י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הסעיפים הבעייתיים נחשפים

הח"כים החרדים מפחדים ועוצמים עין - הרפורמים חוגגים ניצחון

חוק הלאום, שיעלה מחר להצבעה ומקודם על ידי הממשלה בגיבוי של הסיעות החרדיות, צפוי ליצור פרצה של ממש בשורת תחומים שבציפור נפשה של היהדות. כך, יעניק החוק לגיטימציה לגורמים הנאבקים נגד היהדות לטעון לראשונה לחוקיות. וגם: התגובה הנזעמת של גפני ל'בחדרי'

הח"כים החרדים מפחדים ועוצמים עין - הרפורמים חוגגים ניצחון
מנדי הכטמן, פלאש 90

האם החרדים נרדמו בשמירה? חוק הלאום יעלה מחר (שלישי) להצבעה סופית בועדת הלאום, ולאחר מכן לדיון ואישור סופי במליאת הכנסת - שם דרוש החוק לעבור ברוב של 61 מה שמצריך התגייסות של סיעות הקואליציה לתמוך בחוק

אולם מתברר, מבדיקת 'בחדרי', כי חלק מסעיפי החוק מעגנים בחקיקת יסוד נושאים שהם ליבת מאבקיהם של הרפורמים ומחללי השבת בישראל: באם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, חוק הלאום צפוי להוות כאב ראש של ממש לסיעות החרדיות ולעם היהודי, במגוון עתירות שעוד יבואו על בסיס חוק הלאום.

החוק, שהחרדים מסכימים כי הוא מיותר ומסוכן, זוכה לתמיכה שקטה של חברי הכנסת של שלוש הסיעות החרדיות. זאת, מלבד חה"כ ישראל אייכלר, שהודיע כי יתנגד לו.

מבדיקה שערך 'בחדרי חרדים' עולה כי בין סעיפי החוק מסתתרים להם כמה מכשולים חמורים, שיהוו פגיעה של ממש בנושאים העומדים ליבה של המסורת היהודית.

לדוגמה, בסעיף 6ג לחוק נכתב: "המדינה תפעל לשימור המורשת התרבותית, ההיסטורית והדתית של העם היהודי בקרב התפוצות".

כלומר, הרפורמים יוכלו לטעון בעקבות סעיף זה כי גיורים שלהם שאושרו בתפוצות, או מסורת שלהם הקובעת כי גם נשים יוכלו לעלות כשליח ציבור או כבעל קורא - מעוגנים בחוק, שעל פיו יש לתת להם את מלוא הזכויות - מתפילה מעורבת בכותל ועד לשלל נושאים נוספים עליהם נלחמים החרדים יום יום.

היתרונות הללו לא נעלמו מעיניהם של אלו הצפויים להרוויח מהם. יזהר הס, מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית, כתב היום בטוויטר: "לימונדה מלימון. כן, יש כשלים ופגמים רבים בחוק הלאום,והסעיף הפטרוני המתייחס לתפוצות רק מוסיף חטא על חטא, אך יש לומר שאם יעבור חוק היסוד הזה, הוא פותח בפנינו (בזירה הצרה של ההכרה בזרמים) פתח רחב מאוד של טענות חוקתיות חזקות. מדינת הלאום של העם היהודי, מעצם הגדרתה, מחויבת ללאום. פשיטא".

סעיף נוסף בחוק, היה צפוי להביא בשורה של ממש לבעלי המרכולים מחללי השבת, האסורים כיום על פתיחה בשבת בהתאם לחוקי עזר עירוניים, שכפופים בתורם לחוק הכנסת.

כך, בסעיף 10 לחוק נכתב: "שבת ומועדי ישראל הם ימי המנוחה הקבועים במדינה, ולמי שאינם יהודים הזכות לקיים ימי מנוחה בשבתם ובחגיהם: פרטים לעניין זה יקבעו בחוק".

נוסח זה אינו כולל הגנה על הזכות לשבות בשבת היהודית - בשונה מהזכות הניתנת למי "שאינו יהודי". בכך, הוא צפוי להוות מכשול של ממש, לאחר שכל חוקי העזר העירוניים יופקעו ופתיחת המרכולים בשבת תותר.

אולם הסיעות החרדיות הגישו היום הסתייגות, שהתקבלה וקבעה כי חוקי העזר יסתמכו על חוקים אחרים בספר החוקים כמו חוק המרכולים ועוד. מוקדם יותר היום נשמע חה"כ אורי מקלב אומר בשיחות סגורות כי: "אם לא יתקנו את הסעיף המדובר החוק לא יעבור", ברמז לכך שסיעת 'יהדות התורה' תתנגד לחוק.

בנוסף, סעיף השפה הערבית שלא מוכרת כשפה בעלת חשיבות רשמית במדינת ישראל, מעורר זעם בקרב הסיעה הערבית, ובשעות אלה פועל חה"כ אחמד טיבי מול הסיעות החרדיות, במסגרת ההבנות ביניהן - על מנת שיפעלו להכניס תיקון לחוק כך שהשפה תחשב כבעלת מעמד. הערב דווח ב'כאן 11' כי ראש לשכת ראש הממשלה, יואב הורביץ, שוחח שיחה קשה עם חה"כ מקלב ואמר: "עברתם כל גבול, לא נסכים יותר לשינויים בחוק הלאום - זו הפרה של הסיכומים בנינו"

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשעות האחרונות מוביל חה"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), את ההתנגדות לחוק הלאום ואף פנה לחברי הכנסת החרדים בדרישה לשלב כוחות ולפעול יחד נגד היוזמה. אך לטענת חה"כ סמוטריץ ,בסיעות החרדיות מסרבים בכל תוקף לפעול יחד.

חה"כ משה גפני מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "אני כל הזמן חשבתי במי טל גן צבי וסמוטריץ' ישתמשו כדי להשמיץ את החרדים על הנושא של שבת, בגלל שאנחנו לא משתפים איתם פעולה. על זה שהם משתפים פעולה עם הרפורמים בסוכנות". לדברי גפני: "התברר שזה אתה (בחדרי חרדים). חשבתי כל הזמן מי יהיה הבוגד הזה שישתף פעולה עם הציונות הדתית - זה אתה".

את תגובתו של מקלב לא הצלחנו להשיג, אך קודם לפרסום הכתבה תקף חה"כ מקלב במליאת הכנסת ואמר כי מדובר ב"חוק תקשורתי", כאשר לדבריו: "אין דבר אשר דוחק כעת להשלים את החקיקה בנושא הזה - בשביל מה צריך את זה עכשיו. אין מהות בחוק הזה, כל כולו נותן כוח לבית המשפט - שיגבר על פני חוקים אחרים שכבר קיימים בארץ".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד