ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

תיעוד: הפגישה החשאית עם יענקי קניבסקי

חיבוק הדב של ראש העיר החרדי לסגנו, נוהל הספודיקים של ראש העיר הליטאי וסגן העורך הגוראי, והשיחה של היועמ"ש והרב • כל הרכילות הלוהטת של המגזר החרדי

תיעוד: הפגישה החשאית עם יענקי קניבסקי
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים





השבוע האחרון היה מתיש במיוחד עבור לליבל'ה. הוא, שרגיל להתחכך בחתונות אדמו"ריות, בפגישות ליטאיות, משאים ומתנים מוניציפליים של שלומי אמונים והשקות של היימישע'רס, נאלץ השבוע להמתין יחד עם כל העולם לפסגת שלום היסטורית של רודן צפון קוריאני גוץ עם תספורת משונה עם נשיא גוי בלתי צפוי שמתקיימת בכלל בסינגפור.

אבל ככל שעבר הזמן, לייבל'ה נכנס לאווירה והתחיל לדקלם את שושלת קים משל הייתה זו להבדיל שושלת ויז'ניץ. לייבל'ה נהנה לראות כיצד משוגע ראשון מדבר עם משוגע שני כמו שני משוגעים, ואפילו החל ליהנות מהעניין. לייבל'ה הבין פתאום מהי באמת היסטוריה עולמית. לייבל'ה שמסקר כל חסידות שעורכת דינר או חוזרת לעיירה נידחת, והמעמד כולו הופך להיסטרי והיסטורי, הבין לפתע שקצת פרופורציות לא יזיקו לחברים מאנ"ש.

מי שהיטיב להגדיר את פגישתם של שני המשוגעים בסיפור מרתק היה העיתונאי יצחק פלדמן מ"בקהילה". וכך הוא כתב בטורו השבועי בעל כפולת העמודים: "התקהלות בינונית של אנשים במורד הרחוב לימדה על אירוע מלא אדרנלין שמאיים להתרגש, או שמא כבר בעיצומו. על המרפסת שבקומה העליונה עמד משוגע ידוע מהשכונה, ואיים לקפוץ מהגג.

"הקהל שהתאסף למטה ניסה את כוחו בפה. הצופים הרימו עיניהם למעלה ושלפו טיעונים מנצחים. זה אומר בכה, זה אומר בכה. הצד השווה – שכולם סבורים שמוטב לו לסגת לאחור ולרדת למטה בדרך הארוכה שהיא קצרה.

"המשוגע סירב. אחרת הוא לא היה משוגע. הוא כבר היה עם רגל אחת בחוץ, כשמישהו אמר: "עם משוגעים אי אפשר לדבר נורמלי. אנחנו צריכים להביא לכאן משוגע אחר. כזה שמדבר את השפה".

"איזה אחד נמרץ, התנדב, ורץ במהירות לבית משוגעים הקרוב. הוא שלף את אחד המובחרים שבחבורה, טיפוס כזה שדובר 'משוגעית' שפת אם ואת חזהו מעטרים חמישה כוכבי שיגעון מהודרים, וגרר אותו לרחוב ההומה.

"'המשוגע המהודר לפי כל השיטות' פילס לעצמו דרך בעיניים מזוגגות, הוריד את הנעל וקרא בקול תוך שהוא מנופף בה בהתלהבות: "אם אתה לא יורד הרגע, אני מפיל את הבניין עם הנעל".

"רק לא זה", נבהל המשוגע מהמרפסת, וירד במהירות עם זנב מקופל. "רק לא זה" אמר השבוע קים לטראמפ, וקיפל את הכרבולת בדרך לסינגפור".

אבל לייבל'ה לא מתעסק כ"כ הרבה זמן בגויים. עד מהרה נטש לייבל'ה את העיסוק בפגישה של אוכלי השרצים, ושם פעמיו אל המקום שמעולם לא זזה ממנו שכינה - הכותל המערבי שם הגיע בערב ראש חודש לשאת תפילה חרישית לפני שוכן מרומים.

כבר בכניסה חש לייבל'ה בתכונה ברחבה. רגע לאחמ"כ הוא פגש את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, מי שמכונה היועמ"ש, בסוד שיח עם רבו של הכותל הרב שמואל רבינוביץ. לייבל'ה היה מת להיות יתוש בשיחה בין השניים.





לייבל'ה המשיך לתוככי רחבת הכותל, שם ראה את המועמד החרדי יוסי דייטש שגורף עוד ועוד תמיכה מכלל החוגים, מתפלל בדבקות למען כל הציבור החרדי יתלכד סביבו.





ומשם המשיך לייבל'ה לקבר רחל, שם ראה את המועמד משה ליאון גם נושא תפילה, אמנם ללא פיוטים וסלסולים כדרכו, אך תפילה אצל האמא היא תמיד דבר גדול מאוד.




צילום: מוסדות רחל אמנו

מחוזק מתמיד אחרי התפילות, שם לייבל'ה פעמיו אל כנסת המינים בגבעת רם. במשכן נתקל בבבצ'יק שרק יממה קודם שב לישראל עם סגן השר מקדש שם שמים לענייני בריאות. בבצ'יק ניצל את הרגעים בהם הוא נמצא ללא סגן השר הממונה עליו, וכיבד בשיריים את יו"ר הסיעה מנחם ליייזר ששיבח את הבורקסים הלא בריאים של איפה בבצ'יק.





בהמשך ראה לייבל'ה את הדובר של פרוש שניאור רוזן, שעסוק בימים אלו מעל לראשו, הן בנושא הבחירות לרשויות והן בעיון בתזכיר חוק הגיוס, הביא עמו תיק גדול למען יוכל לתייק את כל הדפים והמסמכים המסווגים של הבוס הגדול. מי שעצר אותו בדרכו היה מתי טוכפלד - חבדני"ק מפלג אחר - ששאל אותו מספר שאלות, השיחה התגלגלה והשניים כבר החלו לדון על הקמת מוסדות משותפים.





ומי שעוד חזר לארץ לאחר מסע בניו יורק עם הבוס, היה היועץ יעקב איזק שמערבב מכל מקום בעולם. הוא ישב לשיחה לא רשמית עם העוזר של גפני שלומי פולק והעביר חוויות על השבת במלון אבניו פלאז'ה בשדרה ה-13 בבורו פארק והפגישות עם מאיר פרוש.





וכתב יתד נאמן יוסי טיקוצנסקי המתקרא "טיקו", ירד לעזור לציבור שאינו ההארד-קור של התנועה הליטאית, ונצפה כשהוא מאזין בקשב רב למצוקות של אחד מרבני העדה האתיופית. טיקו הבטיח לעזור.





ומי שנעלם מהנוף של לייבל'ה בכנסת היה אחד מדוברי החכי"ם הליטאים. לייבל'ה שהיה חייב לשאול אותו על הקרע בין גפני למקלב, חיפש אותו כל השבוע, אך הבנאדם פשוט התאדה. עדיין לא ברור לליבל'ה כיצד הבוס שלו - שמופיע תמיד על לוח הנוכחות - אישר חופשה ארוכה לדובר. לייבל'ה ימתין לשבוע הבא לראות האם יחזור לכנסת.

והעוזר המסור של אייכלר איציק פיליפ, נצפה ביום רביעי לאחר שעות העבודה בכנסת, כשהוא מעמיס מוצרים לאחר קנייה ב"שערי רווחה". מתברר שהעוזר, שבקי במחירים מתוקף עבודתו בפניות הציבור מנצל את הקנייה בירושלים ולא בעיר מגוריו בקרית גת.





ומה קורה כשמונטג מבית שמש לא יכול לדבר על פוליטיקה, (אגב, לייבל'ה הגיע השבוע לרשב"ם, וזאת על רקע דיווח של עורך עלון מסוים כי יהיה ביקור במקום של אדמו"ר גדול. דבר שלבסוף לא קרה). לייבל'ה שהמתין במדרגות הבית ברשב"ם, ראה את הסגן שמוליק גרינברג נועד עם נאמן הבית יענקי קנייבסקי. גרינברג כנראה עדכן אותו על המו"מ עם אבוטבול, אבל יענקי אמר שהוא מעודכן כבר.





ומי שנתפס מחבק קשות את הסגן גרינברג וכופה אותו עד שיאמר "רוצה אני", הוא ראש העיר משה אבוטובול, שבמסגרת המשא ומתן היה חייב לעלות משהו טוב ושובר שיגרה לסטורי המפוצץ בהודעות יח"ץ של ארגוני הצלה ומכירת ספרים לצד סלילת כבישים.





עד מהרה שב לייבל'ה לאזור הנוחות שלו - חצרות החסידים. לייבל'ה המריא לאוקראינה להתחכך בשטעט'ליה הנודדת של חסידי אלכסנדר שיצאו למסע קודש עם הרבי לאחר שתרמו למוסדות. מי שנראה כחסיד בפני רבו כשהוא חגור ב'גרטל', היה ראש העיר הליטאי מודיעין עילית כשבכובעו השני – ה'ספודיק' הוא חסיד אלכסנדר לוהט. גוטרמן קיבל את ברכתו של הרבי ואף נתן לו קויטל למען יצליח להעביר במועצה את שינוי שם העיר ל'אילת השחר'.








לאחר שהזכיר את שמו בפני רבו, יצא גוטרמן בריקוד סוער בשוק העתיק עם החסידים. וכך זה נראה בווידאו.



ואפרופו מודיעין עילית, הדובר יחיאל סבר נצפה שעות לאחר קריאת השם בחתונת בת מורו ורבו הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג ב"ארמונות חן" בבני ברק סבר. סיפר לרב על הוורט האחרון אותו הוא העלה על הכתב ב'סברי מרנן' השבועי.





חגיגת השבוע החסידית הייתה בסאדיגורה. לייבל'ה הגיע לחצר המלכות של החצר הרוז'ינאית, שם חגגו את שמחת אירוסי בתו של הרבי. לייבל'ה ראה את ראש העיר אלעד פרוש והמועמד לראשות בני ברק מנחם שפירא, מקבלים כוס של ברכה מידיו של הרבי.








בהמשך, צפה לייבל'ה בסרטון בו נראים פרוש ושפירא רוקדים יד ביד כך והבין שהברית בין דגל לשלומי אמונים חזקה מתמיד. לייבל'ה רק חשב באותן דקות על סירובו של שפירא להיות מועמד של דגל לראשות אלעד.



לייבל'ה גם לא פספס את שמחתו של המשגיח רבי דן סגל, שחיתן את נכדו הראשון. מי שנצפה ב"שבע ברכות" היה סגן השר פרוש שעזב את תזכיר הגיוס לכמה דקות, והגיע להתברך מהמשגיח.





ובדינר של ברסלב צפת, ראה לייבל'ה את היו"ר של אגודת ישראל נחמן גלבך והנציג הנוסף ברשימה משה פרוש, יושבים בצוותא חדא ומשוחחים על הולדת בניהם באותו שבוע בדיוק.





ומי שיחגוג השבת קידוש ענק לרגל הולדת בתו הרביעית, הוא משה פרוש אחר, מנכ"ל המבשר, שהזמין את הציבור לאולמי ערלוי בבני ברק לקידושא רבא (מפנק כדרכו בקודש). יממה לאחר ההולדת ראה אותו לייבל'ה במסדרונות הכנסת בשיחה משולשת עם שיפמן מ'דגל' וטסלר של ליצמן.





ומי שחגג השבוע יומולדת, הוא העיתונאי חיים פרידלנדר מבקהילה שציין 28 שנים להיווסדו - גיל מבוגר בתקשורת החרדית של היום. החברים התכנסו במסעדה ירושלמית חביבה, בהפקתו של המונציפלי של קו עיתונות ישראל פריי. למקום הגיעו מכל גווני הקשת ובין הבאים בלטו חברי מועצת עיריית ירושלים שבירכו את הכתב המוכשר. חברי המועצה אמרו לחיים כי עתידו לפניו והם רואים אותו לא רק כעיתונאי חוקר אלא גם כיחצ"ן גדול. לייבל'ה חותם על כל מילה.











ואי אפשר שלא לפספס את מסע הקודש של עובדי תחנת הרדיו 'קול חי' שהקליטו כמעט הכל מראש ויצאו לפולין הספוגה בדם יהודי. על המטוס ראה לייבל'ה את פרקליט הצמרת והתחנה משה יצחק אוסדיטשר, בסלפי של רגע לפני המראה.





בפתח ישיבת חכמי לובלין בעיירה ראה לייבל'ה את העובדים מתייצבים לתמונה קבוצתית. כולם הבטיחו ללמוד דף היומי, ולייבל'ה בטוח שההבטחה תחזור איתם במטוס לישראל.





בהמשך, ראה לייבל'ה את השדרן מנחם טוקר שהצטרף ופגש את נכדו של הרב שך – דורון שך, שמשמש כמדריך טיולים. השניים הצטלמו ושך הנכד ביקש ממנהל התוכניות והחדשות בצלאל קאהן שיביא לו הקלטות מהסבא הגדול. בצלאל הבטיח שידאג לעניין.





גם בתחנה המתחרה לא שקטו על השמרים. מחלקת החדשות של קול ברמה, בראשות המנכ”ל אריאל דרעי ומנהל מחלקת החדשות ניצן קידר יצאו לסיור על גדר המערכת בעזה ולטיול שטח בדרום. בין לבין, עם נפגשו לשיחה עם רה”ע שדרות אלון דוידי, נהנו משווארמה וקינחו בטשולנט ליל שישי. UMI, יבואנית שברולט פינקה את העיתונאים, לצורך הטיול, ב-2 רכבי שברולט טראוורס חדשים.








ושורת חידושים ומינויים במשפחת רבינוביץ. אהרון רבינוביץ מ"הארץ" ובוגר 'בחדרי', יסקר החל מהשבוע בנוסף לסיקור "חרדים", את תחום הפלילים בירושלים. לייבלה טרם הספיק לברך ויממה אחר כך קיבל דיווח כי לאחר מספר חודשים ללא מנהל מחלקת אקטואליה ברדיו 'קול ברמה' - העיתונאי האבא בני רבינוביץ, בוגר 'יתד נאמן', מונה למנהל המחלקה.

ומי שהותיר את ציבור הדתי לאומי ושאינם ללא תקווה היה יוסי של לילה, התותח הגדול ואיש הרדיו יוסי בן עטר בן רבי שמואל שהודיע על עזיבת רדיו 'גלי ישראל', שם שימש גם פוליטי וגם שדרן מנצח.

ונתי קרויזר התותח, המשמש כבעלים ומנכ"ל של חברת 'נתיב מדיה', המעניקה מגוון פתרונות פרסום ובראשם ה'שטיבל' מלוחות המודעות נכנס כשותף במשרד הפרסום שחור לבן. קרויזר צפוי לרכז ולנהל את הצד העסקי והפיננסי, לצד השותפים שמעון רווח וקיוי הס שימשיכו להוביל את האסטרטגיה והקריאייטיב של המשרד.





בשבועיים האחרונים מנסה לייבל'ה לתפוס את שבי רפפורט מנהל קשרי ממשל של 'איחוד הצלה' בטלפון ובכל דרך אפשרית - אך ללא הצלחה. מסתבר שעל רפפורט עברו שבועיים עמוסים במיוחד, ורכבת של חכי"ם הגיעה לביקורים במטה, כששבי עסוק בלהדריך וללוות אותם.

בין הח"כים שנצפו היו מירב בן ארי (כולנו), חיים ילין (יש עתיד), ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), מייקל אורן (כולנו), בוגי יעלון (שר הבטחון והרמטכ"ל לשעבר), אילן גילאון (מרצ), שולי מועלם (הבית היהודי), ומרכך הסרבנים יהודה גליק (ליכוד). בתמונות נראה שבי מעביר הדרכה מקצועית, שלא מביישת אף מדריך מן המניין.





ואפרופו 'איחוד הצלה', מי שנצפה בבני ברק סוקר את העיתונים, הוא היו"ר אפי פלדמן שיצא לבדוק כיצד סוקרה הכתרת הרב החדש רבי סיני הלברשטאם, צאצאו הישיר של ה'דברי חיים' מצאנז שישמש כרב המתנדבים, כשהוא מצויד בבקעטישע פרחוני במיוחד.





ומי שמתכונן לחתונתו הגדולה, (לייבל'ה סופר את הימים דרך הסטורי), הוא איש החסד ישראל ירט שנצפה השבוע ברחובות ירושלים עם גרדרובה חדשה. לייבל'ה לא עושה פרסומות סמויות אך ירט כולו חטיבה אחת של חסד שאי אפשר להתעלם ממנו. אז תרשמו לפניכם: יום חמישי ט"ו תמוז, משכן האירועים "רויאל", באזור האולמות של בני ברק.





ובעקבות המודעות הענקיות של צאנז בחיפה וההתרמה הגדולה שנערכה, לייבל'ה מתנצל בפני הסופר גנזל ששכח לתרום לו. אך לייבל'ה שיגר שליחים לחפ"ק שהוקם במשרדי הקהילה החיפאית, שם מצא את איש החסד החיפאי והכמעט כל יכול בגזרה, יצחק אבוביץ, כשהוא רכון יחד עם מנהל המוסודות הרב אלימלך לוינשטיין על מחשבי ההתרמה, ומגייס את חבריו הרבים לטובת הרחבת חיפה החרדית.





ודודי קפלר, האיש שעומד מאחורי מערך הלוגיסטיקה של "לשון הרע לא מדבר אלי" - הציג ללייבל'ה את הגלויה שתחולק בבתי הספר שהזמינו צמידים. לייבלה גאה באיש העסקים דוד הלפרין שבחר כזה מנהל לוגיסטי.





החניה פרטית - אבל ה"זר" לא נגרר: באחד מימות השבוע נצפה הזמר משה קליין חונה בחניית האתר 'בחדרי חרדים' בו אתם גולשים כעת. תיעוד נשלח ללייבל'ה מהמצטרפים לנסיעה. מתברר כי הזמר שיוצא בכל ערב לשמח חתן וכלה, הגיע לתחנת דלק הסמוכה ותדלק את רכבו לקראת נסיעה לחתונה.





ובטיסה לארץ מארה"ב, נפגשו שני הזמרים - האחד מסיים סבב הופעות והשני בדרך לסבב הופעות - אברהם פריד, וזאנוויל ויינברגר מלך הדינרים של כל החסידויות.





ואת מי ראה לייבל'ה ברחובות בני ברק: הגיטריסט מנדי ראטה, שקורא לעצמו 'משפיע', נצפה ע"י לייבל'ה שראה את המשפיע מעשן כבנש"ק ורגיל.





בין סיוריו הקבועים של לייבלה בסמטאות בני ברק העמוסות, לא נפקדה מקומה של חתונת עוז והדר&אור הגנוז בכתר הרימון, שם פגש לייבלה באדמו"רים ורבנים, אח"מים ואנשי תקשורת.

בקרן זווית, בסמיכות למודעות הברכה הענקיות שעיטרו את האולם, תפס לייבלה את סגן העורך של משפחה ישראל גרובייס, כשהוא לבוש בבגדי שבת גוראיים עד הספודיק.

במהלך החגיגה התברר שהספודיק של גרובייס לא היה היחיד בזירה. ללייבלה נודע שצמרת עוז והדר הבכירה החליטה להפתיע את ראש המתיבתא בהשתתפות פעילה ושבתית במיוחד בשמחה. מסתבר שלצד התפקיד ב'משפחה' ועיסוק במחקר על יהודי העולם בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, גרובייס נחשב לאחד הבכירים בצמרת ממלכת התורה.





ואפרופו בני ברק, מי שעזב את עיר התורה והחסידות השבוע היה הצלם המוכשר אברומי ברגר, שלאחר מספר חודשים בישראל, בהם תיעד את כל האירועים הגדולים בחצרות הקודש, המריא לכור מחצבתו בניו יורק. לייבל'ה ראה את ברגר בשדה התעופה עם הכנר וייצלנדר. שעה לפני הטיסה עוד הספיק ברגר לתעד את הלווית בנו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין.






ולסיום, פינת המזל טובים:

ברכת מזל טוב לר' שמעון אליעזר טויסיג משב"ק האדמו"ר מביאלא ב"ב, השלום זכר ייערך בליל שבת בבית המדרש ביאלא ב"ב ברחוב ירושלים.

ומזל טוב למנצח והמפיק רובי בנט לרגל אירוסי בנו בשעה טובה.

מזל טוב ליועצו הבכיר של הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו הרב רפי פראנק, לרגל שמחת הברית לנכדו בן לבנו יהודה.





ומזל טוב למוטי רייס, סמנכ"ל השיווק בבקהילה לרגל הולדת הבת. כמסורת של שמחות הביא רייס קידוש מפנק במערכת הגדולה באשדוד.

ומי שיתחתן ביום שני הקרוב הוא אהליאב אבוטבול מנכ"ל 'בית משיח' בארץ הקודש, והאיש שחיוכו לא מש מפניו. החתונה תיערך באולמי ויטראז', נס ציונה, ולייבל'ה מקווה להגיע.
לייבלה רכילות חרדית טראמפ משוגעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד