י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המיתוס הוותיק התנפץ

מחקר חדש קובע: גודל הצלחת לא משפיע על הדיאטה

את האמונה שאפשר לעבוד על המוח ולאכול בצלחות קטנות כדי להרגיש שבעים - מכירים כולם כבר שנים ארוכות, אבל מחקר חדש בא להפריך את האמירה ומוכיח: גודל הצלחת לא משפיע על המוח וממילא לא על הדיאטה

מחקר חדש קובע: גודל הצלחת לא משפיע על הדיאטה
צלחת אוכל צילום: Pixabay

אחד המיתוסים החזקים ביותר בעולם הדיאטות והתזונה גרס שבכדי לרזות, יש לאכול בצלחות קטנות. מחקר חדש של אוניברסיטת בן גוריון מנפץ את המיתוס ומוכיח: גודל הצלחת לא משפיע על הכמות אותה אוכלים.

המחקר מצא שכאשר אנשים רעבים, הם נוטים לזהות את גודל המנה שלהם בצורה מדויקת יותר, ומושפעים פחות מהדרך בה היא מוגשת.

המיתוס נולד ובוסס על אשליית דלבואף, שטענה שאנשים יעריכו את הגודל של אובייקט בהתאם לגודל של האובייקט בתוכו הוא ממוקם, כך שאותה כמות של אוכל תראה גדולה יותר בצלחת גדולה לעומת צלחת קטנה.

"גודל הצלחת לא באמת משנה כמו שאנחנו חושבים" מנפץ את המיתוס פרופסור צבי גנאל, ראש המעבדה לתפישה חזותית ופעולה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון. "אם אתה רעב ולא אכלת, ומנסה להקטין את המנה, האוכל יראה לך דומה גם אם הוא גודש את כל כולה של צלחת קטנה או לחלופין אם הוא מונח במרכז צלחת גדולה יותר ומוקף בטבעת ריקה".

על פי המחקר שנערך, אנשים רעבים נטו לזהות את הגדול המדויק של פיצה שהוגשה להם מבלי קשר לגודל של הצלחות בהן הונחו הפיצות. לעומת זאת, כאשר התבקשו הנבדקים לזהות גודל של אובייקטים אחרים שלא היו אוכל והונחו בתוך צלחות גדולות או קטנות, התוצאה הייתה שאנשים לא דייקו באותה המידה.

על פי עורכי המחקר מוכיחים הנתונים הללו כי כשאדם רעב, הוא תופס בצורת עיבוד אנליטית שלא בהכרח מושפעת בקלות מאשליות ותעתועי ראיה מוכרים.

לתוצאות המחקר יש השפעה דרמטית גם על שוק המזון, שכן בשנים האחרונות מסעדות מגישות אוכל בכלים קטנים כדי להתאים את עצמן לתפיסה ששימוש בצלחת קטנה יפחית גם את צריכת המזון של הלקוחות והסועדים. "כאשר אנשים רעבים, במיוחד בזמן דיאטה, הם נוטים פחות ללכת שולל אחר גודל הצלחת. כמו כן, יתכן כי הם אמנם אוכלים פחות עכשיו, אך יאכלו אחר כך - ויותר", מסכם פרופסור צבי גנאל.

צלחת מחקר אוכל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד