י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תתקדמו, הגיע הזמן להגיד די לתעודות!

אמא ותלמידה לשעבר תוהה האם בימינו עוד יש צורך בתעודה המרגשת שמתוקף תפקידה בעיקר מלחיצה את התלמידים לפני קבלתה ומאכזבת אותם לאחר מכן

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay



אנחנו כבר בשנת 2018 שמוכרת גם בשמה היהודי כתשע"ח. הטכנולוגיה התקדמה מאוד, המדע מגלה כל יום דברים חדשים וגם הפסיכולוגיה לומדת כי עדיף להעצים את האדם מלחלק לו ציונים.

מערכת החינוך עוד מקרטעת קצת מאחור, אך גם שם כבר הבינו כי לא כולם יכולים ללמוד באותה השיטה ומאפשרים צורות לימוד שונות, האביזרים הטכנולוגים הופכים את השיעורים למגוונים יותר, ה'הערכה החלופית' תופסת מקום של כבוד ובכלל, המערכת מתחילה לראות את התלמיד כילד ולא עוד מוצר בפס היצור של משרד החינוך בישראל.

פרט אחד קטן נשכח מאחור. התעודה. אותה פיסת נייר שהתלמידים כולם מייחלים אליה וחוששים ממנה באותה מידה, אותו הדף שהמורות עובדות שעות ארוכות כדי להכינו. גם מחר ילכו הילדים של כולנו אל בתי הספר ומוסדות הלימוד ויקבלו מהמורה את התעודה שתכיל הערכות לגבי היכולות המקצועיות שלהם ולגבי המידות שלהם.

התעודה אמורה לשקף לתלמיד את ההצלחה שלו במהלך המחצית האחרונה ולהראות לו את הנקודות הטעונות שיפור, אבל התעודה, בהיותה שרירותית מאוד ומורכבת מציונים מספריים או מילוליים קבועים, מפספסת את המטרה.

כשתלמיד מוצלח נכשל פעם אחר פעם במבחנים בשל חרדה אמתית, הוא יקבל נכשל בתעודה ולא משנה מידת ההשקעה שלו ובאותה המידה תלמיד שלא באמת למד רגע אחד אבל יש לו ידע נרחב או שהוא חכם מאוד והצליח במבחן, יקבל ציון טוב בתעודה.

גם ההערכות על הליכות הן שרירותיות וניתנות בהתאם לשיקול דעתה של המורה. כשתלמידה מקבלת בינוני בסדר וניקיון, המורה לא תמיד יודעת על הניסיונות הקשים שבפניהם עומדת התלמידה כל בוקר כשהיא מנסה להגיע מסודרת ונקיה אבל מצליחה בכך רק באופן בינוני.

שנת 2018 כאן וכבר הצליחו לפצח את סוד ההגעה לירח או את צורת ההגנה הטובה ביותר מטילים. בתור תלמידה לשעבר ובתור אמא לתלמידה לשעתיד אני שואלת: אולי הגיע הזמן להגיד די עם התעודות? אולי הגיע הזמן לנסות ולפצח את השיטה להנעת תלמידים בצורה טובה יותר ולהעריך אותם מבלי להשתמש במספרים קשוחים או מילים קבועות.

כיוון שזה עוד לא קורה ומחר תחזורנה הבנות עם תעודות מבית הספר, שיהיה יום תעודות שמח ולא מאכזב!
תעודה מורה תלמידים מחצית סוף שנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד