י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

שוב הם עשו את זה: החרדים נעדרו וסללו את הדרך לשיפוץ הכותל הרפורמי

הלילה הצביעה המליאה בעד העברת הסמכויות בוועדה המיוחדת המאשרת שיפוץ מבני דת עתיקים לנתניהו - וזאת בסיוע הח"כים החרדים שלא השתתפו בהצבעה, לאחר פגישה עם נתניהו לפני כן היא עברה ברוב של 48 ומי היחיד שהצביע נגד

אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



המליאה הצביעה הלילה (שלישי) בעד העברת הסמכויות בוועדה המיוחדת האמונה על אישור שיפוץ מבני הדת העתיקים, מהשרה מירי רגב לראש הממשלה נתניהו ושל השרה איילת שקד לשר האנרגיה והמים יובל שטייניץ.

ההעברה נועדה במטרה לסלול את הדרך לשיפוץ הרחבה של הרפורמים הסמוכה לכותל המערבי, המכונה 'עזרת ישראל', כפי שהתחייב נתניהו לרפורמים ולקונסרבטיבים עם הקפאת מתווה הכותל לדרישת החרדים.

באופן תמוה ולא מובן כל חברי הכנסת החרדים נעלמו מהמליאה בזמן ההצבעה הקריטית, כך למשל חה"כ משה גפני קוזז, חלק מהחברים יצאו מהמליאה והשאר עמדו בצד בזמן ההצבעה ולא השתתפו.

אם החרדים היו מצביעים נגד ההחלטה, ייתכן והדרישה לא הייתה עוברת ובכך היו מונעים את שיפוץ הרחבה הרפורמית.

אתמול (שני) הודיעו חברי הכנסת החרדים כי הם יתקשו לתמוך בחוק ולכן הדיון ירד מסדר היום לדרישת יו"ר הקואליציה, אלא שראש הממשלה זימן ללשכתו את חברי הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן וביקש מהם להמנע מהצבעה ובכך להעביר את הסמכויות בדרך לשיפוץ המיוחל ברחבה הרפורמית.

חבר הכנסת היחיד שהצביע "נגד", היה חה"כ בצלאל סמוטריץ' מ'הבית היהודי', שבנאום חוצב קודם לכן, תקף בחריפות את הרפורמים וכינה אותם פרובוקטורים.

כזכור, אתמול פורסם ב'בחדרי', כי ח"כ סמוטריץ שיגר מכתב בעניין ליועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט, בו טען כי העברת הסמכויות מרגב ושקד לנתניהו ושטייניץ, אינה חוקית.

במכתב ציין סמוטריץ' כי הסמכות לאישור שיפוץ מבני דת עתיקים הוא בידי שר התרבות והספורט, שר הדתות ושר המשפטים, ונימק, "מכוח סעיף זה, כל פעולת בינוי, הקמת מתקנים וכדומה, ברחבת הכותל הדרומית, טעונה אישור ועדת השרים הסטטוטורית, כהגדרתה בחוק".

סמוטריץ' כתב שכיוון ש"עד היום לא ניתן אישור הוועדה, ואף על פי כן בוצעו במקום פעולות בינוי וחציבה, והוקמה במת עץ גדולה. על כל פנים, מכתבי זה צופה פני עתיד: ראש הממשלה מבקש כעת להוסיף ולבנות ברחבת הכותל הדרומי, באתר העתיקות "גן דוידסון", אך הפעם הוא ביקש לקבל את אישור ועדת השרים על פי חוק העתיקות".

"אלא, שהוועדה לא אישרה את העבודות כפי שייחל ראש הממשלה. ביום 27.6.18 הודיעה יו"ר הוועדה, השרה מירי רגב, כי אין בכוונתה ליתן אישור לעבודות", לכן כתב סמוטריץ' כי, "העברת הסמכויות אינה חוקית. העברת סמכויות השרות, חברות הוועדה מכוח חוק העתיקות, נעשתה בחוסר סמכות; אינה חוקית; ולכן בטלה".

סמוטריץ' נימק במכתבו את הבעייתיות שבהעברת הסמכויות, וכתב, "האם היה עולה על הדעת כי שר הביטחון יישאר בתפקידו אולם יבקש בהחלטת ממשלה להעביר את סמכויותיו על צה"ל לשר אחר?! ברור הרי שלא. באותה המידה לא יכולים שרים להעביר סמכויות שהוענקו להם בחוק לשרים אחרים".

לדברי סמוטריץ, "הרכבה של וועדת השרים האמורה נקבע על ידי המחוקק לא בכדי והוא נועד לוודא כי כלל השיקולים הצריכים לעניין יהיו על השולחן הוועדה בבואה לדון בעניין ספציפי. כאשר עסקינן באתר ארכיאולוגי המשמש גם כאתר דתי ישנה חשיבות לשלוש הדיציפלינות הבאות: השיקול המקצועי ארכיאולוגי, השיקול הדתי והשיקול המשפטי. שלוש המישורים נדרשים לשם הכרעה ולא ניתן לכנס את הוועדה בהרכב אחר שיהא חסר את חלק מהשיקולים או כולם".

סמוטריץ' ביקש מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט להעביר לידיו את חוות דעתו בעניין הנ"ל עוד קודם ההצבעה.
מתווה הכותל הכותל הרפורמי בנימין נתניהו חברי הכנסת החרדים בצלאל סמוטריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד