י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
באמצעות חוקרים פרטיים

הרבנים עוקבים: מלט הר טוב מחללים שבת?

לאחר שהכחישו בעבר את הטענות לפיהן הם עובדים בשבת, הגיעו לידי ועדת הרבנים לענייני השבת ממצאים המוכיחים כי חברת המלט 'הר טוב' מחללת שבת | הרבנים בודקים • כל הפרטים בפרסום ראשון

הרבנים עוקבים: מלט הר טוב מחללים שבת?
מלט צילום: pixabay

האם בעלי ומנהלי מפעל מלט הר-טוב בבית שמש מחללים שבת? את השאלה הזו מנסים לפתור בימים אלו בוועדת הרבנים לענייני השבת. בעבר עלה חילול השבת של המפעל לכותרות, אך אז הכחישו בעלי המפעל כי הם מחללים שבת, דבר שהביא את הראשל"צ הגר"י יוסף לחזור בו מדבריו.

אלא של'בחדרי חרדים' נודע, כי בשבועות האחרונים הגיעו לידי ועדת הרבנים לענייני השבת, ממצאים המוכיחים כי בניגוד לטענת הבעלים, מפעל המלט שבאזור התעשייה של בית שמש, פועל מסביב לשעון, גם בשבתות וחגים.

מי שעורר את הנושא היה הראשון לציון הגר"י יוסף, שטען לפני כחודשיים, בשיעורו המרכזי במוצאי שבת: "יש חברת הר - טוב, זה ליד בית שמש מיצרים שם מלט. אדם עושה שיפוצים בבית שלו הוא קונה שק מלט או הקבלן ועושה לו שיפוצים. האם מותר לו להשתמש במרפסת הזו שאתה נהנה מדבר שנעשה בשבת?".

בחברה הכחישו אז את הדברים ומסרו בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי, "המפעל הינו שומר שבת וכל 160 העובדים (הישירים ועובדי הקבלן) אינם עובדים בשבת. במפעל ישנם תנורים אשר פועלים בחום של קרוב ל2,000 מעלות חום ושאינם ניתנים לכיבוי כל השנה ולצורך כך מועסקים במפעל 6 עובדים שאינם יהודים (דרוזים) לצורכי ביטחון".

בעקבות תגובת החברה, חזר בו הראשל"צ מדבריו, ובמכתב הבהרה לסמנכ"ל המפעל רונן יונה, כתב: "שמחתי לשמוע כי מפעלכם עבר בעלות ושומר שבת. קיבלתי מידע לא מדויק, ובוודאי שאתקן זאת ואפרסם בשיעורים שלנו, ובעתיד גם בספרי ילקוט יוסף, שאכן המפעל שלכם 'מלט הר טוב' שומר שבת כהלכתה, וחבל שהטעו אותי".

כאמור, השבוע הגיע לידי ועדת הרבנים לענייני השבת מידע, המעלה כי במפעל עובדים יהודים גם בשבתות. בין היתר, התברר כי המפעל מחזיק בהיתרי עבודה מטעם משרד הרווחה, האחראי על מתן היתרים לעבודה בשבת, ל-42 עובדים ל"תהליך עבודה" , לשון ההיתר. מה שהעלה חשש אצל הרבנים, כי לא מדובר רק ב-6 עובדים לצרכי ביטחון, כפי שהציגו זאת עובדי המפעל.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי בקרוב תוציא ועדת הרבנים לענייני השבת את מסקנותיה בנושא, ויתכן כי היא תיעזר בחוקר פרטי נוכרי שיעקוב אחרי המפעל בשבתות הקרובות.

הרב שמואל יוסף שטיצברג חבר וועדת הרבנים למען השבת אמר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי, "לצערנו יש כמה מפעלים המייצרים ומשווקים מלט, שפעולותיהם כרוכות בחילול שבת. כך הוא הדבר במפעל "נשר", שהוא מפעל המלט הגדול במדינה, העושה את השבת כחול, ומייצר מלט ביום השבת, תוך איסור של עשרות מלאכות הנעשות על ידי עשרות יהודים בשבת קודש רח"ל".

לדברי הרב שטיצברג, "מפעל מלט "הר טוב" הסמוך לבית שמש, נפרד ממפעל האב "נשר" לפני כמה שנים, ונמכר ליזמים פרטיים. הבעלים החדשים הם אנשים דתיים שומרי שבת, ובמשך השנתיים האחרונות עשו כמה פעולות כדי לצמצם את חילול השבת במפעל, אך עדיין יש מה לתקן".

עוד הוסיף הרב שטיצברג כי "כרב בעיר בית שמש הסמוכה למפעל, ביקרתי במפעל, וגם שמעתי עדויות לגבי המצב של שמירת השבת במפעל, ונפגשתי לצורך כך עם ההנהלה, והצעתי כמה דרכים ואפשרויות כדי להעמיד את שמירת השבת במפעל על תילה, וכדי ששמירת השבת תהיה מושלמת, ולא למחצה לשליש ולרביע. ואכן ההנהלה קיבלה על עצמה שורה של צעדים, הכוללים השקעה עצומה של כספים, כדי לעמוד בדרישות ההלכתיות".

"צעדים אלו הם עדיין בראשית הדרך, ותידרש תקופה ארוכה כדי לתכנן את הפעולות הנדרשות וכדי להביא את המפעל לידי שמירת שבת מוחלטת. והדבר נעשה תוך שיתוף פעולה עם חברי ורבני "הועדה למען השבת", וכן עסקנים יקרים ואנשי מקצוע, שמלווים את התהליך מתחילתו ועד סופו. ואנו מקווים שבסיומו נוכל להצהיר על המפעל כ"מפעל שומר שבת למהדרין". אמר.

לסיום אומר הרב שטיצברג; "שמחתנו זהו מפעל המלט הראשון שהרים את הכפפה, ומקבל על עצמו לשמור שבת, תוך הקרבת הון ומאמץ. ואנו תקוה שעוד מפעלי מלט, וכן מפעלים מעוד תחומים, יעשו את הצעד הגדול והכביר הזה למען כבוד השבת. ואנחנו נשמח לשתף פעולה ולעזור ולסייע לכל מפעל שירצה לעשות צעד כזה, לשמחת לב שומרי השבת, ובטוחים אנו שמהלך כזה יביא להם ברכה והצלחה, ויקויים בהם "לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה".

מחברת המלט 'הר טוב' נמסר ל'בחדרי חרדים', "ניכר על הכתבה כי לא טובת השבת ולא האמת עומדים לנגד עיניהם של בעלי אינטרס אשר מימנו כתבה זו, היות וכל התוכן הנאמר בכתבה שיקרי מתחילתו ועד סופו, בימים אלו אנו מעדיפים לחשוב כי הכתב הוטעה ע"י גורמים מתחרים בעלי אינטרס אשר הם עצמם מחללים שבת בפריסה".

"לגופו של עניין" הוסיפו ומסרו מ'הר טוב', "כפי שנאמר בעבר, המפעל הינו שומר שבת במהות, המפעל בבעלות משפחה דתית ציונית וערכית, אשר מאמינים כמוני וכמוך בערך היחודי והסגולי של שמירת השבת. במפעל מועסקים מידי יום למעלה מ 120 עובדים, אשר אינם עובדים בשבת".

למרות הבקשה ל-42 עובדים במפעל, הם טוענים כי, "בשבת מועסקים במפעל 6 עובדים למשמרת, אשר רובם המוחלט גויים ואינם יהודים, כאשר כל עבודתם היא נטו שמירה על התנורים במפעל, תנורים אילו עובדים במתח חשמל וחום מאוד גבוה אשר מחייב שמירה אדוקה ופיקוח על התנור, היות והדבר מהווה סכנה לסביבה".

לגבי התיעודים שהועברו לידי חברי הוועדה, על כך שמעוסקים במפעל עובדים 'יהודים' בשבת, מסרו, "היהודים העובדים במפעל משמשים אך ורק כמפקחים בחדר בקרה, תפקיד המצריך ידע וניסיון עצום, "וניתן על כך אישור מגורם רבני מוסמך".

בנוסף טוענים במפעל כי, "לאור הנ"ל יש בידינו אישור משר הפנים הרב אריה דרעי המאשר באופן בטיחותי את העבודה והשמירה על התנור בשבת".

עוד טוענים ואומרים במפעל 'הר טוב' כי הם בקשר מול רבני הוועדה ו"אנו מצייתים להוראותיהם ופועלים בהנחייתם ומאוד מוזר לנו שאתה אומר שהוועדה למען השבת פנו אליך".

הר טוב מפעל מלט ועדת הרבנים לעניני השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד