ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

המושגים שלאחר הלידה מבלבלים? קצת סדר

ביות מלא, ביות חלקי או ביות גמיש - מושגים הנשמעים קצת כמו סינית לאישה ברגע שאחרי הלידה • מה בעצם אומרים המושגים הללו ולמה הם טובים? • ד"ר איאונה אולתיאנו מהמרכז הרפואי 'מעייני הישועה' נותנת תשובות

צילום: חן ליאופולד, פלאש 90
צילום: חן ליאופולד, פלאש 90 צילום: חן ליאופולד/ פלאש 90



עד לפני כמאה שנים ילדו הסבתות של כולנו בבי,. מוקפות בנשים שתומכות בהן ובמיילדת שתעזור להן לעבור את הלידה בקלות. לאחר הלידה הן היו מבלות צמוד לתינוק, ולומדות להכיר אותו ואת צרכיו, בסיוע קהילת הנשים שסביבן. הן זכו לתמיכה רבה מחד, אך מאידך הסכנה למולה הן ניצבו היתה גדולה מאוד, עם תמותת יולדות גבוהה ותמותת תינוקות גבוהה עוד יותר.

מאז עברו לא מעט מים בנהר, והמציאות השתנתה. עם התפתחותה של הרפואה, הלמידה על ההיגיינה והגילוי שרפואה טובה והיגיינה נכונה יכולה להציל חיים של תינוקות ואמהות, עברו רוב הלידות להתרחש בבתי החולים. כיום מעל ל-90 אחוזים מהנשים בוחרות ללדת בבית חולים, ואכן תמותת נשים לאחר לידה ותמותת תינוקות ירדה דרמטית.

המעבר לבית חולים הצליח להציל את חיי היולדות והתינוקות, אך בעקבות המעבר החלו להפריד באופן כפוי בין האם לבין התינוק מיד לאחר הלידה, כשהאם הולכת להתאושש במחלקה והתינוק הולך להתאושש בתינוקיה.

מומחים טוענים כי ההפרדה הזו יצרה בעיה גדולה לקשר של האם והתינוק. ההפרדה השפיעה על יצירת החלב להנקה ועל דיכאון אחרי לידה אצל האם והתינוק נאלץ לעבור מהסביבה החשוכה, המגוננת והמוכרת אצל אמו, אל מחלקה מוארת, מלאת תינוקות ובלי הקול והריח היחיד שהוא מכיר.

כדי להצליח לנצל את יתרונות בית החולים ואת היתרונות שבשהות קרובה של התינוק והאם בשעות ובימים שאחרי הלידה, נולדה המצאה חדשה - מחלקת הביות המלא. במחלקת הביות המלא נמצאים האם והתינוק יחד מרגע הלידה ועד השחרור, כשהאמא היא המטפלת הבלעדית בכל שעות היממה. האמא היא זו שמקלחת, מחליפה חיתול, מאכילה ונקשרת לתינוק כשהאחיות מסתובבות ומסייעות למי שצריכה.

במרכז הרפואי 'מעייני הישועה', למשל, קיימת מחלקה של ביות מלא. ד"ר איאונה אולתיאנו, מנהלת חדרי הלידה של המרכז הרפואי, סיפרה ל'לובי נשי' ב'בחדרי חרדים' כי התינוק נמצא עם האם מרגע הלידה, כאשר גם אם יש צורך להגיע לבדיקות בתינוקיה, האם נשארת עם התינוק ולא עוזבת אותו.

"גם כשצריך להביא את התינוק לתינוקיה, האמהות נשארות עם התינוק ולא עוזבות אותו. אחות מהתינוקיה מגיעה פעם בכמה שעות לוודא שהאם מסתדרת ועוזרת לה. מגיעה גם יועצת הנקה שמדריכה את האם במקרה הצורך", אומרת אולתיאני.

למרות יתרונותיו של הביות המלא, רוב היולדות נשארות לבד עם התינוק בשל המדיניות ברוב בתי החולים שלא לאפשר למלווה להישאר עם היולדת בכל שעות היממה, בניגוד ללידות בעבר אז נשארו כל נשות הקהילה כדי לסייע ליולדת התורנית.

ד"ר אולתיאנו מסבירה כי העובדה שיש תינוקיה יכולה להוות הצלה עבור נשים שלא יכולות לטפל בילד לבד, או עבור אלו הזקוקות למנוחה לפני החזרה הביתה. "במעייני הישועה יולדות הרבה אמהות למשפחות ברוכות ילדים בלי עין הרע. הן זקוקות למנוחה לפני שהן חוזרות לביתן והתינוקיה מאפשרת להן לבלות עם התינוק כמה שהן רוצות מלבד בשעות מסוימות", היא אומרת.

בכדי להגיע לביות מלא, היולדות מבקשות כבר בחדר לידה כי הן רוצות להגיע למחלקה. על פי ד"ר אולתיאנו, בהכללה ניתן לומר כי רוב המבקשות להגיע לביות מלא הן אמהות צעירות, או אמהות למספר ילדים קטן.

לשאלה מה תעשה יולדת שבחרה בביות מלא, ורק במהלך האישפוז גילתה כי כוחותיה לא עומדים לה להמשיך לטפל בתינוק לבד, או יולדת שבחרה בביות חלקי ומגלה כי היא מסוגלת לטפל בתינוק לבד, עונה מיד ד"ר אולתיאנו: "אנחנו מכבדים כל בחירה של יולדת, בין אם ביות מלא ובין חלקי ואנחנו מבינים את הצורך והיתרון בכל אחת מהבחירות ולכן במעייני הישועה הביות הוא גמיש. יולדת יכולה לבחור להחליף את סוג הביות במהלך האשפוז כי מטרתנו היא לגרום ליולדת להרגיש הכי טוב שאפשר".
מעייני הישועה ביות לידה תינוק אמא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד