כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הקרב על השבת חוזר

ביבס תוקף את דרעי: "סוחר בשבת למטרות פוליטיות"

ראש עיריית מודיעין, תוקף הערב בחריפות את החלטתו של השר דרעי לפסול את חוק העזר העירוני לפתיחת עסקים בשבת • "אנו סבורים שכל אזרח, ‏בכל רשות מקומית,‏ רשאי ליהנות משירותי בתי ‏עסק שונים בשבת" • תגובות לכאן ולכאן במערכת הפוליטית

חיים ביבס
חיים ביבס צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הקרב על השבת חוזר לכותרות: לאחר הפרסום כי שר הפנים אריה דרעי שולל את חוקי העזר של הערים ראשון לציון, חולון, גבעתיים ומודיעין לפתוח מרכולים בשבת, ראשי הרשויות יוצאים למאבק נגד השר דרעי ומאיימים לפנות לבג"ץ בטענה כי מדובר "בהתערבות פוליטית גסה בניהול הרשויות המקומיות".

הערב (ראשון) שיגר יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס מכתב זועם לשר הפנים אריה דרעי בו הוא כינה את החלטתו להורות על סגירת המרכולים "התערבות פוליטית גסה" שלדבריו "מהווה משום חזרה לתקופות חשוכות אותן איננו רוצים להחזיר בעת הזו". ובעקבות כך מודיע ביבס כי, "בהמשך להחלטת הנהלות מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות, בכוונתנו לפנות לבג"ץ על מנת לעצור את האיוולת ולהשיב את השפיות לתושבי מדינת ישראל בהקדם".

במכתב כותב עוד ביבס כי "השלטון המקומי מתנגד נחרצות לתשובת המשרד, ‏כפי שהועברה לרשויות המקומיות. אנו סבורים שכל אזרח, ‏בכל רשות מקומית,‏ רשאי ליהנות משירותי בתי ‏עסק שונים בשבת, ובתנאי שאושר חוק העזר הראוי במועצת הרשות המקומית,‏ וזאת ללא כל צורך בנימוקים מיוחדים נוספים". במשרד מנמקים את התנגדותם בכך "שפניית‏ מנכ"ל‏ משרד‏ הפנים שבסימוכין ‏נעשתה ‏תוך‏ פגיעה‏ חמורה‏ בזכויותיהם‏ של ‏תושבי ‏מדינת ‏ישראל, ‏ובאיחור בלתי סביר בעליל, שאינו‏ מכבד‏ כלל ‏ועיקר‏ את ‏החוק ‏במדינת ‏ישראל, ‏שכן ‏חוקי ‏העזר ‏הללו ‏אושרו ‏כדין, ‏טרם ‏תיקון‏ החקיקה‏ בכנסת".

בנוסף יו"ר מר"צ, חה"כ תמר זנדברג תקפה את ההחלטה של שר הפנים דרעי שלא לאשר חוקי עזר עירוניים לפתיחת מרכולים בשבת ואמרה: "בקואליציה ניסו למכור לנו שהחוק הזה לא ישנה דבר, אבל הנה נחשף עוד שקר בדרך לסגירת הערים בשבת ופגיעה במרחב החילוני. הכפייה הדתית כבר הפכה לתכנית עבודה עבור הקואליציה הזאת וההחלטה של משרד הפנים היא רק עוד חלק צפוי ביותר של חוק המרכולים הנוראי שצריך למחוק מספר החוקים״.

מלשכת השר דרעי נמסר בתגובה כי "השר דרעי רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף עיריית מודיעין לא הוכיחה צורך חיוני בפתיחת כל העסקים באופן גורף באזור התעשייה בעיר, כפי שקובע החוק. יצוין כי יש עסקים שפתוחים במודיעין בשבת, בהתאם לחוק העזר שחוקקה הרשות לפני כעשור".

התגובות במערכת הפוליטית:

יו״ר מפלגת יש עתיד ח״כ יאיר לפיד, הגיב ואמר: "החלטת דרעי להפעיל את חוק המרכולים לא תעבור בשקט. לא יגידו לנו איך לחיות, איפה לקנות ומה לעשות בשבת. כמו בלימודי הליבה, בגיוס, בפונדקאות ובהעברת תקציבי עתק לישיבות נתניהו ממשיך להכנע לחרדים בכל דבר. פוליטיקה צינית מפרקת את הישראליות מבפנים ואנחנו נלחם בה בכל מקום".

בצלאל סמוטריץ הגיב: "‏כל הכבוד לשר ‎אריה דרעי. מדינת ישראל היא מדינה יהודית והשבת היא מאבני היסוד שלה. עם ישראל הנחיל לעולם כולו את השבת כערך רוחני וכערך חברתי של מניעת עבדות ושיעבוד מוגזם לעבודה ולחומריות. יש שישה ימים לשופינג ופרנסה, ויש יום אחד למשפחה, למנוחה, לרוח ונפש".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי מסר: "‏הוסרה המסיכה. חוק המרכולים נחקק בכדי שישתמשו בו וימנעו מהציבור הרחב לחיות את חייו בדרכו שלו. הכל מפוליטיקה קטנה וצינית, של שלטון שפועל רק עבור עצמו. נחליף אתכם ונתקן את כל מה שקלקלתם בעשור האחרון".

 

 

 

חוק המרכולים חיים ביבס אריה דרעי בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד