י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פסק הלכה

הגר"ש עמאר מזהיר: אין לגעת מקצה לקצה

לאור הפרסומים היום כי ראש הממשלה יכנס את הועדה המיוחדת למקומות הקדושים ביום ראשון הקרוב על מנת לאשר את הגדלת הרחבה הדרומית לרפורמים בכותל, פרסם הרב הראשי של ירושלים, הרב שלמה עמאר פסק הלכה: "ואיסור גמור לשלוח יד בשריד בית מקדשנו"

הגר"ש עמאר מזהיר: אין לגעת מקצה לקצה
יונתן זינדל, פלאש 90

לאור הפרסומים היום כי ראש הממשלה יכנס את הועדה המיוחדת למקומות הקדושים ביום ראשון הקרוב על מנת לאשר את הגדלת הרחבה הדרומית לרפורמים בכותל, פרסם הרב הראשי של ירושלים, הרב שלמה עמאר פסק הלכה ובו הוא מתריע כי אין לגעת "בכותל המערבי לכל אורכו מקצה לקצה".

וכך כתב הרב שלמה עמאר: "הנני חוזר על הפסק דין הידוע, שכל הכותל המערבי לכל אורכו מקצה לקצה  הוא מקום קדוש ויש לנהוג בו כל הדינים של בית הכנסת ובית המדרש...
ואין רשות לשום אדם לרמוס מקום קדוש, לא בחילול שבת ומועד, ולא בכך שיתפללו אנשים ונשים יחדיו, ושאר הדינים של בית כנסת".

עוד הוסיף הרב: "והנה גם בגלות, בהיותנו בין גויי הארצות, קדושת בית כנסת וכבודו נשמרו בקפידא, ואין רשות לא לכנסת ולא לממשלה ולא לשאר המוסדות בלי יוצא
מן הכלל, להרים יד ולעשות שום פעולה או החלטה, שעלולה להביא לפגיעה בקדושת המקום, ואין הדבר נתון אלא בידי הרבנות הראשית לישראל שפוסקת על פי ההלכה. ואיסור גמור לשלוח יד בשריד בית מקדשנו"

כפי שדווח מוקדם יותר ב'בחדרי, לאחר שהכנסת סללה את הדרך לקיום השיפוץ ברחבה הרפורמית בכותל המערבי, לאחר שהעבירה את הסמכויות של ראשות הוועדה מהשרה מירי רגב לראש הממשלה נתניהו, מזכיר הממשלה נפגש היום (חמישי) עם הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו.

הפגישה נערכה לאור סיכום בין נתניהו לשר אריה דרעי. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ונציג משרד רה״מ עו״ד רונן פרץ הגיעו ללשכתו של הרב הראשי לישראל הגר״ד לאו, להתייעצות בעניין העבודות המתוכננות ברחבת הכותל הדרומי.

במהלך הישיבה, בה השתתף גם עו"ד דורון טאובמן המייצג את עמדת הרבנות הראשית בבית המשפט העליון בנושא זה, הבהיר מזכיר הממשלה כי ממשלת ישראל אינה מעוניינת לבצע כל שינוי מהותי במצב הקיים ברחבת דוידסון, לאחר שמתווה הכותל בוטל. אך מכיוון שהמצב כיום אינו תואם את היתרי הבניה במקום ישנו צורך לבצע מספר התאמות בכדי להסדיר את המקום מבחינה חוקית ובטיחותית.

הרב הראשי הדגיש כי עמדתו, כפי שהציג אותה בעבר, לא השתנתה, והיא כי הכותל קדוש לכל אורכו, וזאת בהמשך למסורת הרבנות הראשית וועדת ההלכה שכללה בזמנו את מרנן הגרש״ז אוירבך, הגרי״ש אלישיב, הגר״ע יוסף ועוד אשר קבעו כי הכותל המערבי הינו קדוש בקדושת בית כנסת לכל אורכו.

עמדתו של הרב הראשי הינה כי גם על פי ההלכה וגם על פי החוק, המקום כפוף לרבנות הראשית ואין לבצע כל שינוי ללא אישור הרבנות הראשית.

בסיום המפגש סוכם כי מזכיר הממשלה יעביר לרב הראשי את המסמכים הנדרשים לבחינת מועצת הרבנות הראשית שתדון בנושא.

כזכור ביום ראשון היו אמורים חברי הממשלה להצביע על העברת הסמכויות בוועדה המיוחדת, אך לאור דרישת השר אריה דרעי שנחשפה ב'בחדרי חרדים', נדחתה ההצבעה לסיום צום י"ז בתמוז.

בנוסף, דרש דרעי כי ראש הממשלה יקיים התייעצות עם הרבנים הראשיים קודם כינוס הוועדה, ובהתאם לסיכום זה, כאמור, נפגש בשליחותו מזכיר הממשלה עם הרבנים הראשיים.

הכותל הרפורמי פסק הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד