י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בעקבות הסקר

כך גפני ודרעי יבחרו את ראש עיריית ירושלים הבא // טור פרשנות

ב'דגל' ובש"ס מרוצים מתוצאות הסקר האחרון שהחמיאו למועמד החרדי יוסי דייטש • בין המועמדים האחרים - אלקין וברקוביץ' -התפתח קרב של ממש מי צריך לפרוש • וגם: הפגישה הסודית של הגר"ב סולובייצ'יק עם השר זאב אלקין ועוזר הראשל"צ • טור פרשנות של כתבנו ארי קלמן

כך גפני ודרעי יבחרו את ראש עיריית ירושלים הבא // טור פרשנות
הקרב על הבירה צילום: יונתן זינדל ומרים פרוש, פלאש 90 ופיקסה-ביי

סקר חברת 'החדשות' שפורסם אמש (שני) על ידי העיתונאי עמית סגל, הונח הבוקר על שולחנם של ראשי המפלגות החרדיות - יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני ויו"ר ש"ס השר אריה דרעי - שככל הידוע, טרם הכריעו במי לתמוך בבחירות לראשות עיריית ירושלים.

השעון מתקתק ודומה כי השניים לא יוכלו למשוך את ההחלטה עד ביאת גואל צדק. למרות שהם יעדיפו להחליט שלא להחליט, בסופו של דבר הם יצטרכו לקבל הכרעה, לכאן או לכאן.

נתחיל מהסוף: אמש, בשעת לילה מאוחרת, שעה שרוב הפרשנים והעיתונאים החרדים טענו שתוצאות הסקר מחמיאות למועמד יוסי דייטש, בכירים בש"ס ובדגל התורה ניסו לנהל קרב מאסף. הם נופפו בנתון של המועמד משה ליאון – 11%, וטענו כי הפעם הוא לא ייכשל כמו בפעם הקודמת.

"הוא מביא יותר מעשרה אחוזים עוד לפני שש"ס ו'דגל התורה', ששווים למעלה מ-60 אלף קולות, הודיעו על תמיכתם בו", כך היו הטענות.

לטענת אותם גורמים, אחד עשר האחוזים מן הקולות השווים כ-25 אלף קולות, הם בדיוק אותם הקולות שמשה ליאון לא הביא בפעם הקודמת. וכשמצרפים לכך את עשרות אלפי הקולות של ש"ס ו'דגל התורה', כמו גם את קולותיהם של ועדי העובדים הירושלמים, שכבר הביעו תמיכה בליאון, הרי שליאון צפוי לנצח כבר בסיבוב הראשון, עת יחצה את הרף הנדרש של 40% מהקולות.

ההסבר של אותם גורמים יפה ונאה, אבל הוא נתקל בבעיה אחת – הבנת הנקרא: לפי הפילוח המגזרי שהוצג אמש בסקר, אותם 11% תמיכה של ליאון מורכבים גם מ-10% התמיכה שהוא מקבל במגזר החרדי, כבר כיום, זאת בטרם תמיכת דגל וש"ס.

יש להניח, כמעט בוודאות מוחלטת, שהקולות הללו לא מגיעים ממצביעי 'אגודת ישראל' או מ'הפלג הירושלמי'. את אחוזי התמיכה הללו יש לגרוע כמובן מסך הקולות הסופיים.

באשר לתמיכת הוועדים הירושלמים בליאון - דומה כי בבחירות הקודמות זה לא הוכיח את עצמו, וזה מלבד הועבדה שיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הביע את תמיכתו בשר אלקין.

מעבר לכך, המועמד משה ליאון מקבל בציבור החילוני תמיכה של אחוז אחד בודד - פחות מה-2% של דייטש. אמנם בציבור המסורתי הוא זוכה ל-16 אחוזי תמיכה, שהם אומנם יותר מאפס התמיכה שמקבל דייטש בקרב ציבור זה (נתון מוזר מעט, בהתחשב בתמיכה שדייטש מחזיק בחילוני, גם אם היא מזערית), אולם פחות מאחוזי התמיכה של אלקין בקרב המסורתיים (21%) וברקוביץ (32%). כלומר, תמיכת וועדי העובדים לא מוכיחה את עצמה עד לרגע זה.

דרעי טרם הכריע אם לתמוך בו. המועמד משה ליאון. צילום: מרים פרוש, פלאש 90

אז מה למדנו מהסקר לגבי המועמד שכשל בבחירות 2013 בגיוס קולות מחוץ למגזר? שגם הפעם מצבו לא שפיר. בציבור החילוני התמיכה בו מזערית ובציבור המסורתי והדתי לאומי, הוא עם אחוזי תמיכה לא גבוהים במיוחד.

ואכן, קשה להבין על מה התבססו אנשי 'דגל' וש"ס, שעה שהציגו את סיכוייו הטובים של ליאון. האפשרות היחידה שליאון ינצח עולה בחשבון רק אם 'אגודת ישראל' תביע בו את תמיכתה. מה שלא סביר להניח שיקרה, אם דגל וש"ס יהיו אלו שיטרפדו את מועמדותו של דייטש.

אותם בכירים טרחו להסביר כי אומנם דייטש מוביל בתום הסיבוב הראשון, לפי הסקר, ומקבל 23%, אבל בסיבוב השני הוא בוודאי יפסיד לברקוביץ' או לאלקין. ברגע של גילוי לב טען אחד מאותם הבכירים, כי דייטש יכול לגייס 40% אם ש"ס ודגל התורה יתמכו בו, "אבל אנחנו לא יכולים לסמוך על כך שיהיה ריבוי מועמדים ושברקוביץ' או אלקין לא יפרשו. במקרה שכזה, 40% לא יספיקו לדייטש, הוא יצטרך יותר ממחצית הקולות".

את הדברים האלו הבינו גם במטות של ברקוביץ' ואלקין, ושניהם מתקוטטים מאז פרסום הסקר בפרשנות של התוצאות. במטה אלקין טענו כי רק הוא ינצח את דייטש בסיבוב השני ולכן ברקוביץ' צריך לפרוש, ואילו במטה ברקוביץ' טוענים כי "עופר הוא המועמד הציוני המוביל ועל אלקין לפרוש".

אגב, מעניין לקרוא את המסרים של אלקין: מצד אחד הוא חושש מדייטש, "רק אלקין יכול לנצח אותו", כשהמסר ברור – דייטש הוא חרדי, ואם הוא ייבחר - ה'אשמה' תיפול על ברקוביץ'. מצד שני הוא מנסה לגייס אליו את תמיכתן של קהילות וחצרות מתוך המגזר. סתירה מעניינת, שתלך ותגבר ככל שמועד הבחירות יתקרב.

כך או כך, ב'דגל התורה' מעריכים כי ההכרעה הסופית תינתן בעוד כשבוע, לאחר שצוות מיוחד, המרוכב גם מרבני ירושלים, יבדוק עם המועמדים את סיכוייהם לנצח את המירוץ.

בשבוע שעבר נפגש רב התנועה בירושלים, הגר"ב סולוביצ'יק, עם השר והמועמד זאב אלקין, כשבפגישה משתתף גם נסים אלקסלסי, מקורבו של רב העיר הגרש"מ עמאר.

הפגישה ארכה זמן רב, וקדמו לה פגישות קודמות של אלקין עם בכירים בדגל התורה, כאשר באחת הפגישות אלקין אף הבטיח לתת בשכונות המתחרדות "יותר ממה שברקת נתן", כך לפי עדות אחד המשתתפים.

ובינתיים ב'דגל התורה' עורכים בדיקות גם עם קהילות מהציונות הדתית, כשההכרעה שלהן על תמיכה באי מי מהמועמדים עשויה להטות את הכף. אלא שגם בציונות הדתית, בעיקר בזרם החרד"לי הגדול בבירה, ממתינים לראות מה יעשו החרדים.

אגב, מעניין לשמוע את אמירות קודקודי 'דגל התורה', שנחשבה עד לא מזמן למפלגה האידאולוגית, שמובילה את הקו ההשקפתי במגזר. דומה כי לא עוד סוגיות אידאולוגיות והשקפתיות מובילות את ההחלטה במי לתמוך בבחירות בירושלים, אלא אך ורק סיכויי ניצחון. "נבדוק את הסיכויים של דייטש" ולא "נבדוק אם הוא טוב לחרדים", הם המסרים שזורקים בכירי המפלגה.

יקבל את תמיכת החרדים? המועמד יוסי דייטש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באופן מפתיע גם עופר ברקוביץ' עושה מאמצים לקבל את תמיכת החרדים או להגיע עימם להדברות. אלא, שכבר בבקשת הפגישה מתקשה ברקוביץ' להסביר מה יעשה בנושאים מהותיים לציבור החרדי, כמו השכונות המעורבות - גילה, הגבעה הצרפתית וקריית יובל, עד כדי כך שהצדדים מסיימים את שיחת הטלפון בסיכום שיישארו חברים גם ללאתמיכה.

הנעלם הגדול היא סיעת ש"ס. במידה ו'דגל התורה' מקבלת החלטה על תמיכה בדייטש בירושלים, יתקשה דרעי להסביר למה ש"ס לא הולכת עם מועמד חרדי.

מאידך, הוא לא יהיה הראשון שיקפוץ על עגלתו של דייטש, בטח לא בשעה שברקע עומדת מערכת היחסים האדוקה בינו לבין 'דגל התורה', ויש שידייקו לנכד המסתובב ברחוב על שם אחד מנכדיו של רש"י.

למרות הקשרים ומערכת היחסים המורכבת, שתלויה גם בתוצאות באלעד, ההנחה היא ששועל פוליטי כמו דרעי, לא יתאבד על ליאון בכל מחיר. במידה ויבין שסיכוייו אפסו, ייתכן ויהיה זה דווקא דרעי שיוביל את גפני לזרועות דייטש.

ומתי תתקבל ההכרעה? כנראה שעוד לפני שהאשכנזים יתחילו להגיד סליחות... אבל בקצב קבלת ההחלטות של דגל התורה, לא ברור אם מדובר על הסליחות של ערב ראש השנה או שמא הסליחות של בה"ב בחודש חשוון.

זאב אלקין משה ליאון משה גפני אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד