י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תשעה באב נדחה

ההוראות ששיגר הרבי, מחלדודנא לחסידים בישראל

טבילה בבור מים קרים והבדלה לנשים על בירה: אלו ההוראות ששלח הרבי מויז'ניץ השוהה למנוחה בבריטניה לחסידיו בישראל • זאת בעוד דייני החסידות הורו בעבר אחרת

הרבי מויז'ניץ. צילום: משה גולדשטיין
הרבי מויז'ניץ. צילום: משה גולדשטיין

האדמו"ר מויז'ניץ השוהה למנוחה בעיירת הנופש חלדודנא בבריטניה, הורה לחסידיו כמה הלכות והנהגות בנוגע לצום תשעה באב שיחול השנה עם צאת השבת, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

בקו פנימי של החסידות פורסמה הבהרה מפי אחד הגבאים בשם האדמו"ר, שמנהג ויז'ניץ, הוא שביום שישי ערב שבת קודש בתשעת הימים להתקלח רק פניו ידיו ורגליו בחמין, וטבילה במקווה בבור קר.

השנה, שתשעה באב נדחה מכיוון שהוא חל בשבת, ישנם מגוון של הלכות. כגון על הרחיצה ביום שישי, ישנם מקלים בכל מיני אופנים, לכבוד שבת. הרבי ביקש להבהיר, שמנהג החסידים, להתקלח פניו ידיו ורגליו בחמין, כנפסק בשולחן ערוך, וטבילה דווקא בבור מים קרים.

לגבי נשים מעוברות וחולים או יולדות, שבכל שנה מתחדש הפולמוס, מהי דעתו של הרבי למנהג בית ויז'ניץ, השנה ביקש הרבי לעדכן מראש את מנהגי החצר, לפיהם, הנשים חייבות לצום בליל תשעה באב, ובבוקר מיד לעשות הבדלה כרגיל, על "בירה" שיש לה חשיבות, ונקראית "חמר מדינה", לכן יעשו "הבדלה" על בירה ותברכנה 'שהכל'.

אחד החסידים מציין בפני 'בחדרי חרדים', כי רבני בד"ץ ויז'ניץ בקרית ויז'ניץ בבני ברק ובראשם הדיין הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, פסקו בשנים עברו, כי אם יש צורך לאישה לאכול בתשעה באב נדחה, היא לא צריכה לעשות הבדלה בכלל, והיא תצא ידי חובה בהבדלה במוצאי הצום. זאת בניגוד להוראת האדמו"ר, שאישה תעשה הבדלה על בירה באמצע הצום.

תשעה באב צום חסידות ויזניץ חלדודנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד