י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הורים טוענים: "החופש הגדול הוא עוול"

רוב ההורים טוענים: החופש הגדול במתכונתו לא מתאים לישראל של 2018. סקר 'לובי נשי' ב'בחדרי חרדים' בדק מה מרגישים ההורים כלפי החופש הגדול וגילה כי הורים מרגישים שהחופש הגדול כפי שהוא כבר לא מותאם לתקופתנו ויש לשנותו

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay צילום: pixabay



הסיפורים טוענים כי החופשה הארוכה של ימות הקיץ כפי שהיא מוכרת לנו כיום, היא תולדה של שני גורמים: הצורך בידיים עובדות והקושי לשבת בבתי הספר בלי מזגן.

בתי הספר שהחלו להתפתח במאה ה-19 שימשו בעיקר כבייביסיטר בערים עירוניות ועל כן למדו שם במהלך רוב ימות השנה. ימי הקיץ החמים ללא המזגן הבריחו את רוב המשפחות מהערים אל הכפרים, שם ניתן היה למצוא מזג אוויר סביר יותר ועל כן לא למדו בבתי הספר בקיץ. כך נולדה חופשת הקיץ בערים.

בכפרים ובחוות למדו הילדים רק במשך שני סמסטרים קצרים, אחד בחורף והשני בקיץ ובשאר הזמן עזרו להוריהם בעבודה החקלאית. בעונת הקיץ נאלצו ההורים להסתייע בילדיהם על מנת להתגבר על העבודה הרבה שעמדה בפניהם וכל יד עובדת התקבלה בברכה. כך נולדה חופשת הקיץ בכפרים.

כיום, כשיש פתרון לחום הקשה, כמעט אין בית ספר, גן או כיתה שאין בה מזגן וכבר אין צורך בידיים עובדות בשדות, נשאר למזכרת מאותה תקופה רק החופש הגדול. הילדים לא צריכים לעבוד קשה ולאחר מספר ימים ממצים את החופש הארוך העומד בפניהם. ההורים, שכבר לא עובדים בשדות, אך עדיין צריכים לעבוד קשה במשרדים על מנת לפרנס, נאלצים לחפש מדי בוקר בייביסיטר אחרת שתשמור על יקיריהם ורק מייחלים לסיומם של ימי החופשה.

79 אחוזים מההורים שהצביעו בסקר 'לובי נשי' טענו כי החופש הגדול ארוך מדי ולא טוב במתכונתו הנוכחית. 28 אחוזים מהמצביעים טענו כי הגיע הזמן לבטל לחלוטין את החופש, שכן ב-2018 אין הצדקה לחופש ארוך כל כך ואילו 51 אחוזים מהמצביעים טענו כי אין צורך לבטל לחלוטין את החופש, אך המתכונת הנוכחית היא לא טובה ויש לשקול מתכונת שונה שתהיה טובה יותר לכולם.

"הלוואי והיו מחלקים את החופש לשתיים, כיום החופש ארוך מדי", אמרה שירה ליבוביץ', אמא לשתי תלמידות בית ספר וילדת גן אחת ל'לובי נשי'. "אני חושבת שהחופש הגדול כפי שהוא כיום, עושה עוול לי כאמא של הילדות וגם לבנות שמתקשות מאוד לחזור לשגרה אחרי תקופה כל כך ארוכה".

לשירה יש עוד כמה רעיונות יצירתיים לשינוי המתכונת של החופש הגדול, אך היא מאמינה שיקח זמן עד שיישמו אותם, אם בכלל: "אפשר גם לקצר את החופש בחודש ולהחזיר את הימים האלה במהלך השנה, אפשר להכשיר מורות דווקא בימי הקיץ ולתת לתלמידות להוראה להתנסות חודשיים בשנה כדי שלמורות יהיה כוח לחזור וללמד ויש עוד הרבה רעיונות. לצערי אני לא חושבת שיישמו אותם כי מדובר בשינוי גדול מדי וגם ברחבי העולם יש חופש של חודשיים בשנה כך שאני לא בטוחה שזה ריאלי".

אלה שבכל זאת נהנים החופשה הארוכים הם אנשי הצוות החינוכי, בעבורם ימי החופשה הם ימים לאגירת כוחות, למנוחה והכנה לקראת השנה הקרובה. 21 אחוזים מהעונים לסקר מסכימים עם המורים וטוענים כי יש להשאיר את החופש הגדול כפי שהוא.
החופש הגדול בית ספר גן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד