י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"אשר יגורנו בא" • הדו"ח הממשלתי הבריטי שמסייט את חרדי לונדון

דו"ח של משרד החינוך הבריטי קובע כי בית הספר החרדי 'יסודי התורה' שבלונדון לא עבר בביקורת, מאחר שסירב ללמד תכנים שעליהם נצטווינו ב'יהרג ואל יעבור' • בקהילה חוששים מגל סגירת מוסדות חינוך, ואולי אף מהשלכות המשך חמורות יותר

ילדים בעצרת הזעקה. צילום: דודי בראון
ילדים בעצרת הזעקה. צילום: דודי בראון



חשש גובר בקהילה החרדית בלונדון, לאחר שבית הספר החרדי לבנות בעיר, 'יסודי התורה', לא עבר בביקורת האחרונה מטעם משרד החינוך.

ההחלטה, המפורטת בדו"ח מאיים למדי, מציבה את בית הספר ותלמידיו בפני מצב לא פשוט. בשלב הראשון הם ככל הנראה יפסיקו לקחת תקציבים, והשלב הבא ממש לא ברור.

בשונה מהמצב בישראל, בה יכול בית ספר להימנע מלקחת תקציבים ועדיין לתפקד, בלונדון חוששים כי ההתפתחות האחרונה - שמאיימת על כלל הקהילה החרדית בעיר - עשויה להוביל גם לסגירה של מוסדות חינוך רבים, ובשלב לאחר מכן אולי אף להתערבות של רשויות הרווחה כנגד הורים שיתעקשו שלא לשלוח למוסדות המאושרים על ידי הרשויות.

בדו"ח הביקורת, שפורסם כעת, נכתב כי בית הספר החרדי לא מחנך לנושאים שעליהם ציוונו ב'יהרג ועל יעבור', לצד דברי כפירה, וכי בית הספר "לא הכין את התלמידים היטב לחיים בחברה הבריטית המודרנית".

בדו"ח מפורט בדיוק אלו נושאים לא מלמדים בבית ספר, כאשר הפירוט לא ראוי לעלות באתר חרדי, ולכן נחסוך אותו מהגולשים. הדו"ח מזכיר את כל הקהילה היהודית החרדית.

עוד נטען בדו"ח, כי רוב התמונות בספרי הלימוד "נעלמו", מאחר ולא היו לרוחם של המנהלים.
תמונות בהן היו גברים ונשים באותו דף, נחתכו או צונזרו.

דפים של פרקים שלמים בספרים שלא התאימו לבית הספר, נדבקו זה לזה. כך למשל, צונזרו בטקסט דברים על מלכת בריטניה, מה שאולי הכעיס את הבריטים יותר משאר הדברים.

עוד נכתב בדו"ח, כי צוות בית הספר עבר באופן שיטתי על כל ספר, וקשקש עם טוש שחור תמונות ידיים שהיו ללא כיסוי. לתלמידים לא ניתנה אפשרות לבקר ולהתחבר עם תלמידים בבתי ספר אחרים, נטען שם.

הדו"ח ציין לטובה את הבטיחות ואת השמחה ששרתה על התלמידים, וכי התלמידים נראים שאוהבים את בית הספר.

כזכור, לפני שבוע כ-7,000 חרדים, מבוגרים וילדים, התאספו לעצרת תפילה וזעקה בסטמפורד היל שבלונדון. האלפים הגיעו לאור קריאת הרבנים לקחת חלק ביום תפילה, כדי להתפלל ולזעוק ליושב במרומים על האיום המרחף על בתי הספר ותלמודי התורה החרדיים באנגליה.

העצרת נפתחה בקריאה לילדים, "כשאתם מתפללים תצעקו, אבא אבא תעזור לנו". אלפי האנשים זעקו בלב נשבר "שמע ישראל", וקיבלו על עצמם עול מלכות שמים.
גזירת החינוך קהילת לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד