י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מתחילת 2018: 10 הרוגים בתאונות אופניים חשמליים

הועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (ד) לדיון על דוח מבקר המדינה 68ג בנושא מחדל האופניים החשמליים. במוקד הדיון עמדו ממצאיו החמורים של דו"ח המבקר על הכאוס האסדרתי השורר בתחום. יחימוביץ' בדיון: "התעקשות המשטרה לעשות שימוש אך ורק בנתונים הכוללים זיהוי מלא של הנפגעים - מיותרת, חסרת תוחלת, ומונעת התמודדות עם המציאות"

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90



הועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (ד) לדיון על דוח מבקר המדינה 68ג בנושא מחדל האופניים החשמליים. במוקד הדיון עמדו ממצאיו החמורים של דו"ח המבקר על הכאוס האסדרתי השורר בתחום: משרד הבריאות מנוע מלהעביר נתונים למשטרת ישראל אודות מספר התאונות, בצורה שתאפשר לה לגבש מדיניות אכיפה בתחום; למשרד התחבורה אין סמכות לתכלל את תכנון שבילי האופניים בתוך הערים; וחברות הביטוח לא יכולות לבטח את רוכבי האופניים החשמליים – כי משרד התחבורה לא מכיר בהם ככלי רכב ממונעים.

יו"ר הועדה ח"כ שלי יחימוביץ': אני אישית רוכבת על אופניים רגילים, ומאמינה שמי שבוחר בחשמליים מחמיץ הרבה מיתרונות הרכיבה, אבל אנחנו בפירוש לא במערכה נגד האופניים החשמליים. להיפך: עדיפים אופניים חשמליים על הכביש על פני מכונית. מכונית מסוכנת ומסכנת יותר, מזהמת יותר, מצופפת יותר. מה שחסר זה אכיפה, פיקוח, היעדר גורם מתכלל, והיעדר מוחלט של מדיניות תחבורה לאומית ארוכת-טווח –תכנונית או רגולטורית. אני קוראת למשרדי הממשלה: הכירו בעובדה שיש לנו כאן כלי רכב חדש, שצריך להיערך אליו, גם חקיקתית ואסדרתית, ובעיקר מבחינה תכנונית.

יחימוביץ' הוסיפה: "בתוך שלושה חודשים תתקיים ישיבת מעקב בנושא. אבקש שהמשטרה תגיע לישיבה הבאה עם מדיניות אכיפה שעולה בקנה אחד עם נתוני האמת שבידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד הבריאות. התעקשות המשטרה לעשות שימוש אך ורק בנתונים הכוללים זיהוי מלא של הנפגעים - מיותרת, חסרת תוחלת, ומונעת התמודדות עם המציאות, ועליה להכיר בכך שבתי החולים מנועים מלהעביר שמות ומספרי תעודת זהות כדי שחלילה לא יווצר מצב שנפגעים לא יגיעו לבתי חולים כי יחששו מהמשטרה. מרשות שוק ההון והביטוח ומשרד התחבורה אני מבקשת להגיע לישיבה הבאה עם פיתרון לכך שכעת לא ניתן לבטח את הנוסעים באופניים חשמליים משום שאינם מוגדרים רכב מנועי. ומשרד התחבורה – אנחנו מבקשים מכם לייצר מדיניות על צופה פני עתיד."

רחלי טבת ויזל, מנכ"לית הרלב"ד: "הנתונים מאוד מטרידים: בכל הפרמטרים יש ירידה בכמות הנפגעים בתאונות דרכים, חוץ מהאופניים החשמליים – זה כלי הרכב היחיד שרואים בו עלייה בתאונות: 10 הרוגים רק מתחילת השנה. הרבה בני נוער רוכבים על הכלי הזה מתחת לגיל המותר בגלל לחץ חברתי. בנושא הזה אנו עושים מאמצי הסברה גדולים, בבתי ספר ובתיכונים: רק אתמול, לראשונה, נבחנו בבחינת תיאוריה כ-15,000 כיתות י'. מי שיקבל ציון מעל 80 – יהיה פטור בהמשך ממבחן התיאוריה."

יותם אביזוהר, מנכ"ל ישראל בשביל אופניים: "שיעור הרוכבים בישראל ביחס לאירופה הוא זהה. עם זאת, ביחס למדינות הOECD אנחנו מפגרים מבחינת תכנון מדיניות. אפילו אלבניה עולה עלינו בתכנון מדיניות אופניים. בישראל כל הנושא בכלל לא קיים במשרד התחבורה".

חן כהן, אגף הנדסת תנועה, משרד התחבורה: "אנחנו בהליכי תכנון של 8 אוטוסטרדות שבילי אופניים בינעירוניות בעלות של 550 מיליון ₪. אין לנו סמכות לתכנן שבילי אופניים בתוך הערים, זה בסמכות של כל עירייה בנפרד. אחוזי הניצול של התקציב שהקצבנו לשם כך לעיריות – 100 מיליון שקל – נמוכים ביותר."

איתן השחר, מנכ"ל קרנית: "יש בעיה בהגדרת האופניים החשמליים. יש פסקי דין שמגדירים אותם כרכב מנועי ויש כאלה שלא. כרגע אנחנו לא מכירים בהם כרכב מנועי, אבל אם יצא פסק דין מחייב, שמכיר באופנים החשמליים כרכב מנועי אנחנו נהיה בבעיה ויווצר ואקום אסדרתי, בגלל שאין חובת רישום ורישוי על הכלים האלה. יווצר מצב בו הציבור, דרך קרנית, ישלם את התשלום על כל הפגיעות מאופניים חשמליים כי חברות הביטוח לא מבטחות את הכלי הזה."

עו"ד אייל קנר, לשכת עורכי הדין: "שר התחבורה החליט לפתור את הכלי מחובת רישוי, ברגע שאין חובת רישוי חברות הביטוח לא יכולות לבטח את כלי הרכב. נוח יותר למפקח על הביטוח להקטין את מעגל המבוטחים ע"י אי הכרה בכלי כרכב ממונע כדי שהנטל הכלכלי לא יפול על קרנית אלא על הנפגעים. אנחנו חושבים שבשביל עניין הביטוח יש לחייב ברישוי ורישום של כלי הרכב. אחרת הנפגעים נותרים ללא מענה."

אבנר פלור, משרד התחבורה: "אנחנו רוצים רגולציה מינימלית על האופניים החשמליים. ללא חובת רישום ורישוי. הבעיה היא בעיית אכיפה: בני נוער שרוכבים מתחת לגיל המותר, ורוכבים שלא מצייתים לכללי התנועה. בתוך 3 חודשים נסדיר את סמכויות הפיקוח בין משרד התחבורה ומשרד הכלכלה בכל הנוגע ליבוא הכלים ופיקוח עמידתם בתקן הישראלי. אין מחלוקת לגבי האחריות על מתן התקן עצמו – הנושא באחריות משרד הכלכלה."

סנ"צ עדי זלדס, משטרת ישראל: "יש לנו בעיה לקבל נתונים ממערכת הבריאות. משרד הבריאות מנוע מלהעביר לנו נתונים על הנפגעים בתאונות הדרכים שמגיעים לבתי חולים בגלל חיסיון רפואי, לנו אין יכולת לעבוד עם נתונים סטטיסטיים ויש כשל מערכתי בנושא."

פרופ' קובי פלג, המרכז הלאומי לחקר הטראומה: "כרגע יש 10 הרוגים, רק מהשנה, מתאונות אופניים חשמליים. אם זה ימשך ככה יהיו פי 3 הרוגים השנה מבשנה שעברה. לגבי העברת הנתונים למשטרה – יש לי בעיה אתית להעביר נתונים שמיים לגורמים שאינם רפואיים. המשטרה צריכה למצוא דרך לעבוד עם הנתונים הסטטיסטים הקיימים."
אופניים חשמליים תאונות הרוגים 2018

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד