י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כשגונטז' ניסה להפיל את דובר הרבנות

עיתונאי 'הארץ' ניסה לטמון מלכודת לדובר הרבנות, בעקבות סערת יוצאי אתיופיה ויקבי ברקן • אלתר הבהיר: "ההלכה אוסרת יין נסך. בסיפור פה של יקבי ברקן מדובר בגזענות. מדובר ביהודים לכל דבר"

כשגונטז' ניסה להפיל את דובר הרבנות
יח''צ



סערת 'העדה החרדית' ובני העדה האתיופית לא יורדת מסדר היום, והיא מנוצלת לרעה על ידי המבקשים להשמיץ ולבקר את ההלכה היהודית ולהדביק בה חלילה אבק של גזענות.

בשיחת טלפון שקיים עיתונאי 'הארץ' ניר גונטז' עם דובר הרבנות הראשית לישראל קובי אלתר – ניסה הראשון להכתים את ההלכה הצרופה בכתמים מעוותים. אלתר לא נשאר חייב ולא נפל למלכודת.

כזכור, אמש פורסם תחקיר בכאן 11 נגד יקב 'ברקן', שפיטר עובדים בני העדה האתיופית מחשש ליהדותם.

גונטז' שהקונספט של כתבותיו ב'הארץ' הוא - להתקשר לאישיים רלוונטיים בהפתעה ולשלוף מהם כותרות, שאל בפתח דבריו את אלתר: "קובי, תגיד, מה עמדת הרבנות לגבי הסיפור שחשף אוריה אלקיים מתאגיד כאן, בנוגע להרחקת כמה יוצאי אתיופיה מקו הייצור של יקבי ברקן, לדרישת גוף כשרות המקביל לכם?", אלתר השיב: "הראשון לציון הוציא אמירה נחרצת בנושא".

לאחר שדובר הרבנות הסביר בשיחה כי על פי ההלכה, אסור לשתות יין שאינו מבושל כשאינו יהודי נגע בו, תמה עיתונאי 'הארץ': "הבנתי. נגיד שיקבי ברקן היו רוצים להעסיק ערבי, באותה הנקודה על פס הייצור, הייתם נותנים להם תעודת כשרות?".

"יש את הנושא ההלכתי של מי שהוא אינו יהודי. שיש מקומות שהוא יכול לעבוד ביקב ויש מקומות שהוא לא יכול לעבוד ביקב. זו ההלכה", השיב אלתר.

גונטז' התעקש: "אוקיי. אז הבנתי את המחלוקת לגבי יהדות אתיופיה, אבל בעצם, גם הרבנות, הגוף המוסמך, אומר שלא־יהודי, ערבי לצורך העניין, גם הוא לא יכול להיות בנקודה שבה נוגעים ביין, כי אם ערבי נוגע ביין, היין הופך ללא ראוי לשתייה על ידי יהודי. נכון?".

אלתר: "ההלכה אומרת, יש הגדרה של יין נסך... ההלכה אומרת שיהודי, ביין לא מבושל, יהודי צריך להיות במרבית המקומות כדי לפקח על היין".

עיתונאי 'הארץ': "זאת אומרת שאם ערבי נגע ביין באיזושהי נקודה, אז היין הזה הופך להיות...".

אלתר: "ההלכה, ההלכה, ההלכה, ההלכה אוסרת יין נסך. בסיפור פה של יקבי ברקן מדובר בגזענות. מדובר ביהודים לכל דבר".

גונטז': "אז לפי ההלכה, שאתם פועלים ופוסקים לפיה, אם ערבי נגע ביין, אז היין הזה לא ראוי לשתייה על ידי יהודי. נכון?".

אלתר השיב שוב: "ההלכה כך אומרת. והרבנות הראשית, בעצם, הכשרות היא ההלכה".

גונטז': "זאת אומרת שגם אתם פועלים לפי קודים גזעניים שאתה אומר שהם מוכתבים על ידי ההלכה".

אלתר: "אין פה שום גזענות. יש פה הלכה".


יקבי ברקן העדה החרדית אתיופים קובי אלתר ניר גונטז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד