י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בתי הספר החרדיים:

"משרד החינוך מתנכל דווקא לחינוך המיוחד"

חשיפת 'בחדרי חרדים': בזרם החינוך המוכר שאינו רשמי, שרובו חרדי, מאשימים את משרד החינוך כי הוא פועל בחוסר תום לב ומשנה את הכללים לפי נוחותו, על מנת לקצץ בתקציבים דווקא למי שהכי זקוק לכך - מוסדות החינוך המיוחד • כל הפרטים: כך יושמה המדיניות השערורייתית

"משרד החינוך מתנכל דווקא לחינוך המיוחד"
כיתת לימוד ריקה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מדוע מתכנל משרד החינוך במוסדות חינוך המיוחד? זו השאלה ששואלים בימים אלו כ-15 מנהלי מוסדות הפועלים תחת זרם החינוך 'המוכר שאינו רשמי' (מוכש"ר), שרובם מוסדות חרדים, המחזיקים כ-60 כיתות לימוד לחינוך מיוחד.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בתקופה האחרונה מנהלים מנהלי המוסדות יחד עם פורום המוכש"ר מאבק כנגד קיצוץ תקציבים של משרד החינוך. זאת, לאחר שבמשרד החינוך סירבו להעניק למוסדות המוכש"ר המחזיקים בכיתות חינוך מיוחד תוספת תקציב למשרות אם (תשלום נוסף לאם לשני ילדים ומעלה), המגיע לעובדות המקום.

בשונה מהממוצע במוסדות החינוך בארץ, במוסדות החרדים רוב המורות עובדות במשרות אם, מה שגרם למשרד החינוך לבקש לתקצב פחות את אותם מוסדות. לאחר שהמאבק המשפטי הגיע לבג"ץ, הודיעו במשרד החינוך כי התקציב עבור משרות אם, שעומד על כ-20% מכלל התקציב, יוחזר ויעבור למוסדות כמקובל.

אלא, שבמשרד לא התייאשו, וכעת חושף 'בחדרי חרדים' כי מצאו שם דרך נוספת לפגוע באותם המוסדות ובתלמידי החינוך המיוחד, והחליטו לערוך חישוב מחדש פרטני לכיתות החינוך המיוחד, כך שתיקצובן פחת באלפי שקלים.

מנהלי מוסדות שנחשפו לעניין, נדהמו לגלות כי מול נאומים והבטחות נציגי הציבור על אי פגיעה בחינוך המיוחד והשקעה משמעותית באותם תלמידים, המשרד מנהל מלחמת חפירות נגד תלמידי החינוך המיוחד - שזקוקים יותר מכל לתקציבים אלו.

יו"ר פורום המוכש"ר, דוד שרפר, הסביר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי לאורך השנים סירבו פקידי משרד החינוך לבדוק פרטנית את כלל המוסדות, שכן לטענתם מוסד מוכש"ר מתוקצב על פי ממוצעים, ואין אפשרות לרדת לרזולוציות כלפי כל מוסד בנפרד, כאשר עמדה על הפרק אפשרות שמוסדות המוכש"ר עשוים לקבל תקציב נוסף.

כך, כשמדובר במוסד הזכאי לתקצוב עבור שעות למורים שעברו את גיל 50, וכן כשמוסד מעסיק מורות–אימהות הזכאיות למשרת אם, המשרד אינו בודק ואינו מתקצב זאת, אלא מעביר תקציב על פי ממוצע, מה שגורם לכך שלרוב התוצאות הסופיות בתקציב שמקבלים המוסדות נמוכות ביחס לנתוני האמת של הסגל.

"לדאבוני, דווקא בנושא החינוך המיוחד, כשהמשרד ביקש להפחית את התוספת שניתנה בעקבות העתירה והיתה מגיעה בדין למוסדות, החליטו אנשיו לבחון באופן פרטני ולהפחית לרוב המוסדות חלק משמעותי מהתקציב שניתן. מדובר במדיניות תיקצוב בררנית, כאשר המשרד פועל בחוסר תום לב, ומשנה את הכללים לפי הנוחות שלו כשהמטרה היא אחת - לתת כמה שפחות ודווקא על חשבון מי שהכי זקוק", אומר שרפר.

'בחדרי חרדים' פנה למשרד החינוך בבקשת תגובה על הנאמר בכתבה, אולם נכון לשעה זו טרם התקבלה תגובה. כאשר תתקבל, היא תפורסם על ידינו מיד ובאופן מלא.

משרד החינוך מוכר שאינו רשמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד