י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בעזרת 'אבו חאדר' מהמחלקה החדשה ביד לאחים

בגיל 50, היהודי שנולד למשפחה ערבית-נוצרית בצפון - חגג בר מצווה מרגשת בכותל

בעזרת 'אבו חאדר' מהמחלקה החדשה ביד לאחים
ברוך תהיה. רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ שליט"א מקבל את א' בחמימות ומברך אותו צילום: דוברות יד לאחים

א' גדל לאם יהודיה ואב ערבי, התחתן עם ערביה ונולדו לו שלשה ילדים • אחרי שלמד תורה בחשאי עם 'אבו-חאדר' מיד לאחים החליט לנטוש סופית את אורח חייו ולשוב לעם ישראל • בשבוע האחרון, באיחור של 37 שנים, נחוגה בר המצווה שלו ברחבת הכותל המערבי • לאחר מכן עלתה משלחת יד לאחים ללשכת רב הכותל שבירך את א' בהתרגשות

עיניו של א', זלגו דמעות בשעה שמשתתפי המניין שנערך בשבוע האחרון בשעת בוקר מוקדמת בכותל המערבי, פצחו בשירת "סימן טוב ומזל טוב" וסחפו אותו לריקוד סוער.

הכל החל לפני 50 שנה, כשא' נולד למשפחה ערבית-נוצרית המתגוררת בעיר נצרת. "אמא שלי יהודייה" הוא פותח את סיפורו "סבתי נולדה למשפחה יהודייה ענפה בפולין, ובתקופת השואה הגרמנים הרגו את הוריה ואחיה.

היא היחידה ששרדה מכל משפחתה אחרי שהתחבאה מתחת למיטה בזמן הסלקציה. אמא שלי, בתה היחידה, נישאה בארץ לערבי-נוצרי ונולדו להם שישה ילדים.

לפני כמה שנים, אחת מאחיותיי חזרה ליהדות והתנתקה מהמשפחה. תקופה לאחר מכן רציתי גם אני לחזור לדת אבותיי, אבל לא ידעתי כיצד. מישהו הביא לי את המספר של יד לאחים, וכך נוצר הקשר עם 'אבו חאדר'".

'אבו חאדר' הוא שמו המבצעי של איש יד לאחים, דובר ערבית ברמת שפת אם, שמלווה ועוזר לבני הדור השני והשלישי לטמיעה לחזור ליהדות.

א' ו'אבו-חאדר' החלו ללמוד את יסודות היהדות בחשאי, ולאחר תקופה קצרה גמלה החלטה בליבו לנטוש את אורח חייו הנוצרי. הוא גם הודיע שבכוונתו לעזוב את אשתו וילדיו הגויים ולחזור ליהדות בלב שלם.

משם הייתה הדרך קצרה לחגיגת בר המצווה שערך כאמור יד לאחים לא' בכותל המערבי בשבוע האחרון. מניין של פעילי ומתנדבי יד לאחים ובראשם 'אבו חאדר' קיבלו את פניו בכותל המערבי, עזרו לו להתעטף בטלית ולהניח את התפילין המהודרות שרכש עבורו יד לאחים, והוא עלה לתורה וחגג את בר המצווה שלו באיחור של 37 שנים.

מאוחר יותר עלתה הפמליה ללשכתו של רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ שליט"א שקיבל את א' בסבר פנים יפות ובירך אותו.

א' עצמו נרגש מאוד מחזרתו ליהדות. "אני מודע לעובדה שהמשפחה שלי ושערבים שאני מכיר יכולים לפגוע בי, אבל אחרי שאשיג את הניירות הנדרשים ואהיה יהודי באופן רשמי, לא יהיה אכפת לי מאף אחד ואצהיר על יהדותי בגלוי. ממי וממה אני צריך לפחד?" הוא אומר בגאון.

"אני רוצה לחיות כיהודי ומודה לה' שחזרתי לדת אבותיי - שאותה אני אוהב כל כך. שנים רציתי לחזור ועכשיו אני יודע שעשיתי את הצעד הנכון. ובכלל, אחרי הבר מצווה בכותל נסעתי לאמא שלי, היא נישקה אותי ואמרה 'זה המקום הנכון, אתה צריך להיות שם ולא כאן'".

א' גם לא חוסך שבחים מהטקס המרגש בשריד בית מקדשנו. "הרגשתי שהכותל הוא המקום שלי. הבית האמתי. האנשים של יד לאחים וכל המתפללים האחרים שהיו שם התנהגו אלי כמו אחים ואהבו אותי בלי שידעו מי אני. הרגשתי שזו המשפחה החמה שלי. אני עד עכשיו המום מכך".

ביד לאחים אומרים כי בר המצווה הזו היא סנונית ראשונה של המחלקה המיוחדת לטיפול ושיקום יהודים שרוצים לשוב לעמם, בניהולו של 'אבו חאדר'. לדבריהם "ביד לאחים עושים הכל להשבת יהודים נידחים אלו ובסיוע להם בכל הנדרש. אנו לא מוותרים על אף אחד".

 

יד לאחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד