י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"מחוסר ראיות" - למרות סרטון שהוצג בביהמ"ש

השוטרים העלילו על החרדי, ולא יואשמו

שוטרת העידה כי חרדי תקף אותה בהפגנה, "הביא לי אגרופים בגב ודחף אותי" וזכתה לגיבוי מצד שוטרים נוספים לסיפורה. השופט החליט לזכות את החרדי וקבע: "עדויותיהם של חמשת השוטרים - לא היו אמת". בהוראתו נפתחה חקירה במח"ש אלא שזו נסגרה כעת, בטענה כי: "אי דיוקים אינם עבירה פלילית"

השוטרים העלילו על החרדי, ולא יואשמו
תמונה מהסרטון שהוצג בביהמ"ש שהביא לזיכוי גרומן צילום: ארכיון בחדרי

שנה ושלושה חודשים לאחר שהשופט זיכה מפגין חרדי בעקבות סרטון שהציג פרקליטו, והתבטא במילים: "המחשבה כיצד עלול היה המקרה להסתיים אלמלא הוצג הסרטון - מדירה שינה מעיני", החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגד השוטרים שהשופט קבע שלא אמרו אמת. כך פורסם לראשונה ב'הארץ'.

לפני כשנה וחצי, במהלך הפגנה ברחובות יחזקאל ושמואל הנביא בירושלים, נעצר אהרן גרומן. בהמשך הוגש נגדו כתב אישום על כך שהכה שוטרת בכמה אגרופים בגבה. השוטרת וארבעה שוטרים ונספים העידו נגד הנאשם, בן 40 ואב לשישה, וטענו כי פעל באלימות נגד השוטרת והיה צורך לחלץ אותה מידיו.

פרקליטו של הנאשם, עו"ד נדב גדליהו, הציג לבית המשפט סרטון, שהתפרסם לראשונה ב"בחדרי חרדים", שתיעד את האירוע והוכיח כי השוטרים שיקרו בעדותם. השופט ירון מינקטביץ' מבית משפט השלום בירושלים אמר כי הסרטון "שונה בתכלית מהאירוע המתואר בכתב האישום" והחליט לזכות את גרומן.

השופט מינקטביץ' אמר כי הסרטון "שונה בתכלית מהאירוע המתואר בכתב האישום", עוד אמר כי הסרטון מוכיח שהשוטרים לא דייקו בדבריהם, אם לא די בכך, חלק מהשוטרים שינו במעט או ריככו את גרסתם. "לא אגרופים לגב, לא אגרופים לראש, לא בעיטות ולא יריקות" אמר השופט. עוד הוסיף "השוטרת היא שהפילה את הנאשם ארצה - ורק אז הגיעו אליו שוטרים, הכו ועצרו אותו".

הסרטון שהוכיח - השוטרים שיקרו. האירוע: החל מדקה 00:45

בהכרעת הדין קבע השופט: "עדויותיהם של חמשת השוטרים - לא היו אמת". לאור זאת, זיכה את גרומן. השופט הוסיף והעיר כי בתיק זה עמד הנאשם בפני סיכון להיות מורשע בעבירה חמורה. "למזלו הרב, האירוע תועד במצלמה על ידי אחד הנוכחים במקום. המחשבה כיצד עלול היה המקרה להסתיים אלמלא הוצג הסרטון - מדירה שינה מעיני".

השופט ביקש להעביר את ההחלטה לידי המחלקה לחקירת שוטרים, שם פתחו בחקירה וחמשת השוטרים נחקרו באזהרה. אולם באופן מפתיע - שם הוחלט לסגור את תיק החקירה נגד השוטרים שלא אמרו אמת וגרמו להעמדתו לדין של אדם חף מפשע.

על פי הפרסום הערב של יהושע (ג'וש) בריינר ב'הארץ', לאחרונה האגודה לזכויות האזרח פנתה למח"ש כדי לברר על התקדמות התיק, ונענתה כי ראש מח"ש קרן בר מנחם החליטה לסגור אותו מחוסר ראיות, ולהעביר את הטיפול בעניין לבחינת מחלקת המשמעת של המשטרה.

במח"ש מסרו בתגובה כי "זיכוי בהליך פלילי מצריך הקמת ספק בלבד, להבדיל מהרשעה המחייבת הוכחה מעבר לספק סביר. במסגרת חקירת מח"ש נבחן הסרטון שהוביל לזיכוי הנאשם. הסרטון, שאורכו כדקה וחצי בלבד, תיעד את האירוע באופן חלקי בלבד וחלק מהדמויות בו מוסתרות. די היה בתיעוד זה על מנת להקים את הספק לצורך זיכוי הנאשם". זאת, למרות שהשופט אמר בהכרעת הדין "ראיתי לתת לסרטון את מלוא המשקל ולבסס עליו את הקביעות העובדתיות".

עוד הוסיפו במחלקה לחקירת שוטרים, כי "לאחר בחינת כלל הראיות בתיק, הוכרע כי אין די בתיעוד זה כדי לשלול את טענת השוטרים כי דיווחו אמת ולא שיקרו, ברמת ההוכחה הנדרשת בפלילים. בצד זאת, העבירה מח"ש את הנושא לבחינת מחלקת משמעת באשר לאי הדיוקים (שאינם עולים כדי עבירה פלילית) העולים בהשוואה בין עדותם לבין התיעוד בסרטון".

"הקלות שבה אדם עלול להיות מורשע בהרשעת שווא צריכה להדאיג את כולנו". עו"ד אן סוציו מהאגודה לזכויות האזרח אומרת ל'בחדרי חרדים': "נתקלנו לא אחת במקרים של תיאום גרסאות בין שוטרים. ראוי שמח"ש תתייחס בחומרה למקרים מסוג זה ותעביר מסר חד משמעי לשוטרים".

הפגנה בית משפט פרקליטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד