י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אחר מיטתו

ראש הישיבה חשף: ר' שריה לא דיבר לשון הרע 57 שנה

ראש ישיבת פוניבז' התייחס בשיחתו להסתלקות המקובל רבי שריה דבליצקי זצ"ל, וסיפר כי הגאון זצ"ל לא דיבר לשון הרע נ"ז שנים, כשהוא חושף גם את הסיבה הפשטנית - ועם זאת מפתיעה - שניפק לכך

הגר"ש מרקוביץ במסע הלוויה. צילום: באדיבות המצלם
הגר"ש מרקוביץ במסע הלוויה. צילום: באדיבות המצלם צילום: באדיבות המצלם

הסתלקותו של הגאון הצדיק המקובל רבי שריה דבליצקי זצ"ל: במוצאי שבת, בעת השיחה השבועית בישיבת פוניבז', נשא ראש הישיבה, הגאון רבי שמואל מרקוביץ, דברים לזכרו. 'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי דבריו של הגר"ש, שנאמרו בצאת השבת לאחר שהגיעה הידיעה המעציבה. 

"נסתלק מעמנו רבי שריה דבליצקי זצ"ל. היתה לנו היכרות עמו מילדות ממש, עוד בהיותו מתגורר ברמת גן. פעמים רבות סיפר שזוכר כיצד הלך לשמחת הברית שנערכה ביום ב' דראש השנה, וכיצד כל המתפללים הלכו בין קריאת התורה לתקיעת שופר לבית היולדות, ובהשתתפותו של מרן החזו"א זצוק"ל".

"יש נקודה אחת - שהיא ההגדרה של כל ההצלחה שלו בעבודת ד', 'האלוקים עשה את האדם ישר'. סוד הצלחתו, שקיים את כל התורה כולה ככתבה וכלשונה - בלי שום עיקולים ופשרות. עושה מה שכתוב, כפשוטו".

"כשחז"ל נתנו לנו מ"ח קנייני תורה, שעל ידי קיומם ניתן לזכות למדרגה בתורה. הפשט הוא, שרק באופן הזה ניתן להצליח. אלא, שאנו חושבים את עצמנו לחכמים יותר וסבורים שניתן להצליח בכל מיני מסלולים עוקפים. הוא זצ"ל קיים את הכל כפשוטו, בלי שום מעקפים או דרכים אחרות מלבד מה שאמרו חז"ל, ולכן הוא הצליח. זהו 'וישר באדם אין'. הכל בישרות, בדרך הסלולה".

"שמעתי עליו מעשה נורא שמבטא את מהותו. כשהגיע לנחם אבלים אחר פטירת הגרמ"מ שולזינגר זללה"ה, סיפר א' הבנים בשם אביו שאמר בשם ר' שריה שכבר נ"ז שנים לא דיבר לשון הרע, ושאלו לר' שריה מהו התאריך הזה? מה אירע לפני נ"ז שנים? ורבי שריה השיב: 'קניתי את הספר חפץ חיים ולמדתי אותו'. זה על רגל אחת כל מהותו, לומדים חפץ חיים, ומתוודעים להלכות ודיני לשון הרע, ומיד מקיימים אותם ללא כחל ושרק ככתבם וכלשונם. לא קרה שום דבר מיוחד, פשוט 'קניתי את הספר חפץ חיים ולמדתי אותו'. הא ותו לא".

"וכך בכל קיום התורה כולה, בכל דין ובכל מנהג, בלי התחכמויות ובלי הנחות, מה שכתוב מקיימים. הרבה יש לבכות על האדם האמיתי שהלך מעמנו, וודאי שלאו בכל יומא זוכים ללוות אדם שכזה, שלם בכל העניינים, חד בדרא ממש".

"עליו ניתן לקרוא ללא פקפוק את דברי הרמב"ם הנודעים בסוף הל' שמיטה ויובל: 'ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ד' לשרתו ולעובדו לדעה את ד' והלך ישר כמו שעשהו האלקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ד' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים הרי דוד ע"ה אומר ד' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי'".

רבי שריה דבליצקי הרב שמואל מרקוביץ לשון הרע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד