י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"הבנתי לפי הדיבור"

התיימר לעצור חרדי - וזוכה "מחמת הספק"

שוטר שמסר הודעה שקרית במשטרה על כך שעצר חרדי בהפגנה, על מנת לאפשר ההליכים כנגד המפגין - זוכה בבית המשפט מחוסר ראיות על כך שידע כי מדובר בשקר

אחד מאירועי מבצע 'חרד"קים יזומים'
אחד מאירועי מבצע 'חרד"קים יזומים'

שוטר שהואשם כי מסר הודעת כזב באשר למעצר מפגין חרדי במאה שערים במהלך מבצע 'חרד"קים יזומים', זוכה מעבירה מחמת הספק.

בחודש תמוז אשתקד, נערכה פעילות יזומה של הזרוע המבצעית של המשטרה, בשכונת מאה שערים בירושלים, שמטרתה הייתה למנוע תקיפת חיילים לובשי מדים על ידי הקיצונים תושבי השכונה. במהלך הפעילות התפתחה מהומה, הותקפו מספר שוטרים והושמעו לעברם קריאות גנאי.

בעקבות כך ביצעו השוטרים מעצרים של מספר חשודים. במהלך הפעילות נכח במקום משה ישראל קרויס, שצילם את ההתרחשות בין השוטרים לבין אחד ממכריו. בשלב מסוים, נעצר המתלונן והובא למשרדי תשאול ימ"ר ירושלים.

מכתב האישום, שהוגש נגד השוטר אהרון ירון סיסו, עולה כי הוא מסר הודעה שקרית במשטרה, לפיה במהלך הפעילות זיהה את קרויס תוקף את השוטר משה נגוריאן בעודו מבצע מעצר של חשוד אחר, ומנסה להובילו לניידת המשטרה שחנתה בסמוך. עוד טען בכזב, כי קרויס ניסה למנוע את מעצרו של החשוד, תוך שניסה להפריד בין השוטר משה ובין החשוד.

סיסו השוטר גם הוסיף כי לפת את קרויס, הכניס אותו לניידת ואזק אותו. לאחר מכן, כשראה אותו בתחנה הודיע לו על מעצרו בגין תקיפת שוטר והפרעה למעצר, וכן זיהה אותו באמצעות תעודת זהות. כל זאת כתב סיסו בכזב, כאשר לאמיתו של דבר הוא כלל לא ביצע את מעצרו של קרויס - ובדה מליבו את התרחיש בשלמותו.

בעקבות הדו"ח שכתב סיסו, נחקר קרויס באזהרה במפלג חקירות ירושלים בחשד להשתתפות בהפרות סדר ובחשד לתקיפת שוטר כדי להכשילו בתפקיד בעת שביצע מעצר. בעקבות כך, נפתחה חקירה במחלקה לחקירת שוטרים וסיסו הואשם בעבירות של מתן ידיעות כוזבות, שיבוש מהלכי משפט, ועבירה של מרמה והפרת אמונים.

קרויס בחקירתו טען כי אמרו לו שבנו נמצא בתוך הדרמה, ולכן הגיע למקום וגם צילם תמונות. לדבריו, לאחר שראה שסוחבים את הרב שמואל שישא ושאל מדוע חוטפים אותו, קפצו עליו השוטרים ועצרו גם אותו. בתלונה שהגיש במח"ש סיפר שלאחר שהובא לתחנת המשטרה, נשאל מי עצר אותו והוא ענה שאינו יודע, והשוטר ששאל אותו את השאלה זו - שאף חתום על דו"ח מעצרו - אינו השוטר שביצע את המעצר בפועל.

השוטר סיסו, אמר בחקירתו במח"ש: "אני ראיתי בנאדם מנסה להפריד בין השוטר משה לעצור אחר ובמשרד כשניסינו להבין מי זה הבנאדם הזה הבנתי שלפי הדיבור ביני לבין משה הגענו למסקנה שהוא עצור שלי, הכוונה לקרויס".

לאחר שיחה פתוחה שנערכה, כך ציין חוקר מח"ש, סיסו שינה את גרסתו. על פי הגרסה החדשה, עם הגיעו לתחנה לאחר הפעילות ,התברר שיש עצור ששמו לא ידוע, ולאחר בירור קצר עם השוטרים לא היה ברור מי עצר אותו.

בשלב זה השוטר משה שאל את סיסו "זה לא העצור שמשכת ממני?". מאחר שהוא זכר קיומה של סיטואציה כזו, אולם לא בהכרח עם קרויס עצמו, סבר כי הוא אכן האדם שעצר במהלך הפעילות.

הצדדים הסכימו כי סיסו לא עצר את קרויס באירוע הזה. הנושא שנותר פתוח הוא מה היא מהימנותה ומשקלה של הודאתו של סיסו, שלדבריו אין בה לשנות מהעובדה שבאותו היום היה בטוח כי קרויס נעצר על ידו. סיסו טען כי הופעל עליו לחץ לשתף פעולה עם החוקר במח"ש, זאת על מנת להמשיך בעבודתו במשטרה כרגיל. השופטת הבכירה שרון לארי-בבלי אמרה כי "בחינת תוכן הודאתו של הנאשם כפי שניתנה, מעלה מספר פערים שיש בהם כדי לפגוע במהימנותה".

בסופו של ההליך המשפטי, אמרה השופטת: "התרשמתי כי במעמד מתן הודעתו במשטרה סבר הנאשם, כי המתלונן נעצר על ידו. הטענה כאמור נטענה בדיון הראשון שהתקיים בפניי. במסגרת הליך ההוכחות, עמד ב"כ הנאשם על פגמים שונים שיש בהם כדי לקעקע ולפגוע במהימנותה ומשקלה של הודאתו במח"ש".

"סוף דבר- אני מורה על זיכויו של הנאשם מחמת הספק" קבעה השופטת.

עורך דינו של השוטר הנאשם מסר ל'בחדרי': "מדובר בהתנהלות קשה של חוקר מח״ש אשר איים על השוטר וגרם לו להודות בדבר שאינו נכון. האירוע המתואר התרחש בעיצומה של הפגנה קשה במהלכה הוכה נמרצות חייל אשר חולץ מהמקום ע״י הנאשם".

"תוך כדי ההפגנה הושלכה אבן שפגעה בנאשם וכלל השוטרים במקום פעלו באוירה עויינת תוך כדי שהם סופגים נאצות מהקהל שנאסף במקום. מרשי טעה לסבור כי הוא זה שעצר את החרדי ואנחנו שמחים שבית המשפט עשה צדק וקיבל את גירסתו של השוטר".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד