י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מנדלבליט על הלחצים בחקירות נתניהו: "לא מתכוון להתייחס לצייצנים, הם לא מזיזים לי את קצה הציפורן"

היועמ"ש מתייחס הבוקר לחקירות ראה"מ נתניהו, במהלך סקירה שנתן על פעילות משרדו בכנסת והפתיע עם שלל אמירות. בהן: "עם העברת המלצות המשטרה ב-1000 ו-2000, מגיע מידע חדש שעל בסיסו החלטתי לחקור את ראש הממשלה גם בתיק 4000"

מנדלבליט השבוע בכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מנדלבליט השבוע בכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"שמעתם לאחרונה, גם המפכ"ל ופרקליט המדינה התייחסו לכך שהיקף החומרים בתיקים 1000 ו-2000 מאוד גדול, אלה תיקים לא פשוטים בהיקפם. טועה מי שחושב שהראיות האלה הן חזות הכול - אלה לא ראיות שמסיימות חקירה - אלא פותחות חקירה". כך היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט בהתייחסות הבוקר לחקירות ראש הממשלה, במהלך סקירה על פעילות משרדו, בפני חברי ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת.

תחילה פתח היועמ"ש וסקר בפני חברי הכנסת ואנשי הוועדה את פעילותו בנושא ופירט את השתלשלות העניינים, "בדצמבר 2016, עשרה חודשים לאחר שהתחלתי לכהן כיועמ"ש, החלטתי שיש בסיס ראייתי לחקור את נתניהו בשני תיקי חקירה שונים יש חשד סביר לביצוע עבירה מצד ראש הממשלה - תיק 1000 ותיק 2000. באותו הזמן בא לעולם תיק שיכונה תיק 4000, וזה קרה שנה אחרי שהיו ממצאים ראייתיים נגד חשודים אחרים. רק כשנה לאחר מכן החלטתי לחקור את ראש הממשלה כחשוד גם בתיק הזה. אני יודע שיש תחושה שחלפו שנים ארוכות, אבל חלפה שנה וחצי".

על הביקורת הנמתחת על אנשי אכיפת החוק, אמר מנדלבליט כי "נחתם הסכם עד מדינה עם עד שאתם יודעים מי הוא. לשם בירור האמת ובשל האינטרס הציבורי שנבדק חשד כלפי ראש הממשלה, אנחנו מוכנים לשלם את המחיר. אני דוחה בכל תוקף את הטענות כאילו יש גורם כלשהו או מערכת אכיפת החוק כולה שהתגייס לרדוף אחרי איש כלשהו. כל ניסיון לעשות דה לגיטימציה למוסד עד המדינה משול לניסיון למנוע את בירור האמת".

היועמ"ש הבהיר לנוכחים, כי "כריתת עד מדינה פירושו עיכוב בחקירה". ופירט: "מתחילים בעדות ניקיון, אחרי כן מנסים לבדוק כל נקודה שאמר העד כדי לבדוק שדבריו דברי אמת. לעתים מקבלים חומר רב מאוד שמחייב פניה לעדים רבים נוספים ולבסוף צריך לחקור גם את החשודים. האם נוותר על כריתת הסכם עם עד מדינה משום שהדבר יאריך חקירות? בירור האמת הוא מעל הכול".

מנדלבליט הפתיע ואמר עוד, כי "עם העברת המלצות המשטרה ב-1000 ו-2000, מגיע מידע חדש שעל בסיסו החלטתי לחקור את ראש הממשלה גם בתיק 4000".

לדבריו, "יש זיקה בין הדברים שעולים בתיקים. יש עדים משותפים. לשם הערכה של מהימנות העדים צריך לראות את החקירות כמקשה אחת. עדי המדינה שגויסו בתחילת תיק 4000 מוסרים מידע גם בתיקים האחרים, זה חייב השלמות חקירה גם בתיקיים האחרים".

עם זאת, היועמ"ש שיגר מסר מעודד לכל הצדדים באומרו, "אני אומר לכל אלו שקוראים להגיש כתב אישום לפני שהסתיימה החקירה: חכו. גם לחשודים יש זכויות. לא מתכוון להתייחס לצייצנים, הם לא מזיזים לי את קצה הציפורן. מלאכת אכיפת החוק היא מערכת מקצועית וישרה שפועלת לחקר האמת. אנחנו לא מסמנים או רודפים אף אחד, רעשים מכל כיוון לא ישפיעו עלינו. המאבק בתופעת השחיתות הוא קריטי במדינת ישראל. לפעמים נדמה שמערכת אכיפת החוק עומדת לבדה. זאת רק ביקורת. מאבק בשחיתות לא מתבצע באבחת חרב. אני יכול להבטיח את החלק שלנו נעשה בצורה מיטבית וישרה".

לסיום סיכם עו"ד אביחי מנדלבליט ואמר, "עיקרון העל שמנחה את התביעה הכללית הוא רק אחד. גילוי כדי לחקור את האמת חוקרי המשטרה עושים כל שלאל ידם כדי לברר את החשדות נושאי החקירה. העיקרון הזה מנחה אותנו בחקירות ראש הממשלה. חקירות בעניין ראש הממשלה מתנהלות בידי מיטב החוקרים של משטרת ישראל"
אביחי מנדלבליט חקירות נתניהו תיק 4000 עד מדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד