י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תיאור בלתי נתפס > "כלב בן כלב, מסריח"

תיעוד מזעזע: מכות, קללות וביזיונות; כך התעללו השוטרים בחרדי

באמצע הרחוב בבירה, נעצר חרדי ע"י המשטרה תוך התעללות קשה ומזוויעה - ללא סיבה • העצור החרדי, הגיש באמצעות עורך דינו תלונה למח"ש • 'בחדרי חרדים' מביא את תיאור המקרה החמור ואת מעשיהם של השוטרים בעצור חסר אונים • מח"ש ל'בחדרי': התלונה נבדקת | תיעוד

תיעוד מזעזע: מכות, קללות וביזיונות; כך התעללו השוטרים בחרדי
אלימות שוטרים צילום: המצלם

מקומם ומרתיח: שמואל לוריא, חרדי בשנות ה-50 לחייו, עוכב לחקירה לפני חודש בשכונת הבוכרים בירושלים. הוא הושפל לעיני עם כאשר עשרות התקהלו מסביב ואף תיעדו את המקרה.

לאחר מספר שעות הוא שוחרר ממעצר - התפנה לבית החולים שם שהה במשך שישה ימים. בתלונה שהגיש למח"ש באמצעות עו"ד אברהם זינגר, הוא מתאר מצב עגום במיוחד, התעללות קשה וחמורה בניידת המשטרה ובהמשך גם בשירותי התחנה. 'בחדרי חרדים' עם פרטי המקרה שלא ישאיר אתכם אדישים.

בתלונה שהוגשה למחלקה לחקירות שוטרים עולה תמונה עגומה מאוד, המתארת שרשרת אירועים חריגים וחמורים מאוד, במידה ואלו הם אכן פני הדברים. עו"ד אברהם זינגר, פרקליטו של המתלונן, פנה למח"ש וגולל את פרטי המקרה כפי שנמסרו לו על ידי המתלונן, בצירוף מסמכים רפואיים המעידים על הפגיעות מהן סבל, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

תיאור האלימות המזוויעה:

היה זה בשעות הבוקר, המתלונן צעד ברחוב אהרן פישל פינת רבנו גרשום בירושלים, כאשר ניגשה אליו אישה בלבוש אזרחי ושאלה לשמו. לאחר שהשיב לה, הזעיקה שוטר ושוטרת שהמתינו בצד, אלה ניגשו אליו והודיעו לו שהוא מעוכב לחקירה ושיתלווה אליהם לתחנת המשטרה.

למרות ששאל מספר פעמים על מה ולמה, השוטרים - לדבריו סירבו להשיב לו, בניגוד לנהלים. השוטרים הזהירו אותו כי אם לא יבוא מרצון, יעצרו אותו בכוח. מאחר ולא נותרה לו ברירה, הוא החל להתלוות לשוטרים תוך שהוא ממשיך לשאול על מנת להבין - למה מעכבים אותו.

"לשוטרים פקעה הסבלנות, והם החלו להשתמש באלימות בגרירה ובדחיפות לכיוון ניידת המשטרה" מתאר עורך הדין, כשהוא מדגיש: "מרשנו לא התנגד למעצרו ו/או לעיכובו אלא באופן פסיבי בלבד".

השוטרים, כך על פי התלונה, תקפו את החשוד "באכזריות רבה, בגרירות, דחיפות, הכאות, אגרופים, בעיטות, בחניקה ועוד - על מנת להכניסו בכוח לניידת המשטרה", נכתב בתלונה. השוטרים, אזקו אותו בשתי ידיו והתעלמו מבקשתו להזמין אמבולנס. לטענת העצור, בעודו מוטל שוכב בתוך הניידת כשהוא אזוק - שוטרת חנקה אותו ושוטר הכאיב לו עד שנשימתו נעתקה מפיו.

"כלב בן כלב, חרדי מסריח"

לטענת העצור, בתוך ניידת המשטרה ובמהלך הנסיעה, קיללו אותו השוטרים וטינפו את פיהם. "כלב בן כלב, חרדי מסריח" - ושלל ביטויים שאין מקום לפרטם באתר חרדי.

לדבריו, השוטרים אף הבהירו לו כי "אתה יודע למה עשינו לך את זה? זה עונש על כך שקראת לכל החברים שלך שהגיעו עם מצלמות ועם ביצים לזרוק עלינו". לא ברור האם הוא בכלל הספיק לקרוא למישהו וספק אם הושלכו ביצים. ההתקהלות לכאורה הייתה ספונטנית וכמו במקרים דומים היו לא מעט שתיעדו את המעצר. "מצלמות אינן אמורות להפחיד את השוטרים אלא אם הם פועלים שלא כדין", כתב עורך הדין בתלונה, שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים'.

"תספר לכל החברים החרדים המסריחים שלך"

"עכשיו, לך תספר לכל החברים החרדים המסריחים שלך, מה קורה למי שאינו נשמע לקול שוטר!", מצטט עורך הדין משפט נוסף שנאמר לכאורה על ידי השוטרים בניידת.

והסיוט לא נגמר. עם הגעתם למגרש הרוסים, הורו לו השוטרים עצור לרדת מהניידת, בזמן שהוא אזוק בידיו ומתקשה להרים את כיפתו ומשקפיו. השוטרים לא נעתרו לבקשתו לשחרר את האזיקים למרות שמכנסיו נפלו כלפי מטה והוא התקשה להרימם מאחר שהיה אזוק.

"תחנוניו היו לשווא", מתאר עורך הדין. "השוטרים, אשר נהנו מן המחזה המשעשע, הזהירו את מרשנו כי 'עוד מילה אחת ואנחנו אוזקים אותך גם ברגלים', וכך גררו את מרשנו בידיו תוך שהוא מדדה עם מכנסיו המופשלות, והשפילוהו ברבים בתוך רחבת התחנה ולעיני כל עם ועדה". משם נלקח העצור לשירותים, על מנת שיוכל לסדר את בגדיו.

"בעוד מכנסיו מופשלים בפני כ-4 או 5 שוטרים ושוטרות"

על פי התיאור בתלונה שהוגשה למח"ש, ושהגיעה לידי 'בחדרי חרדים': הוא הוכנס "לחדר העינויים". אזיקיו הוסרו וכך גם חליפתו והציצית. "נעשה חיפוש בכל כיסיו והוצאו חפציו האישיים אשר הושמו על השיש - כל זאת בעוד מכנסיו מופשלים ופניו מושפלים בפני כ-4 או 5 שוטרים ושוטרות". לאחר מכן הוא נאזק שוב, "השוטרים הורו למרשנו להישכב על בטנו על הרצפה, ואולם משידיו היו אזוקות, תנועה זו הייתה בלתי אפשרית עבורו, בהעדר אפשרות להיתמך בידיו".

על פי הטענה, הוא הופל ארצה וסובבו אותו על בטנו כשידיו על עורפו. בשלב זה, כך מפורט בתלונה, חזרו השוטרים על ההסבר לפיו "אנחנו עושים זאת על מנת שתלך ותספר לכל החברים שלך שלא כדאי לסרב להוראות של שוטר ולהתנגד למעצר". הם הפשילו את חולצתו כלפי מעלה "והחלו לעלות על גבו עם נעליהם/מגפיהם, לדרוך ולקפוץ עליו, לרמוס אותו ולבעוט בו בעוצמה רבה ובאכזריות מרושעת, תוך השמעת קללות נמרצות ומגעילות כלפיו וכלפי הציבור החרדי בכלל, ותוך שצחקו וגיחכו עליו להנאתם - מחזה אשר מזכיר ימים אפלים במיוחד בתולדות העם היהודי".

יצוין, כי מדובר בתיאורים חמורים במיוחד, שמעבר לתלונה שהגיש העצור, אין עדות נוספת לכך. יחד עם זאת, החבלות על גופו והפגיעות שאובחנו בבית החולים, מעידים כי אכן נפצע. האם על ידי השוטרים? זה מה שנבדק על ידי המחלקה לחקירות שוטרים.

השוטרת חנקה והשוטרים רמסו ובעטו

לטענתו, תוך כדי ההתעללות בשירותים, אחת השוטרות ניגשה לכיוון ראשו וביצעה בו פעולת חנק בצווארו, עד שנשנק ונחנק ונשימתו נעתקה מפיו למשך כ-20 שניות שנדמו לו כנצח, ותוך כדי שיתר השוטרים ממשיכים ברמיסתו ובבעיטות על גבו החבול והמוכה. פעולה זו חזרה על עצמה 3 או 4 פעמים.

בשלב זה, כך על פי התלונה, השוטרים הפשיטו אותו, והודיעו לו שתכף מגיע ה"טייזר". הוא סיפר כי הרגיש שמעבירים על גופו מטלית לחה או חומר אחר, והשוטרים אמרו לו כי זו הכנה לטייזר המגיע. "מה אתם רוצים ממני??? אני עושה בדיוק את מה שאמרתם לי ונותן לכם לעשות בי ככל העולה על רוחכם, אנא הפסיקו!", התחנן על נפשו - והשוטרים "ויתרו" לו - לאחר כ-40 דקות.

לאחר שהתלבש הובל לתוך התחנה, לקחו ממנו טביעת אצבעות ופרטים אישיים. בשלב זה, כך לדבריו, ביקש שיזמינו לו אמבולנס, אך לדבריו השוטרים סירבו לבקשתו. תוך כדי המתנה לחקירה, הבחין באשתו. לאחר מכן, ניגש אליו אדם שהציג את עצמו כעורך דינו, ולבקשתו ניתנה לו האפשרות להיוועץ עמו בחדר סגור.

בחקירה, התברר לעצור כי אשתו המצויה עמו בסכסוך משפחתי, הזמינה ניידת עבורו. "אשתו הזמינה את הניידת מבלי שתהיה לה כל סיבה ממשית לכך, אלא מסיבות קנטרניות בלבד ועל מנת להלך עליו אימים ולהשחיר את פניו", טוען פרקליטו עו"ד אברהם זינגר. לדבריו, מספר ימים קודם לכן הזמינה אשתו ניידת משטרה עבור בנה בן ה-15, "הדבר הפך ככל הנראה להיות שיטת פעולה אצלה".

לאחר שאשתו שמעה את פרטי המקרה, הודיעה כי לא התכוונה שבעלה ייעצר, וכי מעולם לא פעל נגדה באלימות כלשהי ואף לא הפעם. בתום החקירה שוחרר החשוד תוך שהוא מורחק מביתו למשך 3 ימים. לדברי העו"ד זינגר, החוקר אף הציע כי אם אין לו מקום לישון, הוא מוכן לשקול את ביטול הצו.

בסביבות השעה 18:00 שוחרר החשוד מתחנת המשטרה, פנה למרכז טר"ם, נבדק על ידי רופא ונערך לו צילום רנטגן. בעקבות הפגיעות שהתגלו, פונה לבית החולים שערי צדק שם עלה כי הוא סובל משבר בצלעות ופגיעות נוספות. הוא אושפז במחלקת כירוגית לב חזה לצורך טיפול והשגחה למשל שישה ימים אז שוחרר.

מהמחלקה לחקירת שוטרים נמסר ל'בחדרי חרדים' כי התלונה התקבלה והיא נבדקת.

ממשטרת ישראל נמסר ל'בחדרי חרדים': "לפני כחודש דווח למשטרה על אירוע של אלימות במשפחה כשאשה דיווחה כי בעלה כלא אותה במטבח, תקף אותה ואיים עליה מול ילדיהם. עם קבלת הדיווח הגיעו השוטרים למקום, עיכבו את החשוד באיפוק רב, אולם בהמשך נאלצו לעצור אותו, בשל ניסיונו לחמוק ממעצר, סירובו להתלוות לשוטרים והתנגדותו הפרועה שכללה תקיפת שוטרים בניסיון למנוע פעולת אכיפת חוק לגיטימית".

לטענת המשטרה, כבר לפני כשבועיים (22.07), באופן יזום הועברו פרטי המקרה לבדיקת מח"ש, "ולא חיכתה למכתב מעורך דין זה או אחר. לכל הפחות, ראוי היה להמתין לסיום בדיקת מח"ש את הטענות בטרם האשמות והסקת מסקנות נחפזות. עם סיום החקירה העבירה המשטרה את תיק החקירה בחשד לתקיפת שוטרים להחלטת הפרקליטות כמקובל".

מעצר אלים אלימות משטרתית ירושלים מחש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד