י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האיש שחזה את טראמפ "המופרע" כנראה צדק

"רק נשיא אלים, קשוח ומכריע יכול לגרום לזה לקרות, טראמפ יכול לשנות, בצעד אחד, את הדרך שבה אנשים חושבים בשני הצדדים", כך הפרשן הבכיר במאמר שפרסם ב-2016 וכיום מתברר שהוא צדק אחד לאחד

אטילה שומפלבי. צילום: פלאש 90
אטילה שומפלבי. צילום: פלאש 90



הפרשן הפוליטי והמגיש של Ynet ו'ידיעות אחרונות', אטילה שומפלבי, כתב לאחר הבחירות בארה"ב, בחירות שבהן ניצח טראמפ נגד כל התחזיות, מאמר מענין, ומסתבר שהוא גם צדק.

בעוד העולם עמד השבוע והשתהה על המהלך של טראמפ בסינגפור, שם נפגש עם האיש שאיים על ארה"ב בטילים גרעיניים, והגיע לסיכום על פירוז האי הקוריאני מנשק גרעיני, כותב השורות נזכר במאמר שפרסם אטילה שומפלבי פרשן ומגיש ב-Ynet, המאמר נכתב בשפה האנגלית, 'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי המאמר.

המאמר שנכתב ב-23 לנובמבר 2016 נפתח ב-"דרוש טראמפ מכריע קשוח ואלים".

במאמר כותב אטילה, "בעוד העיתונות הליברלית, והעיתונות הבינלאומית מתאבלת על בחירתו של דונלד טראמפ, נוצרה הזדמנות גדולה במזרח התיכון לדיפלומטיה האמריקאית ולשאיפות השלום, במהלך קמפיין הבחירות של טראמפ, טראמפ היה מאוד ברור בדעותיו ועמדותיו לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא אף פרסם מסמך בן חמישה עמודים, שמראה על תמיכתו בישראל ובמדיניות הממשלה בישראל".

בהמשך כותב שומפלבי "טראמפ הבטיח להפסיק את ההסתה ואת השנאה האנטי ישראלית שילדים בבתי ספר בכל רחבי הגדה המערבית נחשפים אליה, אני מקווה שהוא לא ישנה את דעתו, ואת הרטוריקה, ברגע שהוא נכנס ומתיישב בחדר הסגלגל, כי עכשיו, יותר מתמיד, נחוץ באזור הזה נשיא אמריקאי אלים ונחוש, ואת זה צריך להדגיש ללא היסוס, טראמפ צריך להיות אלים ומכריע בעיקר מול הפלסטינים".

ואכן כפי שראינו, טראמפ קיצץ בסיוע לפלסטינים, ואיים לקצץ את הסיוע לאונר"א, סוכנות הסעד הפלסטינית, בנוסף טראמפ פשוט השתולל על אבו מאזן כשהוא ביקר ברמאללה לפני כשנה, וכעס עליו מאד בכל הנוגע להסתה הפלסטינית בבתי הספר.

המאמר ממשיך בנוגע לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, אז כתב אטילה, תהליך השלום נעצר למשך שנים, והנשיא אובמה ויתר על כל מאמץ להחזיר את שני הצדדים לשולחן המשא ומתן, השמועות מספרות שאובמה מתכנן "מתנת פרידה" באו"ם לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיחסים ביניהם לא היו הכי טובים, בלשון המעטה - אבל אף אחד לא באמת יודע. אולי אחרי שמונה שנים של אכזבות, אובמה יעזוב את הבית הלבן בלי לנסות לעורר זעזועים, ימים ספורים לפני שממשל חדש (ושונה) עומד לשים את ידיו על ההגה, עם זאת, דונלד טראמפ כבר התייחס לסוגיה הישראלית-פלסטינית בראיון הראשון שלו ל"וול סטריט ג'ורנל", ימים ספורים לאחר הבחירות, ואמר "כאחד שעושה עסקאות הייתי רוצה לעשות את העסקה שאי אפשר לעשות, ולעשות את זה למען האנושות".

בראיון ל'ניו יורק טיימס' הוא הוסיף מיד אחרי הבחירות, "אני אשמח להיות זה שעשה שלום עם ישראל והפלסטינים, זה יהיה הישג גדול". הישראלים והפלסטינים, היו בדאגה. ועם הרבה סקרנות והתרגשות, וניסו לשער מה יכולה להיות תוכניתו של טראמפ לפתור בעיה של דם בת מאה שנים".

כולנו זוכרים איך הסתיימה תקופת הנשיאות של אובמה מבחינת ישראל, כשארה"ב לא הטילה וטו על גינוי ישראל באו"ם.

"הבעיה היא עם הפלסטינים, לא עם ישראל" כתב אז אטילה.

"הדרישה מהצד הערבי לשנות את הנרטיב וההתנהגות שלו לא תהיה קלה, אבל נשיא קשוח ואלים יכול לעשות זאת, לא ניתן להגיע להסכם שלום, כאשר ילדים עדיין לומדים לשנוא ולהתכונן למות תוך כדי רצח ישראלים חפים מפשע, זה חייב להיפסק, לא רק למען הקורבנות העתידיים, אלא גם למען אותם ילדים שמעדיפים את המוות על החיים, ועל הסיכוי לשלום עצמו".

מאז 2005, הישראלים מאבדים כמעט כל יום את האמון בפרטנר הפלסטיני. ההתנתקות מעזה, ובעקבותיה תגובה חריפה ואלימה מצד הפלסטינים עם אלפי רקטות נגד אזרחים, גרמה לישראלים שעוד האמינו בסיכוי לשלום, לאטום את האוזניים כשהציעו להם הסכם כזה או אחר".

"טראמפ צריך להשתמש במקלות ולא בגזרים כדי להכריח את הפלסטינים להפסיק לחנך לשנאה ולרצח, רק הוא יכול להכריח אותם", כתב אז אטילה.

"השינוי יכול להתבצע, אם במקום לממן רשות פלסטינית מושחתת, נשיא אמריקני חזק ואחד שמכריע ידרוש מאותה הנהגה "מעשים לפני כסף".

"לראשונה מזה שנים רבות, אפשר ללחוץ על הפלסטינים ולא על הישראלים, להכריח אותם לעשות את הצעדים הראשונים לקראת שלום, לתת להם להיות אלה שמציגים נרטיב חדש, לתת להם להיות אלה שמציגים פנים חדשות לעולם, לתת להם להיות אלה שצריך להוכיח שהם באמת רוצים שלום".

את המאמר סיכם אז אטילה, "רק נשיא אלים, קשוח ומכריע יכול לגרום לזה לקרות, טראמפ יכול לשנות, בצעד אחד, את הדרך שבה אנשים חושבים בשני הצדדים, כי הישראלים מגיבים למציאות, והם יודעים להסתגל לשינויים, כאשר התקווה תחליף את הפחד ואת המוות, הישראלים יגיבו וידרשו פעולה מצד הממשלה, אבל כדי שזה יקרה, צריך טראמפ חזק, מכריע, קשוח ואלים".

"למה אלים אתם שואלים?"

"כי בשכונה הזאת, אתה חייב להיות אלים מאוד לפני שאתה מניח את החרב מהיד".
דונלד טראמפ אטילה שומפלבי הסכסוך הישראלי פלסטיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד