ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הטיטאניק טובעת והיו"ר משחק בנדמה לי

עורך הדין יצחק שינפלד בטור מרתק, סוקר את האינטריגות והדרמות החולפות על מפלגת העבודה - לשעבר ספינת הדגל של הפוליטיקה הישראלית, שכיום טובעת בהדרגה בעוד ראשיה משחקים בנדמה לי

הטיטאניק טובעת והיו"ר משחק בנדמה לי
מרים אלסטר פלאש 90

הפוליטיקה בישראל רוויה בסכסוכים, קנאות, יצרים ומאווים אישיים, ובעיקר - תאוות כבוד בלתי מרוסנת ובלתי נשלטת. ה׳טיטאניק׳ (מפלגת העבודה ״האבודה״) טובעת, התזמורת ממשיכה לנגן ורוקדים על הסיפון. חוגגים כל הדרך אל האבדון.  
המפלגה השלישית ולעיתים הרביעית בסקרים! מפלגה עם שורשים, היסטוריה ועבר מפואר, הווה קלוש ועתיד מעורפל עד משני, ״מתקוטטת״ את עצמה לחורבן.

אבי גבאי, היו״ר הנבחר, בזבז את הקרדיט שקיבל לאחר הבחירות הפנימיות - במהירות הבזק. במחנ״צ, הגרסה העכשווית של 'המפלגה האבודה', הפנימו והבינו שבאם חפצי חיים הם, עליהם להצניח לפסגה דמות-לדוגמה.

הרמטכ״ל לשעבר, בני גנץ, מתאים למשימה. גנץ, שסיים את תקופת הצינון, מעוניין. במפלגה מעוניינים לשים את גנץ בראשות, אולם אבי-גבאי, היו״ר הנבחר, נאחז בחוקת המפלגה ולא מוותר, גם כשהספינה בראשותו, מנווטת לאבדון.

גבאי המוכה והחבול, מוכן לסוג של פשרה הזויה, שבה הוא נשאר ראש המפלגה, ואילו הרמטכ״ל לשעבר יהיה מועמד המחנ״צ לראשות הממשלה - אם וכאשר. מכבסת מילים, משחקים ב״נדמה לי״. חלומות בהקיץ של מי שהעבר לא מעיד על ההווה ומתנכר לעתיד.  
 
וכל זה משחק ילדים לעומת המאבק על תפקיד יו״ר האופוזיציה, שהתפנה עם התפטרותו של בוזי הרצוג מהכנסת. ״שנים אוחזים בטלית וטוענים כולה שלי״. עד שבא השלישי, אבי גבאי שאינו ח״כ, וניסה לנכס לעצמו את התפקיד ע״י שינוי חקיקה. בליכוד דחו בבוז את הניסיון הנואל - אין להם כל עניין ״לבנות״ את המתחרה, אבי גבאי הכושל בסקרים. 

ח״כ ציפי-ליבני, מספר 2 ברשימה ושותפה בכירה במחנ״צ אך איננה ח"כית מטעם מפלגת העבודה, טוענת גם היא לתפקיד. בזמנו אף הובטחה לה ״רוטציה״ בתפקיד רוה״מ ע״י בוזי הרצוג. היו ימים.

ח״כ שלי יחימוביץ, נאמנתו של אבי גבאי לאורך כל הדרך הסיזיפית, תבעה את התפקיד לעצמה, כמספר 2 במפלגת העבודה. 

ציפי לבני המשופשפת והמנוסה, החלה לפרסם סקרים המנבאים הצלחה למפלגה עצמאית בראשותה! הטירון הפוליטי אבי-גבאי התחיל להזיע. גבאי חש סדקים גם בפלטפורמה הרעועה המשייטת לכשלון וודאי.

במהלך מפא"יניקי טיפוסי, שלא היה מבייש את בית מדרשם של פנחס ספיר ושרגא נצר ז״ל, גבאי רקם עסקת חבילה מסובכת. ציפי לבני תמונה ליו״ר האופוזיציה בקדנציה הנוכחית.

בתמורה, לבני מוותרת על המקום השני ברשימה לכנסת הבאה למועמד יוקרתי-מוצנח, בני גנץ ואולי אהוד ברק! ו....... תוותר על דרישתה לרוטציה בתפקיד רוה״מ - אם וכאשר.

זקני וישישי מפא״י מתמוגגים מנחת. המפלגה חוזרת לימי עלומיה, לפחות בתככים ובהתחשבנויות הקטנוניות. שמחת עניים.    

מי בראש? זו הסוגיה וזה העניין. המפלגה, התנועה, השיטה, הדרך והאמונה - הכל מתגמד לעומת ה״אני״. בעבר הלא רחוק, מנהיגים התפטרו וקידמו אחרים במקומם ובתפקידם, למען המפלגה והאמונה בדרך. בן-גוריון, לוי אשכול, גולדה מאיר, מנחם בגין, יצחק שמיר. היום! אני ואפסי, וזהו. 

זה לא חדש, ההיסטוריה מספרת את סיפורם של אלו, לעומת אלו. (סנהדרין ק״ב ע״א) ״תפשו הקב"ה לירבעם בבגדו, ואמר  לו: חזור בך, ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן. אמר לו: ׳מי בראש׳? בן ישי בראש, אם כך איני רוצה״!

והשאלה! הרי נאמר לירבעם במפורש, ״ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן״. אם כך, כבר הקדימו הקב״ה, לבן-ישי-דויד המלך. ורק בגלל שאלתו-ההזויה לכאורה, נדחק מעמדו והושב לו: "בן ישי בראש".

המלך ירבעם שפיקח היה, מה ראה לשטות זו? ״שאלת-קיטבג״ קלאסית שעונשה מיידי. עונים חז״ל: ירבעם בן נבט הבין שהקדימו הקב״ה, לדוד המלך. המלך ״ירבעם חולה הכבוד״ רצה לחזור ולשמוע זאת באוזניו, שוב ושוב. לכן קיבל כגמולו ונענה: ״בן ישי בראש״. 

לקיים ולפרסם דברי חז״ל: ״כל הרץ אחר הכבוד הכבוד בורח ממנו״. מספר החכי״ם הצפוי לחברי המחנ״צ בכנסת הבאה, הינו מספר הבכירים, המוצנחים, והמכובדים, שייקראו להציל ולהאציל את הרשימה, בקושי. רוב רובם של חברי הסיעה הנוכחית, המונים כיום 24 חכי״ם, יזכו בתואר העצוב ״לשעבר״! ועדיין תאוות הכבוד וה״מי בראש״, קורעת ומסכסכת את ראשי המפלגה האבודה. בהצלחה. כשלונכם לא הצלחתנו, אך מעיד על רדידות הפוליטיקאים המובילים. אופוזיציה בגרוש. 

אבי גבאי יצחק שינפלד יצחק הרצוג ציפי לבני מרב מיכאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד