י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לאחר תחקור ממושך

הדיינים הכריעו: החתן יחזיר הדירה לשווער

האם כסף שההורים נתנו לזוג צעיר לפני החתונה הוא הלוואה או מתנה? בית הדין נאלץ להכריע בשאלה היקרה וקבע חד משמעית כי התשובה ברורה

הדיינים הכריעו: החתן יחזיר הדירה לשווער
שטרות ישראלים. אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

בית הדין בחיפה נאלץ להכריע באחרונה בשאלה כלכלית ויקרה מאוד, כששני בני הזוג שרצו להתגרש התווכחו האם מיליון שקלים שקיבלו מההורים ערב נישואיהם הם הלוואה או מתנה.

ערב נישואיהם של בני זוג, משכן אביה של הכלה את דירתו על מנת לתת את הכסף, בסך מיליון שקל כאמור, לבני הזוג כסיוע לרכישת דירה משלהם. בעל פה סוכם בין האב ובני הזוג כי הם יפרעו את המשכנתא הבנקאית מדי חודש.

כשעלו יחסי בני הזוג על שרטון והם החליטו להתגרש, הוסכם כי הדירה בה התגוררו תימכר והסכום יחולק בין הבעל לבין האישה, אלא שהבעל טען שהכסף ניתן להם במתנה ועל כן אין הוא צריך להחזירו כלל. האישה לעומת זאת טענה שהכספים ניתנו להם כהלוואה ועל כן צריך לפרוע אותה מהסכום שיתקבל מהמכירה.

הדיינים ישבו שעות ארוכות על המדוכה, חקרו ארוכות את הבעל, את האישה, את האב ואת הרב שעזר לבני הזוג עם ההסכם. במהלך התחקור גילו הדיינים, הרב חיים בזק, הרב שלמה שושן והרב ינון בוארון כי האב מכר את הדירה שלו, השתמש בכספים כדי לסייע לבני הזוג עם הדירה ולאחר מכן רכש דירה חדשה עם משכנתא.

בסופו של דבר כשהתבקשו הדיינים להכריע בשאלה האם מיליון השקלים ניתנו כהלוואה שיש להחזירה או כמתנת נישואין שאין להחזירה הם נעזרו במקורות ההלכה לאורך ההיסטוריה החל מהשולחן ערוך, חושן משפט והרמ"א דרך הראשונים והאחרונים וכלה בדייני זמננו המכהנים היום בבתי הדין הרבניים.

התשובה לשאלה הסבוכה התגלתה כברורה לשלושת הדיינים, אך הנימוקים לתשובה היו שונים. בסיכומו של פסק הדין קבעו שלושת הדיינים כי הכסף ניתן כהלוואה ועל כן יש להחזירו לאביה של האישה למרות התנגדותו של הבעל לשעבר: "בית הדין קובע כי הסכום שקיבלו הצדדים מאבי האישה היה הלוואה ועל כן חלקו של התובע בהלוואה זו יוחזר".

בית הדין מתנת חתונה הלוואה גירושין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד