י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
במכתב נזעם של היועמ"ש לממשלה

אולטימטום לרבנות: הכשרים נוספים ייכנסו

במכתב לראה"מ ולרבנים הראשיים מאיים מנדלבליט: "אם נושא מערך הכשרות לא ייפתר בהקדם האפשרי, ישנה אפשרות כי לא ניתן יהיה לאכוף את הוראות החוק ביחס לגופים פרטיים המעניקים תעודות כשרות"

אולטימטום לרבנות: הכשרים נוספים ייכנסו
היועמ"ש אביחי מנדלבליט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שיגר היום (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, לרבנים הראשיים, ולשר האוצר משה כחלון, שר שירותי הדת דוד אזולאי, וסגן שר האוצר יצחק כהן, מכתב בו הוא מתוקף את הרבנות הראשית על סחבת לדבריו בעניין יישום פסיקת בג"צ בנושא ניתוק הזיקה ובין משגיחי הכשרות לבין בתי העסק המושגחים על ידם, ומציב לה אולטימטום.

לפני למעלה משנה ב-09/05/2017, קבע בית המשפט העליון כי יש לנתק ולהפריד בין משגיח הכשרות לבין בין העסק המושגח בו מועסק משגיח הכשרות. בפסק הדין, נקבע כי הטיפול בנושא יסתיים עד סוף יוני 2018. כך, חילופי העסקת משגיחי הכשרות אמורים להסתיים לכל המאוחר עד לחודש ספטמבר - בעוד שבועיים.

המנכ"לים ברבנות הראשית ובמשרד לשירותי דת ביקשו לשנות ולדחות את מועד קיום פסק הדין, זאת מאחר והושגה "הסכמה עדינה ורחבה של כלל הגורמים בעניין על מודל ההעסקה". כאשר בכוונתם לניתוק הזיקה בין משגיחי הכשרות לבתי העסק המושגחים, באמצעות חברות פרטיות. בישיבת הממשלה ביולי הוחלט כי יכינו תזכיר חוק תוך 60 יום, בהתאם לעקרונות האמורים.

מאחר ומהבקשה לשינוי מועד קיום פסק הדין עלה כי הטיפול בנושא לא יסתיים עד סוף יוני, אלה התבקשו להגיש עד ה-12/08/2018 מתווה מפורט של הפעולות הנדרשות ליישום התכנית, כולל לוחות זמנים משוערים לביצוע כל שלב ושלב. בתאריך הנקוב ביקשו יומיים נוספים ובית משפט העליון נעתר לבקשה.

למחרת, ביום שני השבוע, נערכה ישיבה אצל סגן שר האוצר, בהשתתפות המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית ומשרד המשפטים, שם ביקש סגן השר לבחון אפשרות לקידום תכנית חלופית אחרת שלטעמו תביא לצמצום הפגיעה בתנאי העסקת המשגיחים. אולם, עד כה טרם הועבר תזכיר חוק להערות משרד המשפטים והאוצר, כך שספק רב אם יספיקו להעביר טיוטה במועד שנקבע. "אף בהתחייבות זו, ספק אם המדינה תוכל לעמוד".

"תקופת השנתיים חלפה לה מכבר", כתב היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט. "ככל שחלילה יימשך העיכוב בביצוע פסק הדין.. הרי שעשויה להיבחן פעם נוספת חוקתית לחוק איסור הונאה בכשרות".

לדבריו, משמעות אי יישום פסק הדין  היא ש"ימשיך להתקיים ניגוד עניינים מהותי בפעולתם של המשגיחים בבתי העסק, יש בכדי להטיל צל של ממש על קיומו של קשר רציונלי בין התכלית שלשמה נקבעה הוראת מניעת הונאה בכשרות - לבין האמצעי שנבחר בחוק לשם מימוש תכלית חשובה זו, קרי, מתן מונופול למשגיחים מטעם הרבנות הראשית לישראל על השימוש במונח 'כשר' בעניינם של בתי אוכל".

ביועץ המשפטי לממשלה מסכם את מכתבו וכותב כי "אם נושא מערך הכשרות לא ייפתר בהקדם האפשרי, ישנה אפשרות כי ייקבע שלא ניתן יהיה לאכוף את הוראות החוק ביחס לגופים פרטיים המעניקים תעודות כשרות". עוד הוסיף מנדלבליט, "אבקש להדגיש בפניכם משמעות משפטית ומעשית כבדת משקל זו, של אי עמידה במועד אשר נקבע ליישום פסק הדין".

אביחי מנדלבליט הרבנות הראשית לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד