י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"לבחורים היום יש אומץ"

התפוצצו המגעים בישיבת הדגל הליטאית: צעדי המחאה מחריפים

ימים לאחר פרוץ המחאה בישיבה הבולטת בעולם התורה הליטאי, התפוצץ המו"מ בין ראשי הישיבה לבחורים - מה שהוביל את האחרונים לחדש ואף להחריף משמעותית את צעדי המחאה. "זה דבר שלא היינו רואים בעבר, כנראה שבאמת זה בנפשם", אומר אחד מהם. 'בחדרי' עם כל הפרטים מבפנים: הרקע לפיצוץ החדש, הצעדים שננקטו וגם - רשימת הדרישות שהציגו התלמידים כתנאי להפסקת העיצומים, המשתקים את הישיבה

התפוצצו המגעים בישיבת הדגל הליטאית: צעדי המחאה מחריפים
רבני ותלמידי ישיבת 'חברון' בימים יפים יותר

המחאה הגדולה בישיבת 'חברון-גבעת מרדכי', שכמוה לא נראתה בישיבה מזה עשרות שנים, נמצאת עדיין בעיצומה, כאשר למרות המגעים האינטנסיביים התחדשו היום צעדי המחאה מצד הבחורים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ביום שני הושג סיכום מול ראש הישיבה, הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין, שבאם המחאה תיפסק יוכלו הצדדים להידבר על הנושאים החשובים והבוערים.

במסגרת ההידברות, גובשה וועדה של שישה בחורים מוועד רביעי - שהתכוונו להציג סדרה של דרישות מטעם כל תלמידי הישיבה.

הדרישה הראשונה, כך נודע ל'בחדרי', היתה כי בכל פעם שרוצים לזרוק בחור ידונו על כך עם נציגי הבחורים, וכמובן שהבחור שסולק בעקבות כך שנראה בתוכניות טלוויזיה - יוחזר לישיבה.

דרישה נוספת, לפי המידע שהגיע לידי 'בחדרי', היתה להגדיל את שעות המים החמים במקלחות בליל שישי, כך שיזרמו כל הלילה הבחורים דרשו גם להסיר את מצלמות האבטחה מחדר האוכל ולבטל את איסור הרישיונות בישיבה.

אולם בשלב הבא חל פיצוץ במגעים, עקב סירוב של ראש הישיבה הגרמ"מ פרבשטיין לפתוח במשא ומתן באופן ישיר. זאת, למרות שסדר הלימוד התנהל כרגיל וכל הבחורים נכנסו לבית המדרש.

הפיצוץ האמיתי התרחש, כך נודע ל'בחדרי', לאחר שבשעות הלילה אתמול סולקו מהישיבה שישה בחורים נוספים - מטובי הבחורים בועד רביעי. ה'מועפים' החדשים, ביניהם נכדו של אחד מראשי הישיבה, היו בין מארגני המחאה הגדולה בישיבה במהלך הימים האחרונים.

הרוחות בישיבת 'חברון' סערו עם הישמע הבשורה והיום בבוקר, כתגובה ספונטנית, מאות בחורים לא נכנסו לסדר א' והסדר נשאר ריק. במקביל, עשרות בחורי וועד רביעי באופן ספונטני עזבו את הישיבה וסיימו את הזמן מוקדם מהרגיל.

אחד הבחורים אומר ל'בחדרי חרדים': "אין ספק שלבחורים של היום יש אומץ לקום ולעזוב את הישיבה לפני סיום הלימודים זה דבר שלא היינו רואים בעבר, כנראה שבאמת זה בנפשם". 'בחדרי' ימשיך לעקוב אחר הרוחות הסוערות בישיבה.

כזכור, המחאה פרצה בימים האחרונים עקב כך שאחד הבחורים המצוינים בישיבה, תלמיד וועד רביעי, 'הועף' מהישיבה. הסיבה להשלכתו מהישיבה, כך עוה מבדיקת 'בחדרי', היא שני ראיונות טלוויזיוניים שהעניק הבחור לתכניות שונות בשנים האחרונות. כך, התראיין הבחור בעבר למצלמות התכנית של אמנון לוי, בה סיפרו בחורים על כמה הם דורשים לחתונתם.

כבר אז לא ראו בישיבה בעין יפה את המשפטים על סכומים שנזרקו בחלל מפי הבחור, שהתבקש בתמימותו להתראיין. אולם אז, לפני כשבועיים הוא נראה במקרה בכתבה על הרמת משקולות שפורסמה ב'כאן 11' על ידי עקיבא וייס, לשם הבחור הולך פעמיים בשבוע - לצורכי בריאות בלבד. יצויין כי הבחור לא השתתף כלל בתחרות, ואף לא התראיין.

אולם בעקבות הופעתו הטלוויזיונית השניה, אחד מאנשי הצוות בישיבה, ה'משגיח קטן' הרב ויסבלום, הודיע לו לפני כשבועיים על 'העפתו' לצמיתות. הבחור ניסה להסביר שלא התראיין ואף לא השתתף בתחרות, אך דבר לא עזר והוא נאלץ ללכת הביתה.

ביום רביעי האחרון הדבר החל להתפרסם בישיבה, וביום חמישי בבוקר החל גל המחאה. כל בחורי ועד רביעי שבו לומד הבחור, נמנעו באורח מופגן מלהיכנס לסדר א' בישיבה. ראש הישיבה, חבר ה'מועצת' הגאון רבי דוד כהן, הביע את צערו ממחאת הבחורים והתבטא במילים קשות.

כך, למשל, אמר הגר"ד שהוא לא מוחל למשתתפי המחאה, והביע תמיהה מדוע לא התייעצו עמו קודם. ראש הישיבה הוסיף וטען כי אינו קשור למהלך ושאל מדוע מפגינים נגדו.

ביום ראשון השבוע נרשם שיא בישיבה, כאשר התסיסה התרחבה ליותר מאלף בחורים - מבני שיעור א' ועד וועד רביעי - כאשר כמעט שלושת רבעי מהישיבה לא נכנסו לסדר א'. בחורי הישיבה למדו בחדר האוכל ובמקומות נוספים, כשבית המדרש נותר ריק.

הבחורים טענו אז מדובר בקש ששבר את גב הגמל. ל'בחדרי חרדים' נודע כי גל המחאה פרץ בעקבות 'העפתו' של אחד ממצוייני הבחורים, אך המשיך לתחומים נוספים, כגון רישיונות ועוד, בהם הישיבה מגבילה את הבחורים.

אחד הנושאים שהרגיזו את הבחורים היה ביטול מנייני תפילת מעריב ב-12:00 וב-1:00 בלילה, הנערכים בהיכל ה'כולל' בישיבה ונועד לבחורים שחוזרים מחתונות ופגישות.

לפני מספר חודשים שונו רשמית זמני המניינים ל-11:30 ו-12:30 בהתאמה. אולם הבחורים - למרות הודעת הישיבה על השינוי - המשיכו כרגיל בשעות מקדמא דנא.

בחורים ששימשו כחזנים היו מועמדים ל'העפה', והרוחות בישיבה סערו. מה שהביא לכך שבגל המחאה הנוכחי השתרבב לו בעוצמה גם עניין זה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד