י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"המהפכה בשינון המשניות שגדולי ישראל חתמו עליה"

בבית הצנוע ברחוב רשב"ם יש ספר אחד בלבד שהצטרף למקום המכובד על המדף מול מקום מושבו של  הרב הגאון הרב חיים קנייבסקי שליט"א בין שאר ספרי הלימוד, משנה סדורה ברטנורא

"המהפכה בשינון המשניות שגדולי ישראל חתמו עליה"
צילום: יחץ

לפני מספר ימים נכנס המחבר הרה"ג אליהו חיים דורדק למרן ר' חיים קנייבסקי עם משניות 'משנה סדורה' עם ברטנורא להתייעצות. הרב שכבר ראה את הספרים בעבר וביקש מיד מבאי ביתו שיהיו מונחים ספרי משנה סדורה באופן קבוע בחדר הלימוד שלו, לאחר מכן התברר שהספרים שבחדר גם נפתחים תדיר.

בנו של הרב קנייבסקי, הרב יצחק שאול סיפר שכאשר הרב חיים היה ילד בן חמש בערך, העמיד אותו אביו על כסא בפני גדולי תורה, ואמר לו להגיד את כל שמות המסכתות. ואכן חיים הקטן, עשה זאת לשמחת המסובים. בסיום אמר הילד הנועד לגדולות "עכשיו אני יודע את כל הש"ס". כנראה שנזרקה בו רוח הקודש, ואולי גם בזכות המשנה, ולאחר שנים רבות של עמל והתמדה עצומה, לבסוף עלה להיות שר התורה, רבן של כל ישראל.

ומדוע התלהב כל כך הרב מ'משנה סדורה'? מכמה סיבות:

ראשית, במקום להדפיס את המשניות מצד אחד לשני של העמוד, לנוחות המדפיס – "משנה סדורה" מסדרת אותם לנוחות הלימוד. הקורא מקבל מבט רחב על פרק שלם מול עיניו בבת אחת, כדי שיעמוד על כוונת רבינו הקדוש, מסדר המשנה. המשניות מחולקות לבבות, לפי מקרים, דבר המקל על ההבנה והזכרון.

בנוסף, הנעימות של הסידור מושכת את התלמידים לחזור פעמים רבות, מתוך אהבת התורה.
טבלאות מיוחדות משמשות מקום לעקוב אחרי 101 חזרות, כהדרכת חז"ל. אכן, בעשרות רבות של תלמודי התורה ספרים בכל העולם, משניות אלו מונחים לפני תשב"ר מידי יום ביומו. הרב משה קלצקין שליט"א מעודד בחום לימוד בכיתה עם ה"משנה סדורה". מאז שיצאה "המשנה סדורה" לאור בשנת תשנ"ב - אלפי תלמידים חוו הצלחה גדולה בלימוד המשנה, בפרט בשינון ובלימוד בעל פה.

וכן, הייחודיות של ה"משנה סדורה" היא הסידור הנאה והמבאר של לשון המשנה. העריכה מכוונת את הלומד לקרוא את דברי קדשם של התנאים בצורה מדוייקת, ובהבנה מירבית. שמות התנאים מודגשים קלות, כדי שהלומד יזכור בבהירות את שמות התנאים, ויוכל לומר דבר בשם אמרו.

לאחר המפגש עם הגאון הרב חיים שליט"א, עלה המחבר לחדר הלימוד בעלייה, לשבת שעה ארוכה עם בנו הגאון הרב יצחק שאול שליט"א לשיחה תורנית. הרב סיפר בהתפעלות שהוא כבר עבר על ש"ס המשנה פעמיים עם ה"משנה סדורה" ומצא בהם ענין רב.

הרב יצחק שאול שליט"א שיבח את הנוסח המדויק, והוסיף שהוא כבר העיר עשרות הערות בשוליים של הספרים, כאשר היה מה להעיר ולהרחיב על הנוסח. לאחר השיחה, מילא המחבר את בקשת בנו של הרב, והעתיק את כל ההערות, ופיענח את כוונתם, כדי להמשיך בפלפולא דאורייתא.

ואף הוסיף שגם הנכד הגאון הרב גדליה הוניגסברג שליט"א חוזר תדיר עם הספרים.

הרב יצחק שאול סיפר שספרים אלו המדוייקים, המודפסים כעת בידי הוצאת "קורן ירושלים" מזכירים לו את הדיוק של התנ"ך המפורסם שלהם. אמר: "תנ"ך קורן מדויק מאוד, ואבי נהנה ללמוד בכל יום עם תנ"ך קורן". הוא הוסיף, ש"בילדותי כאשר מו"ר אבי שליט"א היה לומד איתי גמרא – כל פסוק בגמרא היה פותח ומראה לי בתנ"ך קורן". ואכן, ב"משנה סדורה" לשון הפסוקים מודגשת באותיות סת"ם כדי לחזק את הקשר בין התורה שבעל פה לבין התורה שבכתב.

על הפירוש: רבינו עובדיה מברטנורא זצ"ל, הוא כעין פירוש רש"י, ומלווה כל לומד, צעיר ומבוגר בלימוד המשנה. הפירוש עבר הגהה נמרצת, ולשונו מובאת בדפוס נאה, בפיסוק קל, במהדורה נוספת של "משנה סדורה" מופיע הפירוש "קב ונקי" של הרב אלישע בן אברהם זצ"ל, שיצא לאור לראשונה בשנת תנ"ז וזכה לעשרות הדפסות. הוא כעין קיצור של פירוש הרע"ב. במהדורה זו מתאפיינת ביותר משניות בכל עמוד, כדי לזרז את הלומד לחזור ולזכור.

הרב דורדק הכניס בתחילת כל כרך שירים כדי לזכור את שמות המסכתות והפרקים. הגאון הרב חיים שליט"א סיפר פעם לבאי ביתו שאביו מרן הסטייפלער זצ"ל היה שר איתם את שמות המסכתות. כאשר נשאל הגאון "מהי המנגינה"? אמר בבת צחוק: "תשאל את אחותי".

ואף מרן ר' חיים קניבסקי אישר בהסכמה למחבר " המשניות המדוייקות "משנה סדורה" מאירות עיניים, ומסייעות לשינון וחזרת משניות בעל פה ובהבנה. ואני מברך את המחבר הרה"ג ר' אליהו חיים דורדק והוצאת "קורן" שיפוצו מעיינותיהם חוצה לזיכוי הרבים".

ניתן לרכוש את הספרים בחנויות המובחרות ובאתר ההוצאה,

לרכישה לחץ כאן >>

ספרי קודש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד