י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

תרעישו: נכון ולא נכון בהרגעת יילודים

התינוק הקטן שיוצא מהרחם לומד להכיר את העולם בדרך הקשה, איך אנחנו כהורים יכולים להקל עליו, לעזור לו ולהפוך את הנחיתה לרכה הרבה יותר

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay



3 החודשים הראשונים לחיים של התינוק נקראים בשם מאוד סמלי: "הטרימסטר הרביעי", שם שבא לרמז שגם אחרי שלושה טרימסטרים של הריון ואחרי הלידה המיוחלת, מגיע עוד שלב המשך - , בו התינוק עדיין קשור לאימו כמו בזמן היותו ברחם.

יש לא מעט השלכות להבנה כי התינוק הקטן כבר לא מחובר פיזית לאמו בחבל הטבור אך עדיין מחובר אליה רגשית כאילו הוא עוד בבטן, אבל הפעם נתמקד בשאלה איך להרגיע תינוק קטן שכאמור עוד נמצא בטרימסטר הרביעי להריון.

התשובה ברורה. התינוק מבחינתו עוד נמצא בשלב כלשהו של ההיריון ולכן ככל שנדמה את המציאות החדשה שלו בעולם לתנאים של הרחם, כך יוכל להיות רגוע יותר ושליו יותר.

איך עושים את זה? בואו נתחיל.

רעש
בניגוד לדעה הרווחת, הרחם הוא אזור ממש לא שקט. אם נדייק, יש שם רעש חזק! רעש מונוטוני אך עוצמתי, קצת כמו רעש של שואב אבק או צומת דרכים עמוסה.

כשהתינוק מגיע לעולם, הוא מגלה פתאום צליל שונה ולא מוכר - הצליל של השקט. לכן, כדי להרגיע את התינוק שלנו, הרבה פעמים משתמשים ב" רעש לבן"- מדליקים מאוורר, מכונת כביסה ואפילו אמצעים משוכללים כמו אפליקציות יעודיות, שיתנו לתינוק שלנו את הצליל המוכר והמרגיע.

מגע
כפי שכתבנו באחת הכתבות הקודמות, לא נכון למנוע מהתינוק מגע כי "הוא יתרגל", או כי "מדובר בפינוק", להפך. כשהתינוק היה ברחם, הוא היה עטוף ומחובק ובשלב כלשהו אפילו היה לו צפוף בגלל דפנות הרחם המגנות. עכשיו, בעולם החדש הוא חופשי ומשוחרר לראשונה. החופש הוא תחושה מדהימה אך לא מוכרת ומפחידה באותה מידה. כדי להחזיר לו את הביטחון, ניתן לעטוף אותו בשמיכה או בחיתול טטרה גדול.

תנועה
התינוק צריך תנועה, זה נכון ומוכח וההסבר לכך פשוט: במשך תשעה חודשים התרגל התינוק להיות בתנועה. אחר הלידה ועם הגיעו לעולם הוא מגלה לראשונה את השכיבה לבד בצורה סטטית. הרבה פעמים הפתרון למצוקה של התינוק היא פשוט תנועה -לנדנד אותו בעגלה או במיטה, לצאת לטיול או נסיעה באוטו יעשו את העבודה.

והטיפ הכי חשוב הוא לזכור שעד לפני כמה שבועות בודדים התינוק היה צמוד לאמא, הלך איתה לכל מקום וקיבל באופן מיידי את כל מה שהיה צריך. כהורים תפקידנו להמשיך ולהעניק לו את זה גם עכשיו, כשהוא כבר בחוץ.

הכותבת הינה מנחת הורים ויועצת שינה
לאה ברוצקי מנחת הורים יועצת שינה תינוק טרימסטר רביעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד