י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

השר דרעי מממש לראשונה את חוק המרכולים - חנויות יסגרו בשבת

בפעם הראשונה מאז חוק המרכולים נכנס לתוקפו - שר הפנים דרעי נוטל את סמכויותיו לידיים, דוחה את חוק העזר העירוני ומונע חילול שבת בפרהסיא כיצד תשליך ההחלטה על שאר ערי ישראל וכיצד יגיבו במערכת הפוליטית ובתקשורת? • חשיפה

דרעי. צילום: פלאש 90
דרעי. צילום: פלאש 90



כחצי שנה לאחר שחוק המרכולים עבר בסערה רבתי בשלושה קריאות במליאת הכנסת, ולאחר שהרוחות נרגעו, שר הפנים משתמש לראשונה בסמכויותיו ומסרב לקבל את חוק העזר העירוני בראשון לציון, המתיר לפתוח חנויות בשבת.

'בחדרי חרדים' חושף, כי במענה לעתירה שהגישו בעיריית ראשון לציון, בטענה כי חוק העזר העירוני של העירייה אושר שבועיים לפני העברת חוק המרכולים בכנסת, דהיינו, שחוק העזר שאושר בעניין פתיחת עסקים בשבת, אינו כפוף לחוק המרוכלים שאושר, משיב להם מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, כי לחוק אין תוקף כל עוד הוא לא אושר ע"י שר הפנים, וכאשר חוק המרוכלים עבר שבועיים לאחר אישור מועצת העיר ראשון לציון, אזי חוק העזר כפוף לתיקון בחוק, דהיינו אין לחוק בסיס, כל עוד הוא לא אושר ע"י שר הפנים. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

אך מעבר לטענה המשפטית, שר הפנים משתמש לראשונה בסמכותו ומודיע לעיריית ראשון לציון, כי הוא דוחה את בקשתם לפתיחת מרכולים בשבת, מאחר ופתיחת העסקים בשבת אינם חיוניים לפתיחתם ביום המנוחה השבועי.

במכתב ששלח מנכ"ל משרד הפנים לעיריית ראשון לציון והגיע לידי 'בחדרי חרדים', כותב כהן, "ככל שמטרת ההצעה הינה לעגן בחוק את המצב הקיים בפועל, קרי לקבוע בחוק שאותם עסקים - שבמשך שנים היו פתוחים בימי מנוחה בניגוד לחוק - ימשיכו להיות פתוחים בימי מנוחה, אזי לא רק שאין מדובר בביצוע מלאכת איסוף הנתונים וביצוע האיזונים הנדרשים לצורך שקילת קיומם של הצרכים החיוניים והיקף בתי העסק הנדרש לצורך צרכים אלו, כנדרש וכמתחייב בהתאם להוראות הפקודה".

בנוסף, מאשים מנכ"ל משרד הפנים את עיריית ראשל"צ, וטוען כי "משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת "פרס" בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באיזור פעולתם, אך ורק על רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר".

כזכור, שבועיים לפני העברת חוק המרכולים בקריאה שניה ושלישית בכנסת, העבירה מועצת עיריית ראשון לציון תיקון לחוק העזר העירוני, המאפשר פתיחת מרכולים וקיוסקים בשבת. על פי החוק שאושר, דרשו חברי מועצת העיר, שיינתן אישור חוקי לפתוח מרכולים וקיוסקים באזורי התעשייה בעיר וברחובות מרכזיים: ז'בוטינסקי, הרצל, רוטשילד וירושלים, בשבת.

חוק המרוכלים קובע כי חוקי עזר עירוניים העוסקים בימי מנוחה השבועיים, ידרשו לקבל את אישורם הסופי וכניסת תוקפם רק אחרי 60 יום, שבמהלכם יוכל שר הפנים לדרוש שלא לאשרם.

כיצד תשליך ההחלטה של דרעי, על שאר ערי ישראל ובכלל על השיח הציבורי בעקבות החשיפה ב'בחדרי חרדים', ימים יגידו.
חוק המרכולים עיריית ראשון לציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד