י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בשורה לחברי קבוצות רכישה: ''נעשה סדר בבלאגן''

תזכיר חוק יבצע הסדרה רכה על היזמים ויחייבם לשקיפות מלאה כלפי הרוכשים, מניעת ניגוד אינטרסים ונקודות יציאה לרוכשים בהעדר התקדמות. שקד: "נעשה סדר בבלאגן בתחום קבוצות הרכישה"

צילום: הדס פרוש, פלאש 90
צילום: הדס פרוש, פלאש 90 צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בשורה לחברי קבוצות הרכישה: שרת המשפטים איילת שקד הפיצה היום (רביעי) תזכיר חוק להגנה על הרוכשים בקבוצות הרכישה. זאת, מתוך כוונה להגן על מי שמצטרף לקבוצות, לאחר נפילות של קבוצות רכישה, דוגמת מקרה ענבל אור.

תזכיר החוק, שהוכן בעקבות המלצות הצוות של המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ, נוסח באופן שמצד אחד מעודד קבוצות רכישה שככלל מוזילות את עלות הדיור ומצד שני מגנות על הרוכשים הנמצאים בעמדת נחיתות מול היזם.

התזכיר יקבע חובת שקיפות מקסימלית של היזם כלפי הרוכשים, מניעת ניגוד אינטרסים של היזם ונקודות יציאה מהפרויקט של הרוכשים, ככל שפרויקט הבניה לא מתקדם. בין היתר, קובע תזכיר החוק חובת הצגת דוח שמאי מקרקעין (דוח אפס) על הקרקע המוצעת, במטרה למנוע רמיית הרוכשים. בנוסף, מדי חצי שנה היזם יחויב להנפיק לרוכשים דוח מפורט של התקדמות הבניה. היזם ידגיש לרוכשים כי מחיר הדירה עליו סיכמו אין הוא מחיר סופי וייתכן שיעלה משמעותית בחלוף הזמן.

למניעת ניגוד אינטרסים קובע תזכיר החוק כי דמי הניהול שיגבו בידי היזם יהיו קבועים מראש עם ההצטרפות לקבוצה ולא על פי אחוז מסכום הדירה. זאת כדי למנוע את האינטרס המובנה של היזם בעליית מחירי הדירות. בנוסף, יוגבלו דמי ההצטרפות לקבוצה בהתאם לתקנות שתפרסם שרת המשפטים לאחר אישור החוק.

כדי לבטח את כספי הרוכשים, יהיה חשבון נאמנות נפרד לכל קבוצה. החשבון ינוהל על ידי נאמן שלא יהיה מקורב בכל צורה שהיא למארגן הקבוצה. צעד זה יבטיח בין היתר מהמארגן שבבעלותו מספר קבוצות רכישה, הפרדה בין החשבונות וימנע סיטואציות בעיתיות בדומה לפרשיית ענבל אור.

היזם יחויב לרשום את זכויות הרוכשים, והרוכשים יהיו רשאים להחליפו ברוב של 70%. את הנאמן ניתן יהיה להחליף ברוב רגיל. חשוב לא פחות הוא נקודות יציאה לרוכשים: ככל שתוך 3 שנים לא נרכשה הקרקע או תוך 4 שנים אם לא ניתן היתר בנייה להקמת הדירות.

יש לציין כי אין בכוונתה של שרת המשפטים לעצור את קיומן של אותן קבוצות רכישה, אשר בסופו של דבר מעניקות לחבריה יתרון כספי ואת האפשרות בחלק מהמקרים לבחור את סביבת מגוריהם. אך לצד זאת ברצונה של השרה לעצור את הכשלים הצרכניים והמשפטיים ולהגן על הרוכשים מפני קבלת מידע שגוי או חלקי. בנוסף מטרת השרה להביא לסיום הסכמים מקפחים וחד צדדים אשר פועלים לרעת חברי קבוצת הרכישה, ומעניקים יתרון למארגן תוך פגיעה באינטרסים של הרוכשים.

שרת המשפטים איילת שקד: "נעשה סדר בבלאגן בתחום קבוצות הרכישה. הן מהוות פתרון טוב ליוקר הדיור, ולכן תזכיר החוק מאזן בין הצורך להגן על הרוכשים – הגנה שלא קיימת היום – לבין מניעת הכבדה מיותרת על היזמים. מחובתנו לפעול למען הזוגות הצעירים שעומדים לא אחת חסרי אונים מול יזמים חזקים. אני מודה לארז קמיניץ ולמחלקתו על עבודתם הטובה בתחום חשוב זה".
קבוצות רכישה נקודות יציאה איילת שקד תזכיר חוק הגנה על רוכשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד