י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פרסום ראשון > "נתבע את המשטרה"

'הפלג הירושלמי' מעלה הילוך: מאבק משפטי בבואש האישי החדש

במהלך ההפגנות האחרונות של 'הפלג הירושלמי' - התיזו השוטרים מי בואש לעבר המפגינים מתוך מיכליות ניידות • ל'בחדרי חרדים' נודע כי בפלג הירושלמי לא מתכוונים לשתוק על ההשפלה וכי הם מתכוונים לתבוע את המשטרה • "זו ענישה קולקטיבית" • כל הפרטים בפרסום ראשון

'הפלג הירושלמי' מעלה הילוך: מאבק משפטי בבואש האישי החדש
השימוש בבואש החדש. הפגנת הפלג השבוע צילום: גיל יערי, פלאש 90

בהפגנת 'הפלג הירושלמי' שנערכה שלשום (שני) ברחוב ז'בוטינסקי פינת השומר בבני ברק, המשטרה השתמשה לראשונה במיכלי בּוֹאֵשׁ אישיים הדומים למטפי כיבוי או בלוני חמצן בצלילה, ולא באמצעות מכת"זית - שהתיזה מים כחולים לעבר המפגינים. שוטרים תועדו בהפגנה כשהם לבושים בחלוק ניילון צהוב ובמסכה מסננת ריחות, על מנת שהם עצמם לא ייפגעו. המיכל תלוי על גבם, ובאמצעות צינור - התיזו מי בואש לעבר המפגינים שישבו במרכז הכביש.

מהפרטים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה, כי בפלג הירושלמי החליטו לעלות הילוך ובימים אלו - הם אוספים עדויות מהמפגינים, על מנת לאתר כאלה שהתיזו מי בואש לעבר פניהם או עדים למקרים כאלה. החומר אינו גורם נזק גופני ממשי, אולם יתכנו תופעות לוואי של גירוי בעור ואדמומיות וכאב בעיניים לאחר חשיפה וכאב בטן בעקבות בליעה.

לטענת אנשי הפלג הירושלמי, ההיתר החוקי להתזת מי בואש, הוא פיזור התקהלות בלתי חוקית. לטענתם, ההיתר הוא התזה לעבר קבוצה של אנשים ולא התזה פרטנית על אנשים. "אין לזה אפקט של פיזור וגם לא הרתעה. השוטר מגיע אליך מאחור ומתיז לעבר הפנים שלך, זו ענישה קולקטיבית - ללא קשר למעשיו של אותו אדם", אומרים בפלג ל'בחדרי חרדים'.

"אם נגיש תביעות כאלה בשימוש של המכת"זית, המשטרה תוכל לטעון שזה לא היה מכוון", אומר אחד הפעילים בשיחה אקראית עם 'בחדרי חרדים'. "בהפגנה שהשתמשו עם המיכלים הקטנים, אין מקום לטעויות ואם שוטר תועד או זוהה מתיז על הפנים של מפגין, חשוב מאוד לתבוע את המשטרה על זה".

ממשטרת ישראל נמסר ל'בחדרי חרדים', כי בפעילות משולבים אמצעים טכנולוגיים ומבצעיים רבים ומתקדמים, בין היתר לטיפול בהפרות הסדר המחייב את המשטרה ביצירתיות וביוזמה. "מדובר באמצעי אישי לפיזור הפגנות הדומה במאפייניו למכת"ז המוכר. מדובר בהפעלה מבצעית ראשונה, על פי נוהל שנבנה ואושר במשטרת ישראל - שתמשיך לפתח ולהכניס לשירות אמצעים מגוונים לשמירה על הסדר הציבורי".

מהו בואש? הבואש קרוי על שם בעל חי המפורסם בתכונתו להפצת ריח רע. נשק הבואש - הוא נוזל בעל תמיסה מיימית של שמרים וסודה לשתיה היוצרת חומצות אמינו בעלות ריח כבד. הבואש נכנס לשימוש לראשונה בשנת 2008 במהלך הפגנות של פעילי שמאל ופלסטינים כנגד גדר ההפרדה. בשנת 2009 נכנס הבואש לשימוש גם בכוחות צה"ל הפועלים בשטחי יהודה ושומרון. בשנים האחרונות זה נפוץ בהפגנות הפלג הירושלמי.

הפלג הירושלמי מי בואש בואש אישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד