענו על הדרישות הנ"ל. הרישום נסגר לפני כחודש והישיבה נאלצה להשיב את פני מאות הנרשמים הנוספים ריקם.

• ישיבת 'נחלת דוד' בפתח תקוה • בישיבה סגרו את הרישום בסיפוק ובהצלחה גדולה, עם שיעור של 26 בחורים. הישיבה מונה כיום כ-70 בחורים, לצד כולל עם אברכים מובחרים ביותר. הישיבה ממוקמת בקמפוס בפתח תקווה, באווירה מיוחדת ורגועה. כר"מ לבני שיעור א' משמש הגאון רבי משה ברנשטין מרמת אלחנן, הידוע במסירת השיעורים במתיקות וגישמאק מיוחדים. לאחרונה מונה למשגיח הגאון הרב שפירא. השנה הגיעה לישיבה קבוצה מובחרת במיוחד, שעליה נמנה בנו של ראש הישיבה, הלומד בתורת רפאל שבירושלים.

• ישיבת 'נחלת בנימין' במודיעין עילית • הישיבה נוסדה לפני כעשור על ידי ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין. בראשותה עומד הגאון רבי דניאל יעקובוביץ, שבוחן את הבחורים, ועל פי עקרונות הישיבה היא אינה מחזיקה רשם.

• ישיבת 'נחלת הלויים' בחיפה • התקבלו לשיעור א' 60 בחורים. הבוחנים: רבני הישיבה הגאון רבי אליהו וינקלר והגאון רבי דניאל ארנפרוינד. המראיין: המשגיח הגאון רבי אורי ויסבלום ורבי ישראל יעקובוביץ.



ישיבת נחלת הלווים בחיפה. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת נחלת הלווים בחיפה. צילום: שוקי לרר
ישיבת נחלת הלווים בחיפה. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'נחלת' - עפולה • רבני הישיבה פנו לראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, בשאלה האם לאור הביקוש הגדול ברישום השנה, שהפתיע בהיקפו, להגדיל את השיעור לשישים ולפצלו לשניים. הכרעת הגרי"ג הייתה נחרצת: "אסור לאבד את הייחודיות והאופי שיש כבר לישיבה", ולא לעבור את רף 48הבחורים. לישיבה נבחנו כמאתיים וארבעים בחורים, אצל ראש הישיבה הגאון רבי רפאל בלום והמשגיח הגה"צ בנימין ברויאר.

• ישיבת 'נר זרח' במושב הדרומי עוצם • מדובר בסניף הדרומי של רשת ישיבות 'אורחות תורה'. התקבלו 40 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה, הגאון רבי יצחק זאב פיינשטיין והרמי"ם הגאונים רבי אליהו ברוורמן ורבי שמואל אנסבכר. התלמידים הפוטנציאליים עברו גם ראיון אצל המשגיח, רבי אברהם קוזוקין. הישיבה זוכה השנה גם לעליה משמעותית מאד, כאשר מתדפקים על דלתותיה בחורים מהישיבות המובחרות בארץ. כיום מונה הישיבה 130 בחורים.

• ישיבת 'נתיב הדעת' (קפלן) • אל הישיבה הירושלמית, שנמצאת בשורה הראשונה של הישיבות הגדולות - התקבלו לשיעור א' השנה 66 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה, הגאון רבי ישראל בונים שרייבר והגאון רבי אברהם זיסקינד.

• ישיבת 'נתיבות החכמה' (וולפסון) • הישיבה, הממוקמת בשכונת בית וגן בירושלים, תופסת בהדרגה נישה ייחודית כתחליף לפוניבז' ולחברון הוותיקות. זאת, בהיותה הישיבה היחידה שמצליחה לרכז 'שפיצים' רבים ומתנהלת בגישה של 'רחבות' וללא משטר - ומאידך גיסא נאבקת ומצליחה לשמר את הצביון השמור, לצד קשר אישי עם הצוות. מעל הישיבה מרחפת רוחו של ראש הישיבה, הגאון רבי דניאל וולפסון, אשר רבים רואים בו 'גדול' ולא כראש ישיבה גרידא.

השנה נרשמו ביקושים מפתיעים, שאילצו את הישיבה לשבור את המכסה, כאשר למרות שרשמית מדובר על 130 - יודעי דבר אומרים שעברו שם את ה-144, בעקבות הלחץ. בנוסף, לא עמדו שם בעומס וצוות הבוחנים הורחב, כאשר חלקם בוחנים מבוקר ועד ערב וחלק בוחנים בשעות נוספות.

בנין הישיבה ייבנה בקרוב בבית וגן עם 800 מקומות, על מנת שיהיה בו מקום מספק ל-130 בחורים בכל שיעור, כמו גם לאברכי הכולל שע"י בית המדרש. הרבנים הבוחנים: הרבנים הגאונים רבי זאב איתן, רבי בצלאל קרויז, רבי זאב גלוסקינוס ורבי מנחם זורייבין. תקן הקבלה לישיבה מצריך בחינה משולשת, כאשר מי שעבר את השלב הראשון עולה לבחינה שניה. בשלב השלישי, נבחנים התלמידים שנבחרו בקפידה, אצל ראש הישיבה.

• ישיבת 'נתיבות התורה' בבית שמש • התקבלו לשיעור א' 32 בחורים. בישיבה התמקדו השנה בתלמידים מישיבות קטנות בירושלים ובבני ברק. בימים הקרובים אמורים שם להתחיל בבניית קומה נוספת לבניין הישיבה.



ראש ישיבת נתיבות החכמה רבי דניאל וולפסון. צילום: שוקי לררצילום: ראש ישיבת נתיבות החכמה רבי דניאל וולפסון. צילום: שוקי לרר
ראש ישיבת נתיבות החכמה רבי דניאל וולפסון. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'סלבודקה' בבני ברק • התקבלו לשיעור א' 74 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי משה הלל הירש, והרב יהודה שץ מראיין. השנה ראשי הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש יחד עם הגאון רבי דוב לנדו יצאו מגדרם בעניין הרישום לשנה הבאה ולראשונה בתולדות הישיבה ראשי הישיבה טרחו הן בפגישות עם ראשי ישיבות קטנות והן עם הורים, בכדי למצב את הישיבה במרכז ישיבות ה'פרום' ולשם כך הרבנים מתכוונים להיות בקשר עם בני שיעור א' החדש.

כבר עתה ניתן לספר על ההצלחה של ראשי הישיבה, כאשר הן בירושלים והן בבני ברק התקבלו קבוצות מהישיבות: פוניבז', שערי תורה, דברי מרדכי, אור שמואל, תורת רפאל, הגרי"ש, היכל יוסף ועוד.

• ישיבת 'עטרת ישראל' • הישיבה ממוקמת בשכונת בית וגן בירושלים ובראשותה עומד חבר מועצת גדולי התורה, הגרב"מ אזרחי. לאור ההתארגנות למעבר הישיבה לקמפוס מפואר במודיעין עילית, במהלך החודשים הקרובים רשמה הישיבה השנה הצלחה בכמות ובאיכות, והתקבלו לשיעור א' 58 בחורים.

בוגרים רבים מכל הארץ, ובפרט מקרית ספר, ביקשו שבנם ילמד אצל מורם ורבם ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי. מי שפיקח על המלאכה הוא הרב שמואל הרבסט. הסדר בבחינות ב'עטרת' הוא שמי שעובר בהצלחה את הבחינה אצל הרמי"ם ואת הראיון אצל אחד ממשגיחי הישיבה, עולה להכרעה לבית הגאון רבי בן ציון אזרחי.

הדמיית בית המדרש של 'עטרת ישראל' במודיעין עילית




• ישיבת 'עטרת שלמה' • בראשות הישיבה, הממוקמת בקמפוס 'שדי חמד', עומד הגאון רבי שלום בער סורוצקין. הישיבה, שהוקמה לפני ארבע שנים, רושמת את הצלחת השנה - מיד אחרי פוניבז' וחברון - למרות שזה לה רישום חמישי בסך הכול.

בישיבה קיצצו אמנם השנה במספר הבחורים, אך התקבל שיעור גדול של 140 בחורים, לעומת שנה קודמת של למעלה מ–200 בחורים. בישיבה קיבלו את אחד השיעורים הטובים ביותר של עולם התורה הליטאי, לאחר סינון גדול ובחירת טובי הכישרונות.

הישיבה מתייחדת בסגנון המשלב שמחת חיים, לצד נטייה לכיוון ה'פרום'. בשיעור א' הקרוב יהיו שלושה שיעורים שתלמידיהם ישמעו שיעורים יומיים מהרמי"ם: הגאון רבי חיים מרדכי אוזבנד, המכהן גם כראש ישיבה, הגאון רבי אליעזר לוי והגאון רבי יהושע וינברגר. מספר התלמידים הכולל בישיבה יעמוד על 750 בחורים, בלי העין הרע.

היכל ישיבת 'עטרת שלמה'




• ישיבת פוניבז' • בישיבה הבני-ברקית הוותיקה עדיין לא נערכות בחינות, כאשר הבחינות הרשמיות תתחלנה רק בשלהי חודש תמוז. לשיעור א' צפויים להתקבל למעלה מ-200 בחורים. הבוחנים: נשיא הישיבה הגר"א כהנמן, וכן הר"מים - הגרח"פ ברמן, הגר"ד מילר, הגר"ד לוי והגרי"ש מלר.

הבחורים עוברים לראיון גם אצל המשגיח, הרב אליהו קלרמ., בסיום הבחינות נערכת ישיבה בביתו של נשיא הישיבה הגר"א כהנמן, שם משתתפים ראשי הישיבה וחברי מועצת גדולי התורה הגרי"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי, ומחליטים סופית על קבלת הבחורים.



היכל ישיבת פוניבז. צילום: שוקי לררצילום: היכל ישיבת פוניבז. צילום: שוקי לרר
היכל ישיבת פוניבז. צילום: שוקי לרר


• ישיבת פוניבז' • גם שם כמיטב המסורת עוד לא החלו לבחון. הצפי לשיעור א': 130 בחורים. הבוחנים הם ראש הישיבה, הגר"ש מרקוביץ והר"מים, הגר"א דויטש והגר"י זלושינסקי. בימי עומס של נבחנים, מצטרפים לצוות הבוחנים גם הר"מ הגרי"מ דז'ימיטרובסקי. התשובות נשלחות בדואר לאחר ישיבת הרבנים.

• ישיבת 'קול תורה' • הישיבה, הממוקמת בשכונת בית וגן בירושלים, עברה בשנים האחרונות שינוי ונכנסה לליגה הגבוהה של עולם הישיבות. היא סוגרת רישום עם 76 בחורים, המחולקים לשני שיעורים. צוות הבוחנים עמד בראשות ראש הישיבה, הגאון רבי שלמה שלזינגר. כרמי"ם בשיעור א' מכהנים הגאון רבי רפאל וולפין והגאון רבי יצחק דוב שכטר. משיב חדש שמונה באחרונה הוא הרב יוסף קונשטט. כמו כן צפויים באלול שורה של מינוים חדשים נוספים.

• ישיבת 'קרית מלך' • לישיבה הבני-ברקית התקבלו לשיעור א' 80 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה, הגאון רבי יעקב קארפ והגאון רבי בנימין רימר, המראיין: המשגיח, הגאון רבי ישראל הבלין.

• ישיבת 'ראשון לציון' • למרות מאמצים שנעשו ברישום, התקבלו לשיעור א' כ- 48 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה, רבי ישראל מאיר דרוק, מנהלה הרוחני, רבי יאיר ישראלי, והרמי"ם, רבי ניסן גולדברג ורבי שרגא ברלין - נכדו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. המראיין: המשגיח, רבי נחמיה פרידלנדר, ורבי אוריאל פרוכטר.

• ישיבת 'רבינו חיים עוזר' • בישיבה שבבני ברק מכהן כראש הישיבה הגרמ"צ ברלין ואילו המשגיח הוא הגאון רבי דורון דוד גולד. השנה התקבלו 40 בחורים. בשנים האחרונות נוסף לצוות הישיבה בנו של ראש הישיבה, הגר"י ברלין, הידוע בלמדנותו ובגישתו המיוחדת לבחורים בני עלייה המפארים את הישיבה. הבחורים נבחנו אצל הגרמ"מ וולפא והגר"י ברלין, ועברו ראיון אצל הגר"א פאלי.

על מלאכת הרישום מופקד הרב זאב פאלק, שידיו רב לו במלאכה זו ומלבד עיסוקו בעבודת הרישום, מלווה את התלמידים גם במשך כל השנה. הדבר המקנה לו אמון רב בקרב ראשי ישיבות רבים, היודעים שיכולים הם לעמוד עמו בקשר במשך כל השנה וללוות מקרוב כל בחור ששלחו. אחד הדברים המיוחדים בישיבה זו, הוא החיבור של התלמידים לישיבה, והרגשתם כמשפחה אחת גדולה. בישיבה קיים גם כולל אברכים גדול ומפורסם, שתלמידיו לומדים בישיבה בסדר א' ובסדר ב'.

• ישיבת 'רינה של תורה' • הישיבה, הממוקמת בכרמיאל, הינה ה'סניף' הצפוני של רשת ישיבות 'ארחות תורה'. התקבלו לשיעור א' 70 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה, הגאון רבי אברהם סטוארט. הר"מים הם הגאון רבי יקותיאל פישל והגאון רבי משה בונים שכטר. לראיון עוברים אצל המשגיח רבי יוסף פלונצק ורבי שמעון עמנואל. הישיבה זוכה השנה להצלחה רבה ועליה משמעותית ברישום. כיום שוקדים בישיבה על לימודם כ-300 בחורים.

• ישיבת 'שכר שכיר' • הישיבה, המשמשת כסניף של 'בית מדרש עליון', קיבלה השנה לשיעור א' 30 בחורים. הבוחנים: ראשי הישיבה, הגאון רבי אריה לוי והגאון רבי צבי יהודה גרשונוביץ.



ראש ישיבת שערי שמועות רבי אריה שפיראצילום: ראש ישיבת שערי שמועות רבי אריה שפירא
ראש ישיבת שערי שמועות רבי אריה שפירא


• ישיבת 'שערי שמועות' • הישיבה שבבית חלקיה, בראשות הגרנצ"י והגר"א שפירא, הינה כיום הישיבה היחידה בעולם הישיבות שמצד אחד נחשבת מהטובות שבשורה הראשונה, ומצד שני מצליחה לשמור על מספר קטן יחסית - זאת עקב סינון מקסימלי. הישיבה מבוקשת מאד, הן מצד הרמה הגבוהה והן מצד הצוות המיוחד הקיים שם. בנוסף, הורים רבים מעדיפים לבנם את המיקום של המושב, בו בחורים יכולים להיות שקועים בעולמה של תורה בלבד.

ואכן, יודעי דבר מעידים שהשקיעות בלימוד העצומה הקיימת בישיבה זו הינה דבר נדיר במיוחד. הישיבה קיבלה לשיעור א' 60 בחורים. בימים אלו מצויים שם בעיצומה של בניית קמפוס גדול ובו מבני ישיבה ופנימיות, שימוקם בפאתי המושב. הבוחנים הם ראש הישיבה, הגאון ר' אריה שפירא המשגיח הרב שטרנשוס וכן הרמי"ם, הגאון רבי ישראל יעקב פינקוס והרב פישהוף.



היכל ישיבת תורה בתפארתה. צילום: שוקי לררצילום: היכל ישיבת תורה בתפארתה. צילום: שוקי לרר
היכל ישיבת תורה בתפארתה. צילום: שוקי לרר


• ישיבת 'תושיה' תפרח • לשיעור א' התקבלו נכון לעכשיו 100 בחורים. ראש הישיבה, הגר"א פילץ, הודיע כי לא מתפשר על איכות ומקשיח את עמדותיו בעניין הקבלה. הבוחנים: ראשי הישיבה, הגאון רבי אביעזר פילץ והגאון רבי מנחם בן מנחם, וכן הר"מים, הגאון רבי יעקב שיינברג והגאון רבי ברוך לוין, לצדו של המשגיח הגאון רבי דניאל ארנפריונד.

• ישיבת 'תורה בתפארתה' • הישיבה ממוקמת באלעד וקיבלה לשיעור א' 180 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה, הגאון רבי יעקב סטפנסקי והרמי"ם הגאונים רבי אפרים רוטשילד, רבי אלעזר דוד אפשטיין, רבי חיים יעקב כגןורבי רפאל גפן. הישיבה, שהוקמה לפני ארבע שנים, זוכה להצלחה מרובה. כפי שאמר מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל בפתיחת הישיבה, "בונים מקום להיות תורה בתפארתה ללא שום עקמומיות". הישיבה מצויה גם בתנופת בניה, כאשר לקראת השנה הקרובה יתווספו שם עוד מאות מקומות לפנימייה וכן בבית המדרש. כיום יש בישיבה כ-700 בחורים.

• ישיבת 'תורת זאב' • הישיבה, שבראשות הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, ממוקמת בשכונת רמת שלמה בירושלים. התקבלו לשיעור א' 64 בחורים. הרשמים: הרב ישראל קנר והרב יעקב אשלג.



היכל ישיבת תורת משה צילום: היכל ישיבת תורת משה
היכל ישיבת תורת משה


• ישיבת 'תורת משה' • ראש הישיבה הוא הגאון רבי איסר ליזרוק. הישיבה שוכנת בבית וגן ומונה כ-120 בחורים. בשנתיים האחרונות הישיבה נמצאת בתנופה, כשהביקוש הולך וגדל. הרב הגאון רבי יצחק רפופורט מונה לראש קיבוץ, ולזמן אלול הבא צפוי להתמנות משגיח חדש לישיבה.

הבוחנים: ראש הישיבה הגר"א ליזרוק והרמי"ם: הגאון רבי פנחס כהן, הגאון רבי שמואל שולמן והגאון רבי אלחנן בלוך. לשיעור א' הבא התקבלו 32 בחורים. גורמים המעורים בנעשה בעולם הישיבות מציינים את הצלחתה של הישיבה השנה, בקבלתם של תלמידים מהישיבות הפותחות בירושלים: אמרי נועם, אור שמואל, אוצר התורה, כמו גם מתפארת ציון בבני ברק ועוד.



רבי איסר ליזרוק עם רבי משה הלל הירשצילום: רבי איסר ליזרוק עם רבי משה הלל הירש
רבי איסר ליזרוק עם רבי משה הלל הירש


בפרקים הבאים עולם התורה הספרדי ועולם התורה החסידי
הרישום לישיבות עולם התורה הליטאי רשמים בחורי ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד