י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"ראיתי אנשים שאיבדו את כספם בגלל מעילות או ניהול כושל בקבוצות רכישה"

רו"ח שמואל הבר הוא אולי המקצוען החרדי היחיד בתחום קבוצות הרכישה בתפקידו כיועץ ומלווה פיננסי לקבוצות רכישה • הוא בוגר הקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו ובעל תואר ראשון ושני במנהל עסקים וראיית חשבון והיה ממקימי ומנהלי המחלקה לליווי פיננסי בקבוצות רכישה ב'דלויט' • בראיון מיוחד הוא מספר על הסיכונים ועל היתרונות

אילוסטרציה. (באדיבות המצלם)
אילוסטרציה. (באדיבות המצלם)

בציבור החרדי נפוצה מאד רכישת דירה בקבוצות / עמותות רכישה – דבר אשר יכול לחסוך ממון רב, אבל לא מעט מקרים שכאלה הסתיימו בבכי בשל ניהול כושל או חמור מזאת, מעילה של מי מאנשי הקבוצה.

אחד האנשים שמכירים יותר מכל את הנושא הוא שמואל הבר. חסיד חב"ד ובוגר הקמפוס החרדי אונו שעוסק בתחום שנים ארוכות. הוא היה ממקימי המחלקה לליווי פיננסי לקבוצות רכישה בפירמת הענק 'דלויט' וכיום בעל משרד לליווי פיננסי לקבוצות רכישה. הבר חי ונושם את קבוצות הרכישה. בשנים האחרונות הוא ליווה פרויקטים שונים בהם גם פרויקטים בהם נבנו כ-750 יח"ד, ובהם כאלה שיועדו למגוון רחב של קהלים חרדים, דתיים לאומים וגם לציבור הכללי.

על פי הידוע לנו, אין כיום בנמצא חרדי נוסף שזה תחום עיסוקו העיקרי, ועל כן ביקשנו לשמוע מהבר על התחום שיכול להיטיב עם הציבור, אולם עלול להפוך לחרב פיפיות.

שמואל הבר בן 40 נשוי ואב לשמונה ומתגורר בבאר יעקב. הוא חסיד חב"ד בוגר לימודי תואר ראשון ושני במנהל עסקים וראיית חשבון בקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו.

"התפקיד שלי הוא להעניק לחברי קבוצת הרכישה ביטחון ברמה יום יומית", אומר הבר בראיון מיוחד.

"אני אחראי על הניהול הפיננסי של הקבוצה כדי לוודא שהכספים מנוהלים נכון ויוצאים רק לאן שצריך. בפן השני, אני מתעסק עם מימון לפרויקטים וקבוצות רכישה, מאחר והבנקים מערימים קשיים בתחום".

בליווי פיננסי לקבוצות רכישה מנוהלים חשבונות הפרויקט כולל עם יועצים, ספקים וקבלנים בנקים וכדומה.

המנהל הפיננסי גם עורך דוחות כספיים ובכלל זה עריכת תחשיב לחלק של כל אחד מחברי הקבוצה, ניהול חשבונות חברי הקבוצה בהתייחס לחלקו בהוצאות והן בהתייחס לסכומים שהוזרמו על ידו לקבוצה או עבורו ע"י הבנק המלווה וכל שאר העניינים הפיננסיים הנדרשים.

איך הגעת ללימודי מנהל עסקים בקריה האקדמית אונו?

"תמיד נמשכתי למספרים. כשפניתי ללמוד מקצוע חשבתי על משפטים או ראיית חשבון והתחברתי יותר למספרים. בנוגע לתחום הליווי הפיננסי לקבוצות רכישה החלטתי על כך כשראיתי שיש ואקום סביב הבקרה על הכספים בקבוצות רכישה. אנשים הפקידו כספים והיו עם 'עיניים מכוסות' בלא שקיפות ומידע, וכתוצאה מכך היה מקרים רבים בעייתיים בהם הפסידו אנשים את כל כספם".

למה בחרת דווקא בלימודים באונו?

"מכל הסיבות. מרצים איכותיים, מלגות, מיקום מצוין והכי חשוב, התאמה לציבור החרדי".

למה בעצם מנהל עסקים וראיית חשבון?

"השילוב של מנהל עסקים וראיית חשבון נותן כרטיס כניסה ללא מעט תחומים, החל בניהול חברות, דירקטוריונים וכלה כמובן בעבודה בתחום ראיית חשבון. כיום אלו חלק מהדרישות המרכזיות במכרזים. היתרון הגדול שהוא לא חייב לעסוק בראיית חשבון אלא יכול להתפתח למגוון תחומים משיקים".

האם נתקלת בחסמים בשל היותך חרדי?

"היו דווקא קטעים מעניינים. באחד הפעמים שנכנסתי לאיזושהי ישיבה שאלו אם אני הרב של הפרויקט. האמת, היו לי לא מעט אירועים מצחיקים, וזה לא תמיד מובן מאליו להרבה אנשים, אבל לפעמים ניצלתי זאת כדי לפתוח את הישיבה באווירה חיובית. אני חושב שדווקא עובדת היותי חרדי יצרה אמון כמובן בשילוב המקצועיות, ולכן אני לא זוכר מקרה בו נתקלתי בחסמים".

כשאנו משוחחים עם איש מקצוע בתחום, קשה שלא לשאול האם המקרים הרבים של הונאות בתחום זה, אינן מעידות על תופעה בה הציבור החרדי בוטח יותר מידי באנשים. על כך משיב הבר כי "ישנה נטייה לסמוך על אנשים ולאו דווקא על אנשי מקצוע בלתי תלויים. זה אולי נחמד בהתחלה אבל זה עלול ליצור סיבוכים. נתקלתי לא אחת במקרים שבהם 'חסכו' בליווי של איש מקצוע והיו שם עיכובים ואי סדרים. העיכובים לא שווים את זה, חוסכים אולי כסף בטווח הקצר אבל מפסידים בטווח הארוך. ראיתי אנשים שאיבדו את כספם בגלל ניהול כושל או מעילות. רוב האנשים בציבור החרדי שמו את הכסף שלהם על דירה יחידה ולא להשקעה כך שהמוטיבציה שלי היא לשמור על כספם היחידי של האנשים שחסכו אותו כל חייהם".

מה הטיפ שלך למי ששוקל לרכוש דירה במסגרת קבוצת רכישה?

זה תחום שאפשר להשיג בו דירות במחירים טובים, אבל לפני שנכנסים להרפתקה מסוג זה, כדאי שיהיו כל הנתונים על השולחן. לפני קבלת ההחלטה כדאי להתייעץ עם מי שמבין כדי שהרוכש יידע מה לשאול ולא לשים את כספו על קרן הצבי".


ישנן הצעות מפתות להשקעות בציבור החרדי, מה יש לך לומר על התופעה? שאלנו את הבר שהשיב "ההמלצה שלי היא שמי שזהו כספו היחידי, היינו שאין לו כסף מיותר, לא להשקיע בכך. מצד שני מי שיש לו עודף כסף ומחפש איפה להשקיע, כדאי שיבדוק היטב ויתייעץ עם אנשי מקצוע ואז יקבל את ההחלטות".

שמואל הבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד