י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פנייה למנדלבליט: הכרע בימים הקרובים את גורל דרעי

לאחר סגירת החקירה נגד ליאון, התנועה לאיכות השלטון דורשת ממקבלי ההחלטות במערכת המשפט להחליט בהקדם בעניינו של השר דרעי

פנייה למנדלבליט: הכרע בימים הקרובים את גורל דרעי
השר אריה דרעי והיועמ"ש מנדלבליט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על רקע הרמיזות על הקדמת הבחירות וההחלטה בפרקליטות לסגור את תיק החקירה נגד המועמד לראשות עיריית ירושלים משה ליאון, פונה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש ולפרקליט המדינה, בדרישה שיקבלו בהקדם החלטה בעניין העמדתו לדין של השר אריה דרעי.

בפנייה, שהוגשה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולפרקליט המדינה שי ניצן, נטען כי על השניים לקבל כבר בימים הקרובים החלטה האם יש להגיש כתב אישום נגד השר דרעי על החשדות נגדו או לא.

"בכדי שהציבור יוכל לממש בצורה הטובה ביותר את זכות הבחירה שלו עליו לדעת האם דרעי צפוי לעמוד לדין פלילי או לא, זאת בשל ההשלכות הרבות שעלולות להיות למצב בו שר בממשלה עומד לדין פלילי", נכתב שם.

כבר בחודש אפריל 2016 הורה היועמ"ש על מעבר משלב של בדיקה מקדימה לחקירה פלילית בעניינו של שר הפנים אריה דרעי. מאז, ובמשך יותר משנתיים - השר דרעי ורעייתו נחקרו מספר פעמים בחשד לעבירות של הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב ועבירות מס. למרות שהחקירה בעניינו של השר דרעי נפתחה לפני למעלה משנתיים, הפרקליטות טרם החליטה בעניין העמדתו לדין.

בפנייה ציינו כי הימשכות החקירות בעניינו של דרעי וכן הימנעות הפרקליטות מקבלת החלטה בעניין העמדתו לדין - פוגעים פגיעה קשה ביותר גם באינטרס הציבורי ובאמון הציבור במערכת אכיפת החוק, וגם בשר דרעי עצמו שבמשך יותר לשנתיים "חרב ההליך הפלילי" מתנוססת מעל לראשו.

בתנועה לאיכות השלטון אומרים כי האינטרס הציבורי מחייב כי ההחלטה האם יש מקום להגיש כתב אישום תינתן בהקדם, זאת משום שאפקט ההרתעה שבהחלטה על הגשת כתב אישום הוא משמעותי הרבה יותר כאשר ההחלטה מתקבלת בסמוך לביצוע העבירה ולחקירה. ככל שהזמן חולף, הדבר מקהה את הקשר שבין ביצוע העבירה להגשת כתב האישום הן בעיני הציבור והן בעיני הנאשם עצמו.

בנוסף, ניתן לצפות בסבירות גבוהה שבתקופה הקרובה יתקיימו בחירות לכנסת. על מנת שהציבור יוכל לממש בצורה המיטבית את זכות הבחירה שלו, עליו לדעת האם חבר הכנסת צפוי לעמוד לדין פלילי או לא, לאור ההשלכות הרבות שעלולות להיות במקום בו חבר כנסת, ועל אחת כמה וכמה חבר כנסת המכהן כשר, עומד לדין פלילי.

יתר על כן, אמון הציבור במערכת אכיפת החוק מחייב כי תתקבל החלטה ברורה ומהירה ככל הניתן בעניינו של נבחר ציבור שמתקיימת בעניינו חקירה פלילית. אך החשיבות שבקבלת החלטה בעניין העמדתו לדין איננה משמעותית רק עבור הציבור, אלא גם כלפי השר דרעי עצמו. השלכותיה של חקירה פלילית על החשודים הן קשות ביותר. אדם הנמצא תחת חקירה פלילית שרוי במתח רב, שמו הטוב נפגע והוא נמצא בחוסר וודאות מוחלט.

בתנועה מבקשים כי החלטה האם יש להגיש כתב אישום כנגד השר דרעי על החשדות כנגדו תתקבל בימים הקרובים, וזאת בהתאם לאינטרס הציבור ועל מנת לשמר את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק, וכן על מנת למנוע עינוי דין של השר דרעי, אשר החלטה בעניינו טרם התקבלה.

אריה דרעי אביחי מנדלבליט שי ניצן חקירת משטרה העמדה לדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד