י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פולני דגול

יזם אנונימי החליט לשקם את בית הקברות היהודי

יזם אנונימי החליט לשקם את בית הקברות היהודי ההיסטורי בדרום פולין • ראש העיר המקומי כינה את היזם "פולני דגול"

יזם אנונימי החליט לשקם את בית הקברות היהודי
בית קברות צילום: pixabay

יזם פולני אנונימי החליט לשקם את בית הקברות היהודי ההיסטורי, בז'יבייץ ביילסקו-ביאלה שבדרום פולין.

האתר הפולני Wyborcza מפרסם כי היזם, חפץ בעילום שמו. וראש העיר, בה מתגוררים 320,000 תושבים, ביניהם יהודים בודדים - קרא לו 'פולני דגול'.

בית העלמין היהודי בז'יבייץ (Zzywiec) נמצא ברובע זבלוצ'ה (Zabłocie), הסמוך לבית הקברות הקתולי. הוא הוקם במאה ה-19, ויש במקום כמה מאות מצבות שנשמרו עד היום.

אחרי המלחמה, בית הקברות נהרס. המצבות אמנם נשארו במקומם, אך חלקם נהרסו. הגדר המקיפה את בית הקברות התפוררו, חלק מהמצבות נופצו על ידי אלמונים. האזור כוסה עם עשבים ושיחים ובשנת 2005 - שריפה שפרצה במבנה בית הקברות גרמה למבנה התמוטט.

הדיווח באתר Wyborcza 

הקהילה היהודית הקטנה דאגה לבית הקברות היהודי, אבל הקהילה שמונה כמה עשרות חברים בלבד, לא יכולה לטפל בבית הקברות לבדה, מאחר ויש עוד 12 בתי קברות שדורשים גם הם תחזוקה.

יצוין כי לפני כמה חודשים יזם מקומי פנה מיוזמתו לראשת הקהילה היהודית, ואמר: "אשמח לשקם את בית העלמין בז'יבייץ", כך סיפרה ראשת הקהילה היהודית, דורותה וויורה.

"הייתי מאושרת" היא אמרה, "חשבתי שהוא יכסח את הדשא, יטפל בצמחייה ויעשה עבודות פשוטות אחרות". הוסיפה.

"היזם טיפל בבית הקברות בצורה מושלמת: הקברים מסודרים מחדש, המצבות משופצות ומוטמעות מחדש, כמה מצבות שוקלות כמה מאות קילו".

לעת עתה היזם רוצה להישאר אנונימי. הוא לא רוצה לחשוף כמה עלה לו לשפץ את בית הקברות היהודי, אך לא קשה לנחש כי העבודה עלתה הרבה מאד כסף. העבודה צפויה להסתיים בחודש הקרוב בספטמבר.

בית קברות בית קברות יהודי פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד