י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מבצע "לב שבור"

חמאס שבר לאלפים את הלב ונחשף במערומיו

כמעט חודש עבר מאז שסיכלה מחלקת ביטחון המידע באגף המודיעין ניסיון נוסף של ארגון חמאס להשתלט באמצעות פרופילים מזויפים על טלפונים של חיילי צה"ל. בעקבות הפרסומים הראשונים הדיווחים המשיכו לזרום, דמויות חדשות התגלו, ופעילות ארגון הטרור סוכלה - גם באינסטגרם

חמאס שבר לאלפים את הלב ונחשף במערומיו

את מבצע "לב שבור", שהובילה מחלקת ביטחון המידע לפני כמעט חודש, היה קשה לפספס ברחבי בסיסי צה"ל. שלטי ענק ופרסומות ברשתות החברתיות היו רק חלק מקמפיין שמטרתו לעורר את המודעות לחוליות הזדוניות של חמאס ברשת.

באמצעות זהויות בדויות ברשתות החברתיות, שפתחו בשיח ידידותי עם חיילים במטרה לעודד אותם להוריד אפליקציה מזויפת שתאפשר חדירה לטלפון - ניסתה תשתית טרור של ארגון חמאס להשתלט על טלפונים ניידים של חיילים במטרה להשיג מידע צבאי מסווג. הניסיון סוכל על ידי מחלקת ביטחון המידע באמ"ן, שלא היססה והפיצה את המידע על האיום ממנו יש להיזהר ברשתות, במסגרת מבצע "לב שבור".

"הדיווחים שקיבלנו לאחר הפרסום עסקו הרבה בכך שחיילים חשבו שאפליקציה מחנות אפליקציות רשמית היא בהכרח לא מסוכנת", משחזר רע"ן מדיניות הגנת המידע במחב"ם, סא"ל א', "לאחר שסיכלנו וחסמנו את פעילות האפליקציות, ניסה חמאס ללא הצלחה לשמר קשרים שהתחיל בעבר, או ליצור קשרים חדשים בעזרת זהויות שטרם נחשפו. בזכות מודעות הדיווח הגבוהה שיצרנו, גם את הניסיונות האלה חשפו חיילים, וכך סיכלנו דמויות מזויפות נוספות".

בזכות סבב הדיווחים האחרון, חשפו את פעילות הארגון ברשת חברתית נוספת ופופולרית במיוחד - האינסטגרם. "זו רשת שתרבות השיתוף בה היא מוגברת וסובבת כולה סביב תמונות, שיתוף, ו'תראו אותי'" מסביר סא"ל א', "הפופולריות והצורך בעוקבים הופך את הסיכון למוגבר, ולכן יש לשמור שם על אותן הנחיות - לא לאפשר למישהו שאנחנו לא מכירים לעקוב אחרינו, ולהיזהר מלינקים בהודעות בתיבת הדואר האישית"'.

"הגל הראשון של המבצע עסק בחשיפת האיום, ובקריאה לשיתוף פעולה מצד החיילים, על מנת שנוכל להמשיך למנוע את דליפת המידע המסווג לארגון הטרור", מסביר הרע"ן. "כעת, מתרחש הגל השני - חשיפת הדמויות המזויפות הנוספות עם הפלטפורמה החדשה בה הן פועלות. חשוב לנו להראות כיצד לאחר הפרסום הראשוני קיבלנו עוד ועוד פניות - כך שיותר חיילים יבחנו את השיחה בשנית, ידעו כיצד להתנהג, ויתריעו מיד".

המוקד שהוקם במחלקה במסגרת המבצע, על מנת לקלוט את פניות החיילים בנוגע לדמויות איתן באו במגע, הפך לגוף מפתח בסיכול תשתית הטרור האינטרנטית. "הדיווח כאן הוא העיקר", מדגיש הרע"ן, "בזכותה פעולת הסיכול נשמרת.

לאחר מבצע "קרב ציידים" שחשף את העובדה שישנם פרופילים מזויפים המופעלים על ידי חמאס, המודעות בקרב החיילים עלתה והם נמנעו מלהמשיך בשיח עם הדמויות הללו. מבצע "לב שבור" גרם ליותר חיילים להתקשר ולדווח על כל תנועה חשודה בנוסף לאי שיתוף הפעולה, וכך הצלחנו למנוע נזק רב ופעולת הסיכול נשמרה ונשמרת".

חשיפת הדמויות והפעילות באינסטגרם משרתת מטרה נוספת - הבהרה של סדר גודל האיום שסוכל במטרה להגיע לקהל רחב יותר. "אנו מבקשים להבהיר לחיילים שגם אם חמאס יוסיף אפליקציות נוספות וייכנס לפלטפורמות נוספות, ברגע שהם יזהו את הבעיה הם לא יידבקו בה",מוסיף סא"ל א', "ברגע שאיתרנו עוד דמויות אנחנו מאמינים שנהיה נגישים יותר לחיילים שפחות הבינו או שמו פחות לב, ונגרום להם לא להקל ראש ולהמשיך לפנות אלינו בנושא".

רע"ן מדיניות הגנת המידע מדגיש כי ישנו דפוס קבוע וקל לזיהוי בהתנהגותן של הדמויות המזויפות - "על כל חייל או חיילת שנתקל בסיטואציה כזו לשאול מספר שאלות", מדגיש סא"ל א', "למה פנו דווקא אליי? למה אדם שנדמה שיש לו כוונות ידידותיות שואל אותי שאלות על הצבא או רוצה שאוריד אפליקציה מסוימת? ובעיקר - למה שאספק הרשאות לאפליקציה שאדם זר ביקש ממני להתקין?".

"גם אחרי כל הפעילות של הארגון ברשתות החברתיות וההתרעות שהגיעו מחיילים, אנחנו יודעים להגיד בוודאות שחמאס נכשל במשימתו ולא הצליח לגרום לדלף מידע מסווג", מצהיר סא"ל א', "כבר חודש שהמבצע מתקיים, וכל עוד החיילים ימשיכו להטיל ספק ולפעול על פי ההנחיות, ההישגים בו ימשיכו להיערם והארגון ימשיך לפעול ללא הצלחה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד