י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
טור מיוחד לתשעה באב

אין בעולם אדם ללא חורבן אישי קטן

חורבן הבית הוא הזדמנות להסתכל אל עבר החורבן האישי שכל אחד מאיתנו חווה פעם, לנסות להכיר בו ולהבין כי בדיוק כמו החורבן הלאומי, הוא כואב, אבל הוא בסיס לצמיחה וגדילה

אין בעולם אדם ללא חורבן אישי קטן
אש בוערת. אילוסטרציה צילום: pixabay

"חורבן" זו מילה קשה עם משמעות קשה עוד יותר, זו מילה שנולדה מהשורש ח.ר.ב. ואני אומרת שהשורש הזה לא נמצא שם סתם, אלא תפקידו להדגיש לנו שאפילו חרב החורבן מונחת על צווארנו, אסור לנו להתייאש מן הרחמים.

כמעט ואין אדם שלא עבר חורבן אישי אחד במהלך חייו, בואו נדבר רגע על החורבן הזה.

כל אדם שחווה את החורבן האישי שלו יכול להסכים שחורבן הוא כאב, אבל חורבן הוא גם אתגר, חורבן הוא אבדון, חורבן הוא קושי, חורבן הוא כאב מהעבר שרודף מידי רגע.

חורבן הוא אולי מחלה, אולי עניות, אולי בדידות ללא הורים, לעתים דווקא חורבן הבית האישי בילדות והצורך לחיות בין שני הורים, חורבן יכול להיות גם צלקות האלימות המילולית או הגופנית שלא מתרפאות לעולם, חורבן הוא המלחמה להיות הורה, או חיים ללא אהבה ומעל הכל חורבן הוא הקושי הגדול והשאלה החוזרת כלפי שמים של "למה".

אני בטוחה שאין בעולם בנאדם ללא חורבן אישי קטן, חורבן פנימי בין שהוא היחיד שמודע לו ובין שהוא ידוע, אבל זה חורבן שיזכיר לו מדי יום את הכאב האישי שלו.

חורבן נולד כתוצאה ממעשה ולפעמים הוא נופל כרעם ביום בהיר. חורבן אישי, זוגי או משפחתי, המשותף לכולם הוא הכאב העמוק שחורבן כזה גורר בעקבותיו בשל חוסר היכולת להתמודד עם החורבן ולפעמים דווקא מהשאלה 'מדוע זה מגיע לי' שנותרת ללא מענה.

צריך לזכור שהחורבן הוא כאב וצער עצום אבל אם נדע להסתכל עליו בחוכמה נדע שיש לנו כוחות מולו, נדע שאנחנו מסוגלים, נפנים שאנחנו ראויים לחורבן שיוביל לבניה ונוכל לזכור לקום ולבנות את עצמנו דווקא מתוך החורבן והצער.

אם נדע לקבל את החורבן האישי מתוך אמונה מלאה שאין רע בעולם והכל מלמעלה ולטובה, נוכל לצמוח מהחורבן ואפילו לצחוק עליו בעתיד.

בחורבן זוגי (שרובינו חווינו) החוכמה היא לקחת את הכאב וליצור ביזכותו קשר אמיתי ונכון. לדעת מהם הנקודות שגרמו לחורבן, מהם הדברים שכדאי להגיד ומתי עדיף לשתוק ולגדול כזוג. החיים מלאים באתגרים, באמונה ורצון אמיתי החורבן יהפוך לבניה והבנה זוגית.

החורבנות הכי גדולים נולדו דווקא מטעויות שהן תוצר של מלחמות אגו וגאווה אינסופית. יום תשעה באב היום וזה הזמן להגיד די לאגו, די למלחמות, די לשנאה ולניכור. היום ההזדמנות שלנו לבנות שותפות אמתית, הבנה, הכלה ואהבה, להביא את האופטימיות אל תוך ההווה ולזכור כי ההווה שלנו הוא ההזדמנות שלנו להפוך את העתיד לטוב ביותר האפשר.

הנה כמה טיפים לעתיד מלא בטוב, טיפים שהגיעו אלינו כבר מחכמינו: זכרו שאין אדם נוגע במוכן לחברו והקנאה לא בונה אלה מפילה אותנו. זכרו שהאושר בידיים שלכם, אל תתנו לאחרים להיות בייביסיטר לאושר שלכם. זכרו שנתינה מולידה אהבה ונתינה היא המתכון לקבל בחזרה, אז תנו לסובבים אתכם ותראו שתקבלו בחזרה.

על תתנו לאף חורבן להפיל אתכם, ליאש אתכם. מותר לשאת את החורבן בלב, מותר גם להתאבל, אבל לאחר מכן אזרו כוחות וקומו כי כל חורבן הוא מתכון להצלחה, הוא ירידה לצורך עליה.

זכרו שלאחר החורבן, גם לכם מגיע "לחיות מחדש"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!